Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Oformaterat telefonnummer i iMessage

snowballtwo

Recommended Posts

Hej!

1. När jag tar emot iMessages till iPaden (iPad 2, iOS6.0.1) ser jag inte namnet på personen som skickar, utan bara ett telefonnummer likt +46701112233. Jag har personen som skickar inlagd i Kontakter (synkar via iCloud från min iPhone), dock med nummerformatet 070-1112233. På iPhonen fungerar det som det ska, då ser jag namnet på personen som skickar.

Går detta att lösa på något sätt som inte innebär att ändra alla telefonnummer?

2. En annan lite störande sak är att när någon skickar iMessage från sin e-post och sedan från sitt telefonnummer, hamnar det i två olika konversationer. Går detta att slå ihop på något sätt? Jag skulle vilja att Erik Eriksson mess hamnade i samma konversation, oberoende på om han skickar från sin e-post eller telefonnummer alltså.

3. Jag har en tredje och sista fråga som rör Video-appen. Innan iOS6 så hamnade mina serier i ordning från nummer 1-12 exempelvis. Efter uppdateringen hamnar de huller om buller, trots korrekt info i iTunes. Någon fix till detta?

Tack till dig som orkat dig läsa igenom mina rader, och ett extra tack till dig som lämnar ett svar!

Mvh

1. Stöd för telefonnummer även för iPad kom med iOS6 (iPad har ju ingen telefon så den kan egentligen inte ha stöd för telefonnummer men iOS6 trixar till det), men min fråga är om du har startat om konversationerna när du uppgraderade eller om du fortsatte på de tidigare? För att iMessage ska kicka in nya inställningar så behöver man radera tidigare konversationer och logga ut från iMessage och sedan in igen, detta därför att om tidigare konversationer ligger kvar så hakar den på den tidigare inställningen som ligger sparad i en sådan konversation. De nya inställningarna gäller alltså för nya konversationer, inte för kontinuation av tidigare konversationer.

Men jag har ingen iPad och jag är osäker på om den verkligen kan känna igen att +4670nnnn är samma som 070-nnnn... Den har som sagt ingen telefon. SIM-kortet skickar ju ut +4670..

2. Då använder den personen tydligen flera enheter och jag misstänker det är iOS5 och inte iOS6 som den personen använder. Detta därför att iOS5 har uppringnings ID och andra inställningar för detta med e-post och telefonnummer än iOS6 har som istället har slagit ihop dem. Det ska hamna i samma konversation om du har ett kontaktkort med båda uppgifterna - alltså du har mobilnr och e-post sparade i samma kontaktkort.

1. Stöd för telefonnummer även för iPad kom med iOS6 (iPad har ju ingen telefon så den kan egentligen inte ha stöd för telefonnummer men iOS6 trixar till det), men min fråga är om du har startat om konversationerna när du uppgraderade eller om du fortsatte på de tidigare? För att iMessage ska kicka in nya inställningar så behöver man radera tidigare konversationer och logga ut från iMessage och sedan in igen, detta därför att om tidigare konversationer ligger kvar så hakar den på den tidigare inställningen som ligger sparad i en sådan konversation. De nya inställningarna gäller alltså för nya konversationer, inte för kontinuation av tidigare konversationer.

Men jag har ingen iPad och jag är osäker på om den verkligen kan känna igen att +4670nnnn är samma som 070-nnnn... Den har som sagt ingen telefon. SIM-kortet skickar ju ut +4670..

2. Då använder den personen tydligen flera enheter och jag misstänker det är iOS5 och inte iOS6 som den personen använder. Detta därför att iOS5 har uppringnings ID och andra inställningar för detta med e-post och telefonnummer än iOS6 har som istället har slagit ihop dem. Det ska hamna i samma konversation om du har ett kontaktkort med båda uppgifterna - alltså du har mobilnr och e-post sparade i samma kontaktkort.

Tack för dina svar!

Jag har inte startat om konversationerna, det kan ju vara en idé såklart! :) Jag tycker att den borde kunna känna igen namnet oavsett om det är +46 eller inte före. Både iMessage på iPhone och Mountain Lion gör ju detta...

Personen som skickade har både en iPad och iPhone, vilket OS vet jag dock inte. Men det låter bra att det ska fungera som tänkt. Det kanske löser sig med en omstart av plattan det också.

Tack igen!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...