Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Titel, Förnamn, Efternamn eller Förnamn Efternamn titel


Pocahontas

Rekommendera Poster

Överallt i världen skrivs namn på olika sätt vad jag förstått.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Personnamn

 

Anledningen till att jag skriver, är att jag retar mig lite på det släktforskningsprogram jag använder, som envisas med att sätta titel eller yrke framför förnamnet när man lägger upp det på webben.

I programmet skrivs titel/yrke in i en egen kolumn, och jag kan inte påverka hur det sedan ska se ut när jag skickar upp sidan .

 

Tycker det känns mer rätt att skriva För och Efternamn och sedan titel..... ex.vis hade jag hellre sett att det stod Albertina Gustafva Börjesson, väverska här nedan..

 

post-113-079606700 1354441423_thumb.jpg

 

Så innan jag skriver till det tyska företaget (Synium) och "klagar" så är det bästa och fråga min omgivning vad som verkligen gäller.

Kanhända är det rätt i Tyskland att sätta titel/yrke först, vad vet jag..

 

Nu har jag trixat lite på egen hand och klistrat dit titeln bakom efternamnet, då jag "tycker" det är bättre så..

Nackdelen är ser jag, är att hennes namn som gift hamnar efter yrket..

 

post-113-078442800 1354442283_thumb.jpg

 

Så låt höra..vad är det rätta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde visa hur fälten ser ut där jag skriver in namn mm

 

post-113-089069300 1354442555_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Tyskland är det viktigt med titeln först, särskilt om det är en akademisk titel. De säger inte "Johann Hackenberg, Dr." utan de säger "Dr. Johann Hackenberg". (fiktivt exempel givetvis, men du förstår). Men "titel" är också herr, fru, fröken, direktör. Alltså social position i samhället. Inte yrke. I Sverige är det inte särskilt viktigt idag hur vi titulerar varandra, men i Tyskland är det väldigt viktigt. Den svenska "Du-reformen" är inte införd i Tyskland. :) Så utifrån detta så är programmet korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lämpligaste vore väl om du kunde hitta en tysk telefonkatalog eller liknande och se hur personer står listade där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På gamla gravstenar står det väl "Hemmansägaren Nils Andersson" och dylikt? Tycker mig minnas det från mina morbida kyrkogårdsvandringar. På äldre gravar är titeln i alla fall viktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer Alix, där finns det.

 

 

post-113-032252000 1354449455_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Före du-reformen var det vanligt att man använde titel om man inte sade herr-herrn/fru-frun/fröken (de användes om man saknade signifikant titel eller var okänd). Det kunde bli major'n, redaktör'n, konsulinnan (makar till personer med titlar titulerades i feminin form), och så vidare. Så historiskt sett har nog titlar haft relativt stor betydelse, i alla fall om man "har varit någon" i det samhälle man levde i. Jag skulle ändock tro att titlar på gravstenar är vanligare än vad de faktiskt var i dagligt tal, folk har knappast sagt "hemmansägar'n" till vardags eller så, men jag är osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där F.D. innan LOKFÖRAREN känns ju som lite onödig information. Det är väl ingen som tror han kör lok nu? Eller betyder det att han jobbade med annat sista tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där F.D. innan LOKFÖRAREN känns ju som lite onödig information. Det är väl ingen som tror han kör lok nu? Eller betyder det att han jobbade med annat sista tiden?

Det är äldre svensk titulatur och betyder Förbannat Duktiga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

hihihi.gif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Du-reformen är ju faktiskt jäkligt intressant. En hel del människor börjar ju i allt högre grad använda "ni" vid tilltal till människor man inte känner som ett sätt att försöka vara artig. Jag träffar ju en del riktigt gamla på mitt jobb på sjukhuset och de kan ibland ta illa vid sig. Innan du-reformen användes bara "ni" till folk hade lägre status i samhällshierarkin. Ofta så var det ju inget man ville göra en poäng av så ofta så nog även direktören "herr" till skomakaren istället för "ni"...

 

I Tyskland lever dessa hierarkier i allra högsta grad, en kompis till mig råkade som läkarstudent gå före en överläkare genom en dörr på sjukhuset och vilket tydligen uppfattats som ytterst genant...

 

Edit: Är det MacFamilyTree du använder? Har funderat på att börja hjälpa min syster med att digitalisera hennes släktforskning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, det är MacFamilyTree jag använder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där F.D. innan LOKFÖRAREN känns ju som lite onödig information. Det är väl ingen som tror han kör lok nu? Eller betyder det att han jobbade med annat sista tiden?

 

När han dog hade han just hunnit bli folkpensionär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på.

 

I text i svenska dagstidningar skrivs det väl titel före namnet och även en sak som retat mig på länge ålder efter namnet,

lokförare Kalla Karlsson (40) såg..........

 

I vetenskapliga artiklar skriver man för det mesta Namnet föst och akademiska titlar efteråt i fallande grad (PhD, MSc...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska skriva dit och klaga, är väl lätt för dem att ändra det så det passar oss i Norden, vi är väl rätt stor marknad ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska skriva dit och klaga, är väl lätt för dem att ändra det så det passar oss i Norden, vi är väl rätt stor marknad ändå.

 

 

Jo, får skriva på knagglig engelska till dem

 

 

:borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När han dog hade han just hunnit bli folkpensionär.

Han kanske fick sparken på grund av någon förlorad upphandling och fick vidareutbilda sig nåt med data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...