Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nekad gratis uppdatering till ML

Simonsson

Recommended Posts

Hej

Jag Köpte min första Mac i förra veckan men redan dag två kliade jag mig i huvudet och undrade lite över Apple som företag.

Jag hade noterat att Apple tillhandahöll en gratis uppdatering till ML om man köpte en ny Mac-dator. Jag fyllde i nödvändiga uppgifter och skickade med en scan av kvittot från Macforum (Östra hamngatan, Göteborg).

Svaret lät inte dröja på sig utan reda efter några timmar fick jag ett svar att "kvittot saknar artikelnummer" samt att "kvittot visar inget inköp av en berättigande produkt".

Kvittot har inget artikelnummer men däremot serienumret på datorn. Det känns som att det borde vara snäppet bättre än ett artikelnummer. Jag antar att "kvittot visar inget inköp av en berättigande produkt" beror på att det inte finns något artikelnummer och inte pga att jag köpt en 11" MacBook Air. Jag tänker att MacForum säljer ett gäng Macar varje dag och att jag inte är den första som ansöker om en gratis ML-uppdatering därifrån. Det låter konstigt att MacForum skulle producera kvitton som inte håller för Apples granskningar.

Jag mailade då en support adress men ovanstående invändningar men som svar kom bara en identisk kopia av det första mailet.

Baserat på Apples erbjudande ( http://www.apple.com/se/osx/uptodate/?cid=AOS-EMEA-DM-BTS12-CRM3-Faculty ) och att jag har handlat på MacForum känns det här jättekonstigt.

Har jag missat något eller ska det vara så här?

Det är MacForum du ska gå på som sköter det dåligt.

Fråga dem varför de inte säljer macar med Mountain Lion installertat.. samt skickar med usla kvitto..

Apple äger inte MacForum, det är ett eget företag. Om jag har förstått det hela rätt så har du mejlat Apple istället för att kontakta MacForum. Precis som Pochahontas är jag förvånad över att MacForum har sålt en ny dator till dig utan Mountain Lion installerad, jag hoppas du fick prisavdrag av dem för det är då en dator som de har haft i lager i flera månader eftersom Mountain Lion har varit i produktion sedan i somras.

Apple skriver själva: "För att få din OS X Mountain Lion-uppgradering måste du fylla i beställningsformuläret och tillhandahålla en elektronisk kopia av ett daterat, specificerat kvitto som visar artikelnummer för den eller de inköpta berättigande produkterna."

Kvittot måste alltså följa Apples regelverk för att godkännas, och det är MacForums skyldighet att tillhandahålla dig ett sådant kvitto så jag råder dig till att gå tillbaks till butiken så att du får rätt kvitto.

Jag tror erbjudandet om gratis uppdatering till MountainLion bara gällde under begränsad tid. Alltså datorer som köptes under en viss tid (runt släppet av ML). Efter det datumet ska produkterna levereras direkt med ML installerat, så då behövs inte längre någon uppdatering.

Jag laddade själv ner uppdateringen till jobbdatorn veckan innan erbjudandet tog slut, har för mig att det var någon gång i oktober.

MacForum har sålt dig ett gammalt hyllexpemplar utan uppdaterat OS så du bör prata med dem, de borde köpa dig en uppdatering om de lovat dig en.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...