Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Aperture eller Lightroom

kiplon

Recommended Posts

Frågan ställs då och då både här och i andra forum, men jag behöver ändå få fundera med någon här på forumet som har mer erfarenheter av programmen än vad jag har.

Jag har provat APerture någon månad nu och blir kollrig på hur allting eg fungerar. Begriper inte det här med masterfiler och bibliotek? Jag tror att jag lagt alla fotona lr masterfilerna på min externa disk, det borde vara så med tanke på hur stort filpaketet är. Å andra sidan så är programpaketet när jag går in på Program i Finder lika stort? Vad är vad, liksom?

Att redigera och jobba med fotona lär man sig ju vartefter, men lite jobbigt är det med all terminologi på engelska, men det är väl en vanesak?

Det sägs att masterfilerna förblir intakta vid redigering i Aperture? Men det får man liksom inget kvitto på? till skillnad mot Lightroom (provar Demo just nu) där kan man gå in i den externa disken och som f d PCanvändare känns det skönt att se alla mapparna och kunna klicka på dom och se att allt är som det ska, den möjligheten finns väl inte i Aperture?

Jaag har lagt nyckelord til fotona och den hanteringen verkar vara lika i båda programmen, en otrolig finess.

Men sen har jag ju också sorterat fotona efter årtal på samma sätt i båda programmen, och ibland får jag för mig att fotona lever ett eget liv inne i Aperture. De liksom sorterar om sig, helt plötsligt kan jag sakna några foton i ett Apertureprojekt? När jag migrerade två bibliotek i APerture så skapade systemet många projects som till synes verkade tomma. Slängde dom och när jag öppnade Aperture näst gång så fanns de där igen????? Begriper ingenting???? Den välordnade rad med projekt jag skapat och som jag hittar allting i är helt plötsligt dubbelt så lång med project som är namngivna helt irrationellt, för mig iaf. Bara massa siffror i projektnamnet, antar att det är bildströmsfunktionen som ger den effekten? Men jag måste ju kunna slå av och på Bildströmmen vid behov utan att det ska behöva flöda foton mellan alla mina enheter så fort jag slår på? Har ni några tips?

Jag har två datorer med Aperture på bägge - och jag har bildströmmen påslagen. trodde ju då att det enbart var foton tagna med iPhonen som kunde gå mellan datorerna via bildströmmen, Men känns som om APerture lever ett eget liv? Helt plötsligt fanns alla fotona igen i min MBA och biblioteket har jag skapat i iMacen?

I Lightroom verkar det inte gå att koppla ihop med Bildströmmen, vilket jag faktiskt kan tycka är rätt skönt! Men å andra sidan också krånglar till det lite. Finns det några reflektioner på det här med Bildströmmen?

Om jag nu bestämmer mig för Lightroom så undrar jag: kan jag plocka bort eller lägga till foton och mappar i den externa disken där jag har rotkatalogen? För som jag förstår så kan jag ju inte radera direkt i programmet, eftersom de ju eg inte är där fotona ligger?

Mitt behov av fotoprogram är att kunna redigera foton, ha alla tusentals foton i ett hanterbart system. JAg fotar mycket, och gillar att fotografera naturen, händelser och företeelser där jag befinner mig. Så även om det blir foton tagna med telefon så är det ändå alla foton jag tar med systemkameran som jag vill kunna jobba med på ett bra sätt.

ÄVen om jag förstår att det är svårt att kortfattat kunna svara på alla mina funderingar så kanske det ändå finns synpunkter eller tankar om programmen för mig som är i valet och kvalet :)

"Begriper inte det här med masterfiler och bibliotek?"

Masterfilen är huvudfilen, kan kallas för originalet av bilden. Det är den färdiga, framkallade, bilden. Från masterbilden kan du göra flera kopior med egna inställningar, versioner.

Biblioteket är som en mapp där alla bilder ligger, det är precis som Musik-biblioteket i iTunes. Allting du gör i Aperture är olika sorteringar men ändå ligger alla på precis samma ställe internt. När du skapar en mapp i Aperture så är det bara en sortering, och projekt är bara en sortering.

"Jag tror att jag lagt alla fotona lr masterfilerna på min externa disk, det borde vara så med tanke på hur stort filpaketet är. Å andra sidan så är programpaketet när jag går in på Program i Finder lika stort? Vad är vad, liksom?"

Jag förstår inte vad du menar nu. Bilderna ligger i Aperture library-filen. Varför kollar du i program-paketet? Det är inte där bilderna ligger.

"Det sägs att masterfilerna förblir intakta vid redigering i Aperture?"

Ja det stämmer, när man jobbar med Aperture så görs kopior och man kan alltid backa tillbaks. Aperture redigerar inte originalfilen utan kopiorna, kopiorna är flera versioner. Man kan alltid backa tillbaks. Det har jag gjort flera gånger själv när jag har redigerat sönder en bild. Har alltid fungerat klockrent att backa tillbaks till originalet.

"Men det får man liksom inget kvitto på? till skillnad mot Lightroom (provar Demo just nu) där kan man gå in i den externa disken och som f d PCanvändare känns det skönt att se alla mapparna och kunna klicka på dom och se att allt är som det ska, den möjligheten finns väl inte i Aperture?"

Kvitto? Du får lita på att det är så. Bilderna ligger i Aperture library. Du hittar dem i browsern inuti Aperture. Aperture, iPhoto, iTunes med flera fungerar på sådant sätt att man inte går in via Finder utan du går in i filmappen genom programmet.

"Men jag måste ju kunna slå av och på Bildströmmen vid behov utan att det ska behöva flöda foton mellan alla mina enheter så fort jag slår på? Har ni några tips?"

Ett bra tips är Aperture - Preferences - Photo Stream. Där har du inställningar för bildström...

"Jag har två datorer med Aperture på bägge - och jag har bildströmmen påslagen. trodde ju då att det enbart var foton tagna med iPhonen som kunde gå mellan datorerna via bildströmmen, Men känns som om APerture lever ett eget liv? Helt plötsligt fanns alla fotona igen i min MBA och biblioteket har jag skapat i iMacen?"

Bildström synkar alla enheter som är anslutna till det - Mac, iPhone, iPad.

Bildström kan man stänga av i Aperture, du behöver inte använda det om du inte vill. Jag föreslår att du stänger av funktionen automatisk import från bildström för jag tror det är den funktionen som strular till det för dig. Med den avstängd får du sköta bilder från/till bildström manuellt.

Jag personligen klarar inte av Lightroom. Jag har kört Aperture i flera år och är toknöjd med det, passar mig perfekt. Men jag är en van Mac-användare. Kommer man från PC så är det ju en omjustering i ens tänk av detta med filer, kataloger, mappar...

Tack för engagerat och fylligt svar!

Tror att alla mina funderingar eg bottnar i att jag inte känner att jag har full kontroll när jag inte påtagligt kan se fotona i biblioteket på samma sätt som man kan i PC där allt ligger i sitt stela fack och allt är strukturerat ordnat.

Så trots min dominanta högra hjärnhalva http://wemind.wordpress.com/2007/10/23/200/ biggrin.gif så känner jag mig fortfarande obekväm med programmet och jag känner det som att alla foton bara flödar och flyter omkring, och rätt som det är så virvlar det iväg ett foto eller in ett foto från mina projekt eller till något "mystiskt" skapat projekt.

Tänker nog stänga av bildströmmen till Aperture, men då coh då kommer jag ju att behöva slå på den för att föra över fotona från telefon - om jag inte ska hålla på med sladd emellan enheterna. Och då börjar väl eländet igen, med foton som flyger omkring och dubletter och tripletter och .... skapas igen. Laddade ner PhotoSweeper och jobbade med detta ett bra tag, sen när jag var färdig hade dubletter m.m. återigen skapats, och jag fick börja om osv osv osv. Det konstiga var att det inte var alla foton som exv var tagna vid ett tillfälle och låg i samma projekt som dubblerades, utan det var helt planlöst foton än där och än där som hela tiden gjorde så.

Har en tanke om att ta bort det automatiskt skapade nyckelordet Photostream från fotona som de blivit automatiskt märkta med ? Om det kan vara orsaken till det här helt okontrollerade fenomenet?

KAn bara konstatera att jag ett tag kände det som att jag "knäckt koden" i hur programmet fungerade och jag var lite lyrisk :) Och nu känns det som kinesiska alltihopa :( I det läget var det faktiskt rätt skönt att luta sig tillbaka och gå in i Lightroom :) Men jag inser faktiskt vinsten i att bli bekväm med Aperture, det är ju på ett helt annat sätt kompatibelt med enheterna.

Du behöver inte stänga av bildström helt, det räcker med att stänga av den automatiska kopieringen av bilder mellan bildström och Apertures bildbibliotek. Då får du föra över bilder manuellt mellan bildström och Apertures bildbibliotek, men Apertures bildströms-mapp synkar fortfarande med bildström. Det är bilderna från denna mapp till Apertures bildbibliotek jag rekommenderar manuell kontroll över. Då hoppar inget ur bildström in i Aperture av sig självt, även om bildströms-mappen uppdateras inuti Aperture.

Man får alltså skilja på mappen bildström i Aperture och det övriga bildbiblioteket.

När det gäller detta med sortering etc...

I Aperture har du ju Library - Photos, där har du hela bildbiblioteket. Där har du precis alla bilder. Du kan se det som att alla bilder ligger i en och samma bildmapp. Precis samma sak som att i Windows lägga alla bilder i en mapp och surfa in på dem. Om du har använt exempelvis en extern redigerare på bilder så ser du även de bilderna, de markeras med en form av ram i mörkare färg, alltså bilder med samma namn men olika versioner.

I Library - Project ligger en sortering. Alla bilder ligger fortfarande i en gemensam bildmapp, men i Project sorteras de - det är som smarta spellistor i iTunes. Itunes har ju all musik på samma ställe, där är spellistorna olika sätt att sortera musiken, olika listor för musiken. Du kan se det som att i Project ligger inga bilder, utan det är länkar till bilder. Bilderna ligger fortfarande i mappen "Photos".

När du läser in bildet i Aperture så hamnar de i Project. Du kan slå ihop Project och dela upp dem. Du kan sortera dem hur du vill. Oavsett vilken sortering du väljer så ligger fortfarande alla bilder på precis samma ställe.

"Untitled project" är bilder som importeras i Aperture. Du får välja ett namn på dem. Om du importerar flera bilder vid ett och samma tillfälle från samma källa, så hamnar de i samma project. Om vi talar analog film, där man hade kamerarullar, så kan man säga att varje Project är en kamerarulle. :) Eller varje Project är ett minneskort..

Album är ytterligare en sorteringsmöjlighet. Ett album kan innehålla bilder från olika Project. Här plockar du ut bilder för att visas upp tillsammans.

Album kan vara manuella, eller automatiska. Dvs, det finns smarta albums, som sorterar bilder enligt vissa förinställda kriterier.

Oavsett sortering, så ligger fortfarande alla bilder på precis samma ställe i Library - Photos. Detta innebär att när du skapar Projects och Albums, och flyttar bilder dit, så kan du fortfarande se precis samma bilder i Library - Photos, därför att Project och Album innehåller länkar till bilderna, alltså inte själva bilderna.

I menyn under "Photos" så har du "Revert to original". Det är gråmarkerat om du redan är på originalet, alltså du är på ett foto som bara finns i en upplaga. Men är du på en kopia så har du tillgång till det valet.

Ett till sätt man kan sortera bilder är att ha dem i stackar, alltså i högar. Kallas för "stack". Du kan öppna högar, stänga dem, sortera dem, duplicera dem slå ihop dem och bryta upp dem. Men återigen, bilderna ligger fortfarande på precis samma ställe... :)

Du ska ha Photo Stream påslaget, men de inom min markering utbockat!

Då har du synk av Photo Stream (Bildström) mellan alla dina enheter, men de skapar inte Project etc automatiskt utan det händer först när du markerar en bild och flyttar manuellt från Photo Stream (Bildström) till Library. Och du laddar upp bilder till Photo Stream genom att markera en bild i Library och dra över den till Photo Stream (Bildström).

Ditt problem är alltså att du har dessa två funktioner ibockade!

post-13591-009853300 1354314069_thumb.png

Du ska ha Photo Stream påslaget, men de inom min markering utbockat!

Då har du synk av Photo Stream (Bildström) mellan alla dina enheter, men de skapar inte Project etc automatiskt utan det händer först när du markerar en bild och flyttar manuellt från Photo Stream (Bildström) till Library. Och du laddar upp bilder till Photo Stream genom att markera en bild i Library och dra över den till Photo Stream (Bildström).

Ditt problem är alltså att du har dessa två funktioner ibockade!

TACK, Jag har ju undersökt alla möjliga funktioner i Preferences och borde ju ha förstått att bocka ur detta. Det är naturligtvis det här som gjort mig konfys över de gigantiska fotoflödena fram och tillbaka mellan alla mina enheter

TACK också för att jag nu har förstått om jag har ett originalfoto framför mig eller nån kopia, genom att kolla om det är gråtonat Revert to Original under Photos eller ej.

Det här med att alla foton egentligen ligger i en hög och att PRojects eller Albums endast är en sortering har jag ju förstått, och när man kör PhotoSweeper så ser man ju i vilket album eller projekt fotona ligger i så man kan välja Ta bort på valfritt ställe. Smarta Album ser jag som den allra största finessen, helt häftigt att kunna ta ut till exv ett Bildspel till mormor på alla barnbarnen, eller ta ut alla foton från en speciell plats osv osv stjarnsmall.gifstjarnsmall.gifstjarnsmall.gif

Jag misstänker att mycket av det här borde jag själv ha förstått men ibland så är alla engelska facktermer, speciellt i redigeringsdelen, något som begränsar mig. Jag blir liksom matt.... även om jag begriper vad fackuttrycket betyder så måste jag vara koncentrerad på ett helt annat sätt än i ett översatt program. ..

Men utifrån allt detta så undrar jag då? Eftersom alla fotona ligger i Library så kan jag alltså radera ett foto nånstans, men det ligger ändå kvar i Library även om jag inte kan se det under Librarys -> Photos? Men om Trash är tömd, kan jag ändå ha fotot kvar i Library? Kan jag få fram det igen? Det borde väl inte vara så, men jag ställer ändå frågan.

Och, när jag kör PhotoSweeper (vilket jag nu kanske kan få slippa ett tag :) när jag bockat ur i Bildströmmen) så ser jag ju i vilket project fotot ligger i, och jag kan välja hur jag vill ta bort dubletterna på för vis. Men hur vet jag att det är ett originalfoto eller en kopia? Så jag inte av misstag råkar slänga original och spara kopia? Eller är frågan ointressant för jag har ändå fotot kvar? Krånglar jag bara till det genom det tänket?

Sen slutligen, har ju funktionen Image Tooltips nästan alltid aktiverad, och där ser man ju hur stort fotot är i File Size. Och då blir jag så förbryllad över att alla foton, oavsett dubblett eller ej har samma storlek. Men om nu Aperture Library ligger i den externa disken så borde det inte ha någon betydelse? Eller? För med det fotoflöde jag tampats med sista tiden så ligger i princip alla foton även i både MBA och i iPad. Och jag blir lätt nervös över att tynga hårddisken så mycket i MBA:n, eller för den delen även överbelasta iPaden och hårddisken i iMacen? Det blir ju Gb med foton överallt? Och den tyngden vill jag ju ha i den externa disken till iMAcen enbart, även om det iofs kan vara trevligt att ha fotona även på andra håll så vill jag ju bara ha dom som lätta versioner?

Eller krånglar jag till det i mitt tänk onödigt mycket?

Du hittar varje bilds storlek under "Info"-fliken, vid "File Size" och det är den som gäller.

För att radera en fil så flyttar du från "Photos" till "Trash", alltså till Apertures egen papperskorg. Du flyttar inte till Macens papperskorg, utan till programmets egen papperskorg.

Sen tömmer du programmets papperskorg (sekundärklicka på "Trash" och du får upp "Empty trash") så är bilden borta.

När det gäller duplikat så kan en och samma bild ligga länkade på flera ställen samtidigt, och det är fortfarande en och samma bild. I "Photos" så ligger bilder med samma namn bredvid varandra, det är lätt att hitta om en bild finns i dubbla upplagor fysiskt också.

När det gäller hur du ska sortera upp allt så är det enklaste att du har Aperture library på den externa hårddisken (Aperture kan hantera flera bibliotek på flera olika ställen) och den har du till Macen. För bilder i MBA och iPad så använd Bildström. Dvs, lägg bara de bilder i Bildström som du vill ha i alla enheter. Nu när du har bockat ur den automatiska kopieringen så har du nu möjlighet att skapa en enkel struktur för det. En idé är att du har kvar den automatiska kopieringen i MBA:an, men inte i Macen. Dvs, att du styr innehållet i Bildström från Macen. Lägger du till en bild i Macen till Bildström så hamnar den i MBA:n.

Om du vill göra "lätta" versioner av dina original, använd "New version from original" under "Photos".

Och så har Aperture en riktigt fin hjälp-funktion inklusive nybörjarguider, steg för steg och så vidare. Alltså en inbyggd instruktionsbok. Kan vara bra att läsa den. :)

Ligger under Help. :)

TACK för Ditt tålamod! Men för mig känns ingenting självklart ibland. Och så mycket har jag konstaterat under min relativt korta mac-tid att man aldrig ska krångla till det, tänk enkelt så går det bra. Och det gillar jag, i en PC så är mycket tilkrånglat och med omständiga omvägar för mycket. Så överlag tycker jag att datoranvändningen är så mycket roligare och mer kreativ numera. Det finns liksom inte i min värld att jag utav någon outgrundlig anledning skulle gå tillbaka till PC. Det enda jag inte kan begripa är varför jag väntade så länge med bytet.

När jag sen började med att äntligen få ordning på alla mina fotografier så insåg jag rätt snabbt att jag nu hade otroligt mycket större möjligheter att sortera och jobba med dom i ett relativt billigt men ändå avancerat program än någonsin i en PC, har ju aldrig investerat i dyra fotoprogram typ Photoshop eller så. Ändå föll jag tillbaka i ett fyrkantigt PC-tänk....

Om du vill göra "lätta" versioner av dina original, använd "New version from original" under "Photos".

Och så har Aperture en riktigt fin hjälp-funktion inklusive nybörjarguider, steg för steg och så vidare. Alltså en inbyggd instruktionsbok. Kan vara bra att läsa den. :)

Ligger under Help. :)

Jorå, så har jag exporterat många foton och då är det ju inga problem, jag styr ju själv över processen. Min fundering gäller ju ffa för alla automatiska flöden av foton mellan alla enheter och hit och dit - som jag iofs nu då ska slippa :) . Jag vill ju ha den kontroll som behövs för att känna mig bekväm...Utan att jag för den skull har onödigt kontrollbehov :)

Ja, jag får "kämpa" på ett tag till med vetskapen att jag ju kommer att "knäcka koden" hur Aperture fungerar, och jag tror nog att jag med rätt stor säkerhet kommer att känna mig helnöjd över programmet framöver och att jag då kommer att fundera över vad jag i hela friden tyckte var så svårt nu! Och enda sättet att komma dit är ju att hålla på:) Learning by Doing :) Trial and Error :) Sånt gillar jag :) När jag sen kör fast i nåt så finns ju detta underbara forum :) Och jag kan ändå känna mig som en autodidakt :) Kurser och långa bruksanvisningar är ingenting för mig...

HejJag vill påpeka att Aperture inte kräver lagring av bilderna i Aperture library till skillnad från iPhoto. Extern lagringsplats kan väljas vid import där en önskad tydlig fysisk struktur kan användas med mappar. Olika diskar är också möjligt med samma Aperture library som centralt "arkivregister". Aperture håller fortfarande reda på metadata men man får sköta back-up på annat sätt än via Apertures vaults. En anna fördel med Apertures organiseringsfunktioner mot iPhotos tycker jag är möjligheten att lägga projects i mappar inne i Aperture vilket ger en helt annan överblick, detta har jag inte lyckats få att funka med iPhotos händelser.

En bok om grunderna som jag har glädje av är Apple Aperture, focus on the fundamentals, Corey Hills, Focal Press.

Mvh

Halllbers

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...