Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverk mellan Mac och PC fungerar ej


iMarc

Rekommendera Poster

PC: Windows 8, Mac: OS X Leopard med airport.

Nu till problemet, har försökt sätta upp ett nätverk men inte lyckats, PC´n har hittat Macens utdelade Adobe PDF-writer det är allt. Men annars kan ingen av datorerna hitta varandra.

Hur sätter jag upp det trådlösa nätverket?

Mvh

Marc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu om jag vill ansluta till något på PC´n så går det inte att ansluta som gäst, utan jag måste välja registrerad användare och använda namn och lösenord, men jag har inget namn och lösenord veterligen på min Mac. Hur göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu om jag vill ansluta till något på PC´n så går det inte att ansluta som gäst, utan jag måste välja registrerad användare och använda namn och lösenord, men jag har inget namn och lösenord veterligen på min Mac. Hur göra?

 

 

 

Windows 7 & 8 skapar lösenord vid Installation ! ( skrev du ner dem ? )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika trassel med olika användare och pw brukar jag ha samma i mac & pc. Om du nu vill ansluta till pc borde det funka med det användarid + lösenord som finns i pcn. Prova oxå att lägga till det användaridt + ev pw du har i mac, till pcn. Prova även skapa samma uid + pw i mac och pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp men ser bara den delade pdf-skrivaren, sen vill jag få skrivare att funka så jag kan skriva ut från macen, har aktiverat skrivardelning och installerat skrivarens drivrutin på macen men funkar ej tyvärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla fildelning i macen (jag bifogar en bild från SL), se till att du har smb påslaget.

post-48757-016162100 1354182619_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, labbar lite. Har satt upp min macbook med w7 och delat ut filer. Försöker att se dessa i min mini men det går inte. Däremot ses utdelade filer på minin i w7. Kul, här ska labbas vidare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kommit år w7 mappar från macen, inte via smb (kanske någon annan har ideer?), jag gjorde så här.

-slog av firewall i w7 (du kan sedan sätta upp regler i firewall i w7som släpper igenom, hade förresten macens avslagen oxå).

-delade ut en mapp i w7.

-tog redan på vilken ipadress w7 har (om du inte vet hur man gör, tala om).

i macens finder, gå-anslut till server: smb://ipadress w7/utdelad mapp. Det frågas efter användarens pw, ange detta och du är där.

 

Slå sedan på och anpassa firewalls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får ovanstående att funka kan du ju sätta en fast ipadress på w7 maskinen så slipper du undersöka den varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tips, jag behövde aldrig använda smb, däremot så ser inte pc´n utdelade mappar på macen, jag kan som sagt ansluta till macen men ser inga utdelade mappar förutom den delade pdf,skrivaren från adobe acrobat på macen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och skrivaren finns utdelad på båda datorerna, men när jag försöker skriva ut från macen så blir det access denied failed authorization required

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat att mappa upp enmacmapp i w7 ? Dvs ansluta nätverksenhet, tror fortfarande att du måste på smb enablat i macen,. slå av alla brandväggar för felsökning.

 

Jag har mappat upp minins bilder från w7, går som tågat alla brandvägger i gång, slog nu av smb, funkat utmärkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog inte riktigt förstått..Har du skrivaren på macen eller på w7 ? Jag har ju skrivit ut fr w7 på skrivare usbansluten till macen. Spelar det någon roll för dig vilken den är ansluten till ? Isf kan jag testa tvärtom..Vad är det som inte funkar eller funkar nu, vilken mappar kan du se från vilken maskin, vilka kan du editera från vilken maskin ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns tips hur man skriver ut från mac på skrivare ägd av w7. http://tipz.tittahit...t-pa-windows-7/

 

Har tyvärr inte i skrivande stund fått det att funka, skrivaren pausas i mac vilket beror på att utgående trafik i w7 stoppas av min brandvägg. Glöm inte att slå av brandväggar när ni testar för att sedan göra regler i dessa som tillåter trafik när ni slår igång dem. Jag har slagit av min men trafiken stoppas ändå, märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...