Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya politiktråden


Joel Westerholm

Rekommendera Poster

Eller alla arbetslösa som får fortsätta finna sig i sin situation pga de åt vänster har sina lustiga principer?

Att pensionera väldigt många människor som under Persson-åren var katastrofalt dåligt gjort av S-regeringen.

 

Menar du att jag som liberal måste svara för vad sossarna gjorde på nittiotalet? Det var väl ändå en konstig vinkling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2,1k
  • Created
  • Senaste svar

Menar du att jag som liberal måste svara för vad sossarna gjorde på nittiotalet? Det var väl ändå en konstig vinkling?

 

Får inte ihop det med beskrivningarna i inläggen med liberalism riktigt?

 

http://www.so-rummet.se/kategorier/samhallskunskap/politiska-ideologier/liberalism#

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte ihop det med beskrivningarna i inläggen med liberalism riktigt?

 

http://www.so-rummet.se/kategorier/samhallskunskap/politiska-ideologier/liberalism#

 

Nu trodde jag att vi skulle diskutera sakfrågor och inte något annat, men visst, om du behöver friska upp minnet om liberalismens grunder:

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/John_Stuart_Mill

 

 

Observera att jag ser mig som klassiskt liberal och inte nyliberal. En viktig distinktion enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag som liberal måste svara för vad sossarna gjorde på nittiotalet? Det var väl ändå en konstig vinkling?

Såvida du inte satt i regeringen då så behöver du inte svara för något.

Logiken bakom att göra det så attraktivt som möjligt att arbeta är inte så speciellt svårt att försvara, det är vad jag ville ha sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, självklart inte. Men det finns väl andra morötter och hötappar än pengar? Vi är väl inga åsnor?

Till exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvida du inte satt i regeringen då så behöver du inte svara för något.

Logiken bakom att göra det så attraktivt som möjligt att arbeta är inte så speciellt svårt att försvara, det är vad jag ville ha sagt.

 

Ja, det är en tydlig logik, men varför säger du det till mig? Har jag sagt att vi inte ska arbeta? Men om det ska vara attraktivt att arbeta, varför försvarar du då en situation där vissa ska göra ett ganska obehagligt och farligt (om man ser till arbetsskadestatistiken) arbete för 13 000 kronor i månaden före skatt? Det är ju inte särskilt attraktivt, i alla fall inte i mina ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till exempel?

 

En av de starkaste drivkrafterna för oss människor är att respekteras av våra medmänniskor. Ingen står ut med andras missaktning och alla blir triggade av att andras uppskattning och respekt. Visst borde vi kunna spinna på den drivkraften för att skapa ett rättvisare samhälle?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de starkaste drivkrafterna för oss människor är att respekteras av våra medmänniskor. Ingen står ut med andras missaktning och alla blir triggade av att andras uppskattning och respekt. Visst borde vi kunna spinna på den drivkraften för att skapa ett rättvisare samhälle?

 

Det ligger mycket i det, vi behöver alla känna oss behövda - bli sedda och bekräftade! Människan är ju en social varelse!

Och visst vill vi väl alla ha ett rättvisare samhälle, Och med orättvisa, menar iaf jag, det är när människor skor sig på andras bekostnad. Inte att vissa har mindre och andra mer, för det är ju det som är själva moroten, liksom. Företagsamma människor, oavsett om det handlar om företagande eller att man lyckas med något man tar sig för, måste ju få löna sig.

 

I slutändan, hur man än vrider och vänder på det, så handlar det om fördelar på något sätt. Och i vårt västerländska samhälle är det pengar i någon form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FN fördomer Israler planer på 3000 bosättningar på ockuperat område.

 

New York, 2 December 2012 - Statement Attributable to the Spokesperson for the Secretary-General on Israeli settlement expansion

It was with grave concern and disappointment that the Secretary-General learned of Israel’s announcement of 3,000 new settlement units in East Jerusalem and other parts of the West Bank. This would include reported planning in the so-called E-1 envelope, which risks completely cutting off East Jerusalem from the rest of the West Bank.

 

Settlements are illegal under international law and, should the E-1 settlement be constructed, it would represent an almost fatal blow to remaining chances of securing a two-state solution.

 

The Secretary-General repeats his call on all concerned to resume negotiations and intensify efforts towards a comprehensive, just and lasting peace and urges the parties to refrain from provocative actions. In the interests of peace, any plans for E-1 must be rescinded.

 

http://www.un.org/sg/statements/index.asp?nid=6476

Är ganska hårda ord för att komma från FN. t2711.gif

 

Om de bygger de bosättningarna, visar de ju klart att de inte vill ha, eller är intresserade av en fred. Är nog dags snart för FN att gå in med en fredsstyrka där, för att säkra upp mot/från båda hållen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ganska hårda ord för att komma från FN. t2711.gif

Där många medlemmar är muslimska diktaturer med ett speciellt uttalat judehat.

 

Om de bygger de bosättningarna, visar de ju klart att de inte vill ha, eller är intresserade av en fred.

Eller snarare har en motpart som aldrig blir nöjd och hellre skjuter missiler och annat otrevligt på dem.

 

Är nog dags snart för FN att gå in med en fredsstyrka där, för att säkra upp mot/från båda hållen.

Kommer aldrig att ske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där många medlemmar är muslimska diktaturer med ett speciellt uttalat judehat.

Snälla Mikael! Sluta att dra upp "judehat" ...precis varenda gång! Det finns otroligt många länder både muslimska och ickemuslimska länder som inte hatar judar, utan tycker att det här är helt fel ändå.

 

 

Eller snarare har en motpart som aldrig blir nöjd och hellre skjuter missiler och annat otrevligt på dem.

Nu handlade inte uttaladet om några missiler. Utan om ett fördömande at Israels planer att bygga fler bosättningar. Och baserat på vad som stod i det. Gjorde jag den bedömningen.

 

 

Kommer aldrig att ske.

Fast jag tycker det vore en bra ide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden hade dina föräldrar fått hjälp med städningen på skattebetalarnas bekostnad - det kallades hemtjänsten. Sedan slaktade man folkhemmet och de som jobbade på hemtjänsten blev arbetslösa. Nu kan de få jobb igen, men skillnaden är att skattepengarna till deras lön används till att hjälpa både dina föräldrar och höginkomsttagare i Danderyd och Täby. Faktiskt säger statistiken att större delen av skattebidraget går till rika människor och inte till gamla och sjuka. När kommer en liknande reform för färdtjänsten? Först bort med bidraget för färdtjänst till gamla och handikappade, sedan in med en skattereform som ger alla skattebidrag till taxiresor oavsett om man är en fattig gamling som åker på cellgiftsbehandling eller om man är en brat på väg hem från Stureplan.

Det finns inget ålderskrav för att få åka färdtjänst och resan till cellgiftsbehandlingen borde räknas som sjukresa, vilket innebär en annan ficka i den ofantliga sektorns kostym.

I övrigt +1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemsidan du länkar till är knuten till Pamela Geller, som på sin blogg Atlas Shrugs uttryckt starkt stöd för Anders Behring Breiviks massmördande.

 

Robert Spencer, han som som administrerar sidan du länkat till, är inte bättre han. Bland annat påstår han att antiskattgurun Grover Norquist (som är gift med en muslimsk kvinna) stödjer Hamas, Islamiska Jihad och andra terrororganisationer. Var och en med sunt förnuft och normal läskunnighet kan se att Robert Spencer är en galen extremist utan någon som helst verklighetsförankring. Attackerna mot Grover Norquist (Grover är själv höger) är så infamt löjliga så till och med du borde inse det.

 

Trivs du i sällskapet 'mikaellq'?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det det handlar om EXAKT, ett blint och ohämmat, rasistiskt och ogenerat hat.

Det är det odjuret som man vill dalta med och tro att man kan komma någonstans vart med.

Och idag har utrikesminister Carl Bildt i ett anfall av vänsterextremistsikt judehat kallat till sig Israels Sverigeambassadör, och i sin blogg skriver han att åtgärderna "förefaller att vara rena repressalier mot palestinierna efter torsdagens omröstning i FN".

 

Sverige har kallat Israels ambassadör till UD för att protestera mot planerna på att bygga 3 000 nya bostäder på palestinska områden. Byggplanerna har upprört stora delar av omvärlden – också länder som normalt alltid stödjer Israel.

Det mörknar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det det handlar om EXAKT, ett blint och ohämmat, rasistiskt och ogenerat hat.

Det är det odjuret som man vill dalta med och tro att man kan komma någonstans vart med.

 

http://www.americanthinker.com/2012/08/why_muslims_must_hate_jews.html

 

 

http://www.jihadwatch.org/2012/08/pakistan-muslim-cleric-says-when-the-jews-are-wiped-out-then-the-world-would-be-purified-and-the-sun.html

Nej! De allra flesta har INTE ett blint, ohämmat och ogenererat hat. Om det skulle vara så skulle ju det innebära att det även gäller mig - och det VET jag att definitivt INTE har.

 

Men i den listan då med länder som så blint, ohämmat och ogenererat har ett hat, skall man då räkna in USA som hade ett ungf liknande uttalande dagen innan. Även Sverige, England och Frankrike som alla har tillkallat ambassadörenrna idag.

 

Här är från dagens riksdagsdebatt: http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Ovriga-debatter/Aktuella-debatter/Aktuell-debatt/?did=H0C120121203ad&doctype=ad#pos=153 Carl Bildt hade ett väldigt bra inledningsanförande (tycker jag).

 

Uttalandet från FN var Ban Ki-moon's uttalande. Inte några specifika länders gemensamma uttalanden. De har redan kommit från flera olika länder och fler länder lär göra sina senare.

 

Man kan inte förtsätta att bara för att man kritiserar Israel för deras hämndaktioner för att Palestina fick observatörsstatus, att det är = att hata judar. Det är just den typen av argumentation som INTE leder till en varaktig fred.

 

Vad Israel borde ha gjort är att ha röstat för statusuppgraderingen. DET hade sänt otroligt bra signaler. För att Palestina fick statusuppgradering nu inkl mer diplomatiska rättigheter, så innebär det även att de har fler krav på sig nu - bl a att det skall leda till konkreta förhandlingar vid bordet. Som det ser ut nu tror jag att de är beredda att ta det stegen, men kanske inte att Israel är lika beredda på att ta just det steget.

 

Jaja, vi får väl se hur det utvecklar sig nu. Eftersom det är mot internationell lag att de bygger vidare, så vore det nog lämpligt att FN installerar sig där nere med en styrka för att upprätthålla den lagen. Men som sagt det är vad jag tycker - inte om det kommer att hända eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och idag har utrikesminister Carl Bildt i ett anfall av vänsterextremistsikt judehat kallat till sig Israels Sverigeambassadör, och i sin blogg skriver han att åtgärderna "förefaller att vara rena repressalier mot palestinierna efter torsdagens omröstning i FN".

 

Här var mer om det:

 

 

Israels ambassadör kallad till UD

 

Sverige och flera andra länder har kallat till sig Israels ambassadör i respektive land för att protestera mot planerna på nya bosättningar i östra Jerusalem och på Västbanken.

 

Utrikesminister Carl Bildt anser att signalerna om nya israeliska bosättningar är extremt oroande.

 

- I Stockholm är Israels ambassadör just nu uppkallad till UD för att vi ska understryka ytterligare vår uppfattning i denna fråga. Samma sak sker i London och i Paris, sade Carl Bildt i riksdagen.

 

- Vi kommer tillsammans med andra EU-länder att diskutera de ytterligare steg som kan bli aktuella, sade han.

 

Carl Bildts besked kom i en riksdagsdebatt om Israels blockad av Gaza. Han framhöll att eldupphör-avtalet mellan Hamas och Israel inte räcker.

 

- Viktigt är att EU med stor tydlighet kräver ett omedelbart, uthålligt och ovillkorligt öppnande av de olika övergångarna för humanitär hjälp och kommersiella varor, liksom för personer till och från Gaza, sade han.

 

Debatten var begärd av Vänsterpartiet. Dess partiledare Jonas Sjöstedt fördömde raketbeskjutningen av Israel men framhöll att grunden för konflikten är Israels ockupation av palestinskt territorium.

 

- Vilken roll ska Sverige spela i denna konflikt? Vi ska föra en aktiv och självständig politik. Allt militärt samarbete med Israel måste upphöra, varor från bosättningarna ursprungsmärkas och bosättningspolitiken fördömas.

 

Han välkomnade att Sverige kallat upp Israels ambassadör.

 

- Men vad är nästa steg? Om det stämmer att Frankrike och Storbritannien ska kalla hem sina ambassadörer, borde vi göra samma sak, sade han.

 

Enligt den israeliska tidningen Haaretz överväger bland annat Storbritannien och Frankrike att för första gången att kalla hem ambassadörerna från Israel.

 

- Den här gången handlar det inte bara om ord, utan om handling, säger en diplomat till tidningen.

 

Brittiska utrikesdepartementet uppges överväga en ”stark reaktion” på Israels planer på nya bosättningar. Men medierapporterna om ett eventuellt återkallande av ambassadören är spekulationer, om än en möjlighet, då inga beslut ännu tagits, betonar en diplomatisk källa för AFP.

 

Samtidigt tonar Frankrike ner uppgifterna. ”Det finns andra vägar som vi kan visa vårt missnöje på,” säger en UD-talesman.

 

Tyskland uppmanar också Israel att avstå från att utvidga bosättningarna.

 

- Vi vädjar till den israeliska regeringen att avstå från det här förfarandet, säger den tyske regeringstalesmannen Steffen Seibert under en presskonferens.

 

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/israels-ambassador-kallad-till-ud_7720132.svd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en bra men hemsk artikel om vad Israel/Palestinakonflikten gör med människor. Ord som kletar sig fast på näthinnan:

 

"It's like we are in a shed of cows, waiting their turn for slaughtering," the elder Mr. Shalouf said. "After what happened with my sons, I hate all the people; I even hate myself."

down.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och idag har utrikesminister Carl Bildt i ett anfall av vänsterextremistsikt judehat kallat till sig Israels Sverigeambassadör, och i sin blogg skriver han att åtgärderna "förefaller att vara rena repressalier mot palestinierna efter torsdagens omröstning i FN".

 

 

Det mörknar.

Israels ståndpunkt är nog innerst inne att 1967 års gränser är en oförsvarbar fars och att de mest hetsiga palestinierna gott kan sticka till Jordanien som ju tidigare var Palestina men som ingen idag vill kännas vid för att palestinierna är inget annat kanonmat för en konflikt som de muslimska diktaturerna runt om behöver hålla liv i för att en dag, som de hoppas på, ska kunna befria denna planet helt från alla dessa judar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej! De allra flesta har INTE ett blint, ohämmat och ogenererat hat. Om det skulle vara så skulle ju det innebära att det även gäller mig - och det VET jag att definitivt INTE har.

 

Men i den listan då med länder som så blint, ohämmat och ogenererat har ett hat, skall man då räkna in USA som hade ett ungf liknande uttalande dagen innan. Även Sverige, England och Frankrike som alla har tillkallat ambassadörenrna idag.

 

Här är från dagens riksdagsdebatt: http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Ovriga-debatter/Aktuella-debatter/Aktuell-debatt/?did=H0C120121203ad&doctype=ad#pos=153 Carl Bildt hade ett väldigt bra inledningsanförande (tycker jag).

 

Uttalandet från FN var Ban Ki-moon's uttalande. Inte några specifika länders gemensamma uttalanden. De har redan kommit från flera olika länder och fler länder lär göra sina senare.

 

Man kan inte förtsätta att bara för att man kritiserar Israel för deras hämndaktioner för att Palestina fick observatörsstatus, att det är = att hata judar. Det är just den typen av argumentation som INTE leder till en varaktig fred.

 

Vad Israel borde ha gjort är att ha röstat för statusuppgraderingen. DET hade sänt otroligt bra signaler. För att Palestina fick statusuppgradering nu inkl mer diplomatiska rättigheter, så innebär det även att de har fler krav på sig nu - bl a att det skall leda till konkreta förhandlingar vid bordet. Som det ser ut nu tror jag att de är beredda att ta det stegen, men kanske inte att Israel är lika beredda på att ta just det steget.

 

Jaja, vi får väl se hur det utvecklar sig nu. Eftersom det är mot internationell lag att de bygger vidare, så vore det nog lämpligt att FN installerar sig där nere med en styrka för att upprätthålla den lagen. Men som sagt det är vad jag tycker - inte om det kommer att hända eller inte.

Israels ståndpunkt är att palestinierna måste bygga fred med Israel innan förhandlingar kring ett skapande av ett Palestina kan inledas.

Ingen fred, ingen Palestina helt enkelt för att det blir så svårt för Israel att försvara sig med ett annat land så nära inpå, speciellt vid Jerusalem.

Judehatarna vet naturligtvis om detta men skiter väl i det.

Målet är och har hela tiden varit att kunna en dag döda varenda jude.

Utan att ha läst om Bildts reaktion så är min spontana tanke att det finns gott om "nyttiga idioter" som vill väl men uppenbarligen inte förstått problemets kärna alls överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... så är min spontana tanke att det finns gott om "nyttiga idioter" som vill väl men uppenbarligen inte förstått problemets kärna alls överhuvudtaget.

Jag frågar igen - Varför länkar du till till sidor som försvarar massmord på norska barn?

*snip* Låt bli att diskutera varandra. /Joel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Israels ståndpunkt är att palestinierna måste bygga fred med Israel innan förhandlingar kring ett skapande av ett Palestina kan inledas.

Ingen fred, ingen Palestina helt enkelt för att det blir så svårt för Israel att försvara sig med ett annat land så nära inpå, speciellt vid Jerusalem.

Judehatarna vet naturligtvis om detta men skiter väl i det.

Målet är och har hela tiden varit att kunna en dag döda varenda jude.

Utan att ha läst om Bildts reaktion så är min spontana tanke att det finns gott om "nyttiga idioter" som vill väl men uppenbarligen inte förstått problemets kärna alls överhuvudtaget.

Men att försvara sig är inte = att bygga 3000 nya bostäder. Däremot har Israel sag att de kommer göra precis som de vill så länge det följer Israles strategiska karta. Och i den senast utvecklingen är det ju fastställt att detta är en hämndaktion för att Palestina fick observatörsstatus.

 

- - -

 

Men nu är du ju där igen... inne på judehat och att döda alla judar. Snälla! Sluta!!!

Om vi skall kunna ha en förutsättningslös diskussion om problemet/problemen mellan Israel och Palestina kan vi inte förutsätta att alla är judehatare. Diskussionen är ju faktiskt här och inte "ute i världen". Det är hemskt tråkigt att så fort ämnet kommer upp så skall det liksom "dödas" med att dra upp detta.

 

Det är en gammal diskussionsteknik att flytta ämnets fokus till ngt annat så fort man inte vill att det diskuteras. Och vill du diskutera den religösa aspekten i konflikten, så antar jag att Religionstråden finns tillhands för det.

 

Man måste väl ändå kunna diskutera ämnet utan att det hela tiden hamnar på samma avvikelse? Det blir ju inte direkt någon konstruktiv debatt av det då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här i adventstider så kan det passa fint med en adventskalender biggrin.gif

 

http://bit.ly/YIf8CY

 

Bli inte för upprörda bara :) så här i juletider jultomte.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att försvara sig är inte = att bygga 3000 nya bostäder. Däremot har Israel sag att de kommer göra precis som de vill så länge det följer Israles strategiska karta. Och i den senast utvecklingen är det ju fastställt att detta är en hämndaktion för att Palestina fick observatörsstatus.

Om palestinierna inte vill ha området själva så... de vill ju ha ALLT, även det vi idag kallar för Israel.

 

Men nu är du ju där igen... inne på judehat och att döda alla judar. Snälla! Sluta!!!

Om vi skall kunna ha en förutsättningslös diskussion om problemet/problemen mellan Israel och Palestina kan vi inte förutsätta att alla är judehatare. Diskussionen är ju faktiskt här och inte "ute i världen". Det är hemskt tråkigt att så fort ämnet kommer upp så skall det liksom "dödas" med att dra upp detta.

 

Det är en gammal diskussionsteknik att flytta ämnets fokus till ngt annat så fort man inte vill att det diskuteras. Och vill du diskutera den religösa aspekten i konflikten, så antar jag att Religionstråden finns tillhands för det.

 

Man måste väl ändå kunna diskutera ämnet utan att det hela tiden hamnar på samma avvikelse? Det blir ju inte direkt någon konstruktiv debatt av det då.

Jag har givit belägg för det som Joel mot bättre vetande censurerade. Jag har framfört till honom vad jag anser om det.

Att du inte klarar av att se saken för vad det är ens när det läggs fram svart på vitt är ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågar igen - Varför länkar du till till sidor som försvarar massmord på norska barn?

Trivs du i det sällskapet?

Guilt by association som jag själv måste hitta? Det här inlägget slår nog alla rekord i att vara meningslöst. Du förväntar ju dig att jag ska tydliggöra DIN POÄNG! (om det nu finns någon)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...