Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya politiktråden


Joel Westerholm

Rekommendera Poster

USA är ute och cyklar. Om palestinska ledningen inte vill förhandla så får de skylla sig själva.

 

Fatahs mål:

http://www.mideastweb.org/fateh.htm

 

Citerat från samma sida som du länkade till:

 

"... Fatah, like the other groups is primarily a military group, and not a political party, as is evident from the symbols in its emblem, which emphasize its commitment to "armed struggle." ..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2,1k
  • Created
  • Senaste svar

Vad gäller PLO (som styr Palestina/Västbanken) så förklarade man redan 1993 (genom sin ordförande Arafat) att utplånandet av Israel inte längre är aktuellt. Man skrev bland annat:

 

"... The PLO recognizes the right of the State of Israel to exist in peace and security. ... the PLO affirms that those articles of the Palestinian Covenant which deny Israel's right to exist, and the provisions of the Covenant which are inconsistent with the commitments of this letter are now inoperative and no longer valid. ..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller PLO (som styr Palestina/Västbanken) så förklarade man redan 1993 (genom sin ordförande Arafat) att utplånandet av Israel inte längre är aktuellt. Man skrev bland annat:

 

"... The PLO recognizes the right of the State of Israel to exist in peace and security. ... the PLO affirms that those articles of the Palestinian Covenant which deny Israel's right to exist, and the provisions of the Covenant which are inconsistent with the commitments of this letter are now inoperative and no longer valid. ..."

Då är det ju "bara" att omsätta ord till handlingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man veta mer om vad Hamas tycker kan man läsa här (Hamas officiella hemsida översatt från arabiska till engelska). Hamas ledare skriver bland annat:

 

"... "Hamas accepted the establishment of a state on the '67 borders, with Jerusalem as its capital and the right of return (of refugees), stressing that his movement accepted this; but not at the expense of recognizing" Israel "or abandonment of Palestinian rights. ..."

 

Många (exempel nedan i spoiler) tolkar det som att Hamas är beredd att de facto erkänna en tvåstatslösning, men man erkänner inte Israel innan de kraven (främst rätten till återvändande för flyktingar) har accepterats.

 

 

Länk här. Citat därifrån:

 

"... Pastor has met with Hamas leaders in Damascus for the past 15 years. ... They have agreed to accept a final status arrangement, whether one or two states, so long as it is approved by a majority of the Palestinian population—even if Hamas is not in agreement with it. Senior Hamas leader Khaled Meshal told Pastor that Hamas is pragmatic and would use nonviolence if it would work. ... When Pastor asked about the Hamas Charter, Meshal replied that it is a piece of history and no longer relevant, but cannot be changed for internal reasons.

 

Pastor surmised that those who quote the charter rather than more recent Hamas statements use it as an excuse to ignore Hamas. This seems to be the approach of the Quartet (the U.S., EU, U.N. and Russia) in dealing with Hamas, as evidenced by its setting pre-conditions—recognize Israel, renounce violence, abide by previous agreements—in full knowledge, according to Pastor, that Hamas could do none of the three. The international community, he added, has exacerbated the already deep Fatah/Hamas split, giving Israel the excuse of having no negotiating partner. ..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man veta mer om vad Hamas tycker kan man läsa här (Hamas officiella hemsida översatt från arabiska till engelska). Hamas ledare skriver bland annat:

 

"... "Hamas accepted the establishment of a state on the '67 borders, with Jerusalem as its capital and the right of return (of refugees), stressing that his movement accepted this; but not at the expense of recognizing" Israel "or abandonment of Palestinian rights. ..."

 

Många (exempel nedan i spoiler) tolkar det som att Hamas är beredd att de facto erkänna en tvåstatslösning, men man erkänner inte Israel innan de kraven (främst rätten till återvändande för flyktingar) har accepterats.

 

 

Länk här. Citat därifrån:

 

"... Pastor has met with Hamas leaders in Damascus for the past 15 years. ... They have agreed to accept a final status arrangement, whether one or two states, so long as it is approved by a majority of the Palestinian population—even if Hamas is not in agreement with it. Senior Hamas leader Khaled Meshal told Pastor that Hamas is pragmatic and would use nonviolence if it would work. ... When Pastor asked about the Hamas Charter, Meshal replied that it is a piece of history and no longer relevant, but cannot be changed for internal reasons.

 

Pastor surmised that those who quote the charter rather than more recent Hamas statements use it as an excuse to ignore Hamas. This seems to be the approach of the Quartet (the U.S., EU, U.N. and Russia) in dealing with Hamas, as evidenced by its setting pre-conditions—recognize Israel, renounce violence, abide by previous agreements—in full knowledge, according to Pastor, that Hamas could do none of the three. The international community, he added, has exacerbated the already deep Fatah/Hamas split, giving Israel the excuse of having no negotiating partner. ..."

 

Lite märkligt då att EU, USA och Israel, stort sett hela västvärlden utom några vänsteraktivister alltså, terrorstämplat Hamas.

Anser du det vara felaktigt alltså? Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt då att EU, USA och Israel, stort sett hela västvärlden utom några vänsteraktivister alltså, terrorstämplat Hamas.

Anser du det vara felaktigt alltså? Varför?

Har jag skrivit det? Om jag hade gjort det hade jag behövt förklara mig, men det har jag inte. Jag har hänvisat till länkar och uttalanden, de talar för sig själva.

 

Och minns Joels uppmaning: Tänk på ordet "du".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag är det Internationella Aidsdagen. Hans Linde (V) skriver om de hiv-positivas situation, och ondgör sig över att de är upplysningsskyldiga; alltså att de måste säga till en eventuell sexpartner att de har hiv. Han menar att det är bådas ansvar att värna om sin egen hälsa. Jag kan förstå hans position. Men han skriver ett par tokiga grejer:

 

"... Att flera fattiga länder i Afrika lyckats minska smittspridningen, men inte Sverige, borde vara en väckarklocka. ..."

 

Nej, knappast. Länderna i Afrika har haft höga nivåer av smittade och sjuka och utomordentligt dålig medvetenhet och åtgärder kring smittspridningen. I Sverige har vi sedan länge anpassat oss.

 

"... Samtidigt har vi som är hiv-negativa inte har några skyldigheter att ta ansvar för vår sexuella hälsa. ..."

 

Naturligtvis har vi det. Alla har ett sådant ansvar. Vem, utom Hans Linde, tror det? Det är inte bra med debattartiklar som så grovt missar målet. För egen del anser jag att den som är hiv-positiv även i fortsättningen ska ha upplysningsskyldighet. Det är en allvarlig sjukdom, och ingen ska ha möjlighet att komma undan sitt ansvar bara för att man har chansen till ett tillfälligt, hett knull. För det var så det startade en gång i tiden, tro inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och minns Joels uppmaning: Tänk på ordet "du".

 

 

 

Han måste väl få addressera frågan...? Han skriver ju inte "du" följt av ett invektiv vilket är det huvudsakliga skälet att undvika "du"...

Typ:

-Så här tycker jag. Vad tycker du?

...

Den förra tråden användes du lite annorlunda. Där var kombatanterna ivriga att tala om hur den andre hade fel snarare än att förklara vad man menade själv och dessutom kryddat med invektiv...stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han måste väl få addressera frågan...? Han skriver ju inte "du" följt av ett invektiv vilket är det huvudsakliga skälet att undvika "du"...

Typ:

-Så här tycker jag. Vad tycker du?

...

Den förra tråden användes du lite annorlunda. Där var kombatanterna ivriga att tala om hur den andre hade fel snarare än att förklara vad man menade själv och dessutom kryddat med invektiv...stjarnsmall.gif

Det där "du" stod nära ett kontroversiellt innehåll i en potentiell retorisk fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra invändning i denna debattartikel, om skatteavdrag för läxhjälp.

 

"... Det är onekligen en paradox om samma regering som inför lärarlegitimation också vill införa att lekmän som entreprenörer ska svara för en del av skolans kunskapsuppdrag. ..."

 

Nej, precis, det hänger inte ihop, hur man än pusslar ihop det. armskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra invändning i denna debattartikel, om skatteavdrag för läxhjälp.

 

"... Det är onekligen en paradox om samma regering som inför lärarlegitimation också vill införa att lekmän som entreprenörer ska svara för en del av skolans kunskapsuppdrag. ..."

Nej, precis, det hänger inte ihop, hur man än pusslar ihop det. armskeptisk.gif

 

Men det ger ju jobb! :D

 

(=arbetslinjen ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra invändning i denna debattartikel, om skatteavdrag för läxhjälp.

 

"... Det är onekligen en paradox om samma regering som inför lärarlegitimation också vill införa att lekmän som entreprenörer ska svara för en del av skolans kunskapsuppdrag. ..."

 

Nej, precis, det hänger inte ihop, hur man än pusslar ihop det. armskeptisk.gif

:lol: Ja, när man plockar ut det så där är det ju onekligen en paradox.

Fast det är ju trots allt läxhjälp det handlar om?! ...inte utbildningen i sig.

 

Vet att de tidigare även diskuterade att inkludera IThjälp under RUT. Det vore nåt. Så många som sitter o river sig i skallen och inte kan få hjälp, el har råd med telefonsupport eller lämna in sin dator på t ex felundersökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju väktare och ordningsvakter trots att det finns polis. Skulle det inte kunna få finnas läxhjälpare fast de inte är lärare......?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minska bilismen. Det körs förbaskat mycket bil, trots höga bränslepriser. Man ser folk köra långa sträckor enbart för att handla en tidning. Blä! Gå och cykla, må bättre och lev längre! :)

Stör mig deras idé att höja skatten. Vilken skatt menas? Jag skulle nog föredra att man gjorde det dyrare att köra, höj alltså hellre bränsleskatten än fordonskatten. Om man istället skulle lägga en punktskatt på bilar eller bara höja den årliga skatten så kommer det ju att bli relativt sett billigare att ta bilen istället för att cykla till affären. Jag tror det kommer kunna ge ett trängselproblem med elbilar, de är väldigt dyra, att köpa, men bränslet är billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vilken skatt menas? Kan ju inte va bilskatten för varför ska gasbilar t ex drabbas som släpper ut marginellt, så då bör det va bensinskatten de menar..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vet att de tidigare även diskuterade att inkludera IThjälp under RUT. Det vore nåt. Så många som sitter o river sig i skallen och inte kan få hjälp, el har råd med telefonsupport eller lämna in sin dator på t ex felundersökning.

 

Att inkludera IT-hjälp under RUT tycker jag vore en god idé. Tänker då främst på alla de som idag faktiskt står utanför ITsamhället och inte har en chans att hänga med. Däribland finns ju då många äldre. ta vilket radio eller TV-program som helst, altid hänvisar man till webben eller att maila si eller så.

Utanförskapet är ett faktum!

Att ha en fungerande uppkoppling, som man då behöver hjälp med, så att man klarar allt sånt som för de allra flesta är självklarheter, dvs söka information, boka tid hos doktorn, betala sina räkningar m.m. Det är självklarheter och borde vara möjligt att få hjälp med.

 

Det pratas ofta om en fungerande infrastruktur för alla, dvs i det här sammanhanget en möjlighet att kunna koppla upp sig mot nätet oberoende på var man bor är ju alldeles nödvändigt. Men om man sedan inte har möjligheten att kunna utnyttja det så är det ju i princip lika illa.

 

Äldre fastighetsägare på bl a landsbygden brukar idag ofta avböja erbjudanden om anslutning till sin fastighet, man tycker det är onödigt dyrt och man inser inte nyttan med det. resultatet blir att när de vill sälja så är deras fastighet inte lika attraktiv jämfört med de som har anslutning.

 

Så frågan handlar dels om att försöka motverka utanförskap och dels om ett Sverige där landsbygden avfolkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stör mig deras idé att höja skatten. Vilken skatt menas? Jag skulle nog föredra att man gjorde det dyrare att köra, höj alltså hellre bränsleskatten än fordonskatten. Om man istället skulle lägga en punktskatt på bilar eller bara höja den årliga skatten så kommer det ju att bli relativt sett billigare att ta bilen istället för att cykla till affären. Jag tror det kommer kunna ge ett trängselproblem med elbilar, de är väldigt dyra, att köpa, men bränslet är billigt.

 

Klart att man ska undvika bilen i görligaste mån. Kan man cykla till affären så är det ju självklart att man gör det, istället för att ta bilen.

 

Men nu är det ju så att en stor del av befolkningen faktiskt inte har cykelavstånd, de är alldeles tvungna att använda bilen. Politiska beslut som gör det dyrare att köra bil drabbar den del av befolkningen som inte har några alternativ!!

 

Alla bor inte i någon storstad eller har en fungerande kollektivtrafik runt knuten. Deras enda sätt till försörjning eller kunna ta sig fram är att använda bil.

 

Den enda framkomliga vägen är att bilarna blir mer miljövänliga! Stimulera utvecklingen av alternativa hållbara och därmed miljövänliga energikällor är den enda framkomliga vägen.... inte pålagor, avgifter, skatter osv för den enskilda människan. Istället behövs morötter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man ska undvika bilen i görligaste mån. Kan man cykla till affären så är det ju självklart att man gör det, istället för att ta bilen.

 

Men nu är det ju så att en stor del av befolkningen faktiskt inte har cykelavstånd, de är alldeles tvungna att använda bilen. Politiska beslut som gör det dyrare att köra bil drabbar den del av befolkningen som inte har några alternativ!!

 

Alla bor inte i någon storstad eller har en fungerande kollektivtrafik runt knuten. Deras enda sätt till försörjning eller kunna ta sig fram är att använda bil.

 

Den enda framkomliga vägen är att bilarna blir mer miljövänliga! Stimulera utvecklingen av alternativa hållbara och därmed miljövänliga energikällor är den enda framkomliga vägen.... inte pålagor, avgifter, skatter osv för den enskilda människan. Istället behövs morötter...

Självklart att cykla om man kan? Varför är det så självklart?

Jag förstår mer än väl att man inte kan cykla överallt och att bilar behövs. Problemet är den rörliga kostnaden. Halvera den fasta kostnaden för att ha bil, men ökat den rörliga så att medelbilistens kostnad blir oförändrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra invändning i denna debattartikel, om skatteavdrag för läxhjälp.

 

"... Det är onekligen en paradox om samma regering som inför lärarlegitimation också vill införa att lekmän som entreprenörer ska svara för en del av skolans kunskapsuppdrag. ..."

 

Nej, precis, det hänger inte ihop, hur man än pusslar ihop det. armskeptisk.gif

Men... det var väl inte mellan professionell legitimerad läxhjälp och lekmannahjälp det stod emellan väl eller hur? Det var ju om de lekmannamässiga föräldrarna skulle kunna ta hjälp av i många fall kunnigare läxhjälpare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... det var väl inte mellan professionell legitimerad läxhjälp och lekmannahjälp det stod emellan väl eller hur? Det var ju om de lekmannamässiga föräldrarna skulle kunna ta hjälp av i många fall kunnigare läxhjälpare.

Precis. Och det är det som är paradoxalt. Undervisning ska skötas av legitimerade lärare, läxhjälp kan utföras av vem som helst, bara beställaren är nöjd. Hur de nu ska kunna bedöma det, man kan knappast vägra att betala bara för att glinet i fråga missade provet eller fick lågt betyg...

 

Tillägg: Jag kan ärligt säga att om förslaget om RUT-avdrag går igenom vad gäller läxhjälp, då kommer jag att sluta engagera mig i politik och bli det egoistiska rövhål som regeringen vill att alla ska vara! superirriterad.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...