Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya politiktråden


Joel Westerholm

Rekommendera Poster

Ojojoj, Catrin Ormestad!?! Kolla här och här, så förstår du. Hon har även skrivit boken Gaza - en kärlekshistoria. Då fattar man ju. Fokus opolitisk? Antisemitisk megafon! Haha! totaltgalen.gif

 

 

 

Nu börjar det likna nåt behave.gifphika.gif:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2,1k
  • Created
  • Senaste svar

Jag säger upp min moderatorsroll, det är ingen uppgift att stå efter.

 

Nästa steg blir att jag lämnar forumet för gott. Finns annat jag kan ägna mig åt .

 

Ska man inte få diskutera att staten Israel ägnar sig åt mord på barn så är det att blunda för sanningen.

 

Det är absolut helt ok att diskutera vad Israel gör och inte gör. Frågan är bara hur man gör det.

...

Den klassiska frågan är "vad är sanning". I denna tråden är ju detta en av brytpunkterna vad som är sanning och inte. Det är lite mer komplicerat än att köpa mjölk på ICA. Vad vi lärde oss i den förra tråden är att inte ha absolut eget monopol på vad sanning är för vi har inte all information om allt och vi måste lita på vad andra har sagt som är mer insatta och allt tolkas utifrån någon vinkel. MOrd på barn är väldigt tacksamt att ta fram, frågan är av vem och varför. Vi får ju en spontan avsky för den som mördar barn och det är ju inte mer än rätt. Men vad händer sen.............? OM min granne slår sin fru, ska jag hata honom eller hjälpa honom? Det finns många frågor men inte så många svar........ Går det att vinna ett krig? Är fred bara frånvaron av vapen? Hur reder man ut decennier av felaktiga val som målar in parter i omöjliga hörn? Hur blandar man olja och vatten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den attityden så kan Joel lika gärna låsa den här tråden också för det KOMMER att spåra ur om inte ens moderatorer har vett till att uppföra sig och ta sin uppgift på allvar.

 

Edit: Jag har lovat att ta det lugnt och istället anmäla provocerande inlägg så att en moderator får chansen att göra något istället.

 

Detta visar faktiskt oavsiktiligt på problemet med kommunikation. För mig var det uppenbart humoristiskt att skriva trams på din kommentar. Borde kanske ha haft en smiley men det kanske inte har hjälpt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur gjuter man olja på vågorna? hihihi.gif

 

Vi kan ju fråga BP.... de har stor erfarenhet....stjarnsmall.gif

 

 

BP-deepwater-horizon-007.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här blir inte lätt, eftersom trådens medlemmar uppenbarligen har så olika syn på vad som är rasism och personliga påhopp, och vad som inte är det...

 

Kan inte Joel bli lite tydligare? Ett sätt vore ju att peka på exempel på inlägg i den stängda tråden som bör modereras bort, och varför

 

Jag har ännu inte beslutat vad vi gör med gamla Politiktråden, men den innehåller alldeles för mycket som bör modereras bort.

Det lutar nu åt att den kommer tas bort, den kommer i alla fall förbli stängd.

 

Ett sätt vore ju att aldrig bemöta några som helst påhopp eller överträdelser man tycker någon annan forumdeltagare gör, utan bara helt enkelt anmäla inläggen, men vad blir det då för debatt?

 

Själv tycker jag ju att det i stort sett är en forumdeltagare som står för ung. 85% av alla överträdelser i tråden, men är fullt på det klara med att denna deltagare tycker i princip det omvända. Vad gäller? Jag vill, som sagt, veta var ribban ligger och vilka inlägg som Joel avser.

 

Det är ju t.ex. inte alldeles svårt att begripa att det var inlägg #16122 som utlöste den akuta stängningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Det här blir inte lätt, eftersom trådens medlemmar uppenbarligen har så olika syn på vad som är rasism och personliga påhopp, och vad som inte är det...

 

Kan inte Joel bli lite tydligare? Ett sätt vore ju att peka på exempel på inlägg i den stängda tråden som bör modereras bort, och varför

 

Jag har ingen lust att posta bortplockade inlägg här, då de är bortplockade just för att de inte ska finnas på det här forumet. Överlag är det inte särskilt svårt att räkna ut vad som inte är tillåtet skulle jag våga påstå. Dra inte alla medlemmar i en folkgrupp, etnicitet eller religion över en kam så är du rätt säker. Sedan är det inte alltid svartvitt heller. Kritik mot en politikers beslut eller regeringars ageranden är så klart inte förbjudet. Men om jag börjar anta att någon bara bytt ut "judar" mot "Israel" eller "muslimer" mot "Hamas" bara för att komma runt detta, och i övrigt uttrycker sunkiga åsikter så kommer jag försöka göra en bedöming och komma fram till en åtgärd.

 

Och varför någonsin dra in någon av de andra medverkande som person i diskussionen överhuvudtaget? Det var det jag menade med att meningar med "du" är under uppsikt. Istället för att kalla någon för pucko motivera varför den har fel. Istället för att kalla någon rasist eller antisemit, svara varför personens påstående inte stämmer. Är det här så svårt egentligen?

 

Ett sätt vore ju att aldrig bemöta några som helst påhopp eller överträdelser man tycker någon annan forumdeltagare gör, utan bara helt enkelt anmäla inläggen, men vad blir det då för debatt?

 

Själv tycker jag ju att det i stort sett är en forumdeltagare som står för ung. 85% av alla överträdelser i tråden, men är fullt på det klara med att denna deltagare tycker i princip det omvända. Vad gäller? Jag vill, som sagt, veta var ribban ligger och vilka inlägg som Joel avser.

 

Det är ju t.ex. inte alldeles svårt att begripa att det var inlägg #16122 som utlöste den akuta stängningen.

 

Men varför skulle det bli så? Den här tråden är inte till för att diskutera vem som är en idiot, utan ska väl handla om politikfrågor. Så ja, svara inte om någon kallar dig för pucko. Om någon skriver ett sakligt inlägg du vill svara på och avslutar med att kalla dig för pucko, citera då allt utom påhoppet och lägg ett svar. Jag kommer inte moderera bort ditt svar om inte det också bryter mot reglerna. Men i några fall så har jag då censuretat själva citatet i ett svar ifall hela ursprungsinlägget är över gränsen.

 

Det stämmer heller inte att det var en person som var orsaken till stängningen utan det var ett gäng med. Tråden har i alla tider då och då spårat ur, och det här är om jag minns rätt inte första gången den stängs och börjar om.

 

Det fanns också en rad inlägg där i slutet på tråden som är bortplockade, som var den akuta orsaken till att tråden stängdes. Så att kolla på tråden nu för att avgöra vad som var orsaken blir missvisande, även om jag måste gå igenom den noggrannare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man diskutera piratkopiering om det inte handlar om hur man gör det eller var man hittar de bästa filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra inte alla medlemmar i en folkgrupp, etnicitet eller religion över en kam så är du rätt säker.

Joel,

 

I det inlägg jag pekade på - #16122 - är det precis vad som görs av den som skrivit inlägget. Och det är - så vitt jag kan minnas så länge jag varit med - den enda deltagaren som faktiskt gör så. Den debattör som i det fallet var måltavlan gjorde i vart fall ingenting i den vägen, vederbörande försökte göra just det du beskriver och nyansera och ifrågasätta de vildsinta åsikter - och utan attribut och tillmälen - som den förste deltagaren gav, och gång på gång i tråden gett, uttryck för.

 

Ändå menar du att denna deltagare inte är orsaken till stängningen, och inlägget är ju f.ö. kvar.

 

Ska jag tolka det som du tycker att inlägg #16122 är helt ok ur forumetisk synvinkel? Menar du det har jag heller ingenting här att hämta och jag förstår dig öht. inte, och det är därför jag frågar, inte av någon annan orsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det inte varit mer passande om UD publicerade sådan info själv istället för att låta någon blogga om det?

Jo, det hade väl kanske sett lite snyggare ut om inte annat. Men han är ju en vän av IT s a s, och han la meddelandet på Twitter. Är väl eg den som har fattat ITgrejjen mest av alla politiker. Och det är ju bra. Ligger säker på UD's sida med. Fast han hann först. ^_^

 

Och på ett sätt är det ju bra, för det lär ju vara fler som hänger på Twitter än sitter och kollar på UD's sida. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det hade väl kanske sett lite snyggare ut om inte annat. Men han är ju en vän av IT s a s, och han la meddelandet på Twitter. Är väl eg den som har fattat ITgrejjen mest av alla politiker. Och det är ju bra. Ligger säker på UD's sida med. Fast han hann först. ^_^

 

Och på ett sätt är det ju bra, för det lär ju vara fler som hänger på Twitter än sitter och kollar på UD's sida. :yeahbaby:

Fast visst vore det då lämpligt om UD ordnade ett eget twitterkonto. Så att man slipper blanda ihop UDs meddelanden med Calles åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast visst vore det då lämpligt om UD ordnade ett eget twitterkonto. Så att man slipper blanda ihop UDs meddelanden med Calles åsikter.

Ja, det borde de verkligen göra. Spec med tanke på att det finns så många svenskar utomlands (resandes), och utlandssvenskar (boendes).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man diskutera piratkopiering om det inte handlar om hur man gör det eller var man hittar de bästa filerna?

Du får diskutera laglig fildelning och tekniken kring fildelning. Men det hamnar väl inte i den här tråden, om det inte är en politisk fråga om fildelning eller piratkopiering förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Joel,

 

I det inlägg jag pekade på - #16122 - är det precis vad som görs av den som skrivit inlägget. Och det är - så vitt jag kan minnas så länge jag varit med - den enda deltagaren som faktiskt gör så. Den debattör som i det fallet var måltavlan gjorde i vart fall ingenting i den vägen, vederbörande försökte göra just det du beskriver och nyansera och ifrågasätta de vildsinta åsikter - och utan attribut och tillmälen - som den förste deltagaren gav, och gång på gång i tråden gett, uttryck för.

 

Ändå menar du att denna deltagare inte är orsaken till stängningen, och inlägget är ju f.ö. kvar.

 

Ska jag tolka det som du tycker att inlägg #16122 är helt ok ur forumetisk synvinkel? Menar du det har jag heller ingenting här att hämta och jag förstår dig öht. inte, och det är därför jag frågar, inte av någon annan orsak.

 

Ja, du har rätt. Slarv av mig att inte kolla upp det inlägg du faktiskt nämnde som exempel, trodde jag tog bort det i första vändan men måste ha missat. Det var fortfarande inte ett enskilt inlägg som gjorde att tråden stängdes, men det där var en del av problemet.

 

Jag måste dölja den där tråden tills jag har tid att gå igenom den för det började urarta innan det.

 

Förresten, som jag bad om i första inlägget. Om vi ska diskutera det här mer, starta gärna en tråd i Diskutera MacWorlds forum och webbplats istället så kan vi fortsätta där och lämna Politiktråden till politik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Överlag är det inte särskilt svårt att räkna ut vad som inte är tillåtet skulle jag våga påstå. Dra inte alla medlemmar i en folkgrupp, etnicitet eller religion över en kam så är du rätt säker. Sedan är det inte alltid svartvitt heller. Kritik mot en politikers beslut eller regeringars ageranden är så klart inte förbjudet. Men om jag börjar anta att någon bara bytt ut "judar" mot "Israel" eller "muslimer" mot "Hamas" bara för att komma runt detta, och i övrigt uttrycker sunkiga åsikter så kommer jag försöka göra en bedöming och komma fram till en åtgärd.

 

Och varför någonsin dra in någon av de andra medverkande som person i diskussionen överhuvudtaget? Det var det jag menade med att meningar med "du" är under uppsikt. Istället för att kalla någon för pucko motivera varför den har fel. Istället för att kalla någon rasist eller antisemit, svara varför personens påstående inte stämmer. Är det här så svårt egentligen?

 

 

Men varför skulle det bli så? Den här tråden är inte till för att diskutera vem som är en idiot, utan ska väl handla om politikfrågor. Så ja, svara inte om någon kallar dig för pucko. Om någon skriver ett sakligt inlägg du vill svara på och avslutar med att kalla dig för pucko, citera då allt utom påhoppet och lägg ett svar. Jag kommer inte moderera bort ditt svar om inte det också bryter mot reglerna. Men i några fall så har jag då censuretat själva citatet i ett svar ifall hela ursprungsinlägget är över gränsen...

 

Förstår att det finns enförhistoria som jag som är relativt ny medlem av forumet inte känner till, ochinte är så speciellt intresserad av heller :)

 

Grundregel nr 1 är väl att inte blanda ihop sak och person?

 

Vi borde vara tacksamma för att vi lever i en demokrati där vi, folket, kan välja vilka vi vill ska företräda oss...Då ligger det också i sakens natur att man ska kunna kritisera,- eller lyfta fram något positivt -, kring besluten som tas. Debatten ledertill att frågorna utvecklas... att stöta och blöta ett problem som ska lösas kan vara bra, att se det ur olika vinklar.

 

Alternativet att inte ha demokrati där debatten är fri, törs jag inte tänka på. historien och vår nutid är ju full av exempel på hur det fungerar när inte de demokratiska principerna finns.

 

Så låt debatten flöda,håll isär sak och person, argumentera, hugg gärna emot.

 

Dock är det kanske något svårt att ha en helt fri debatt när vi debatterar under alias eller anonymt.Jag skulle gärna vilja dra igång en diskussion om SD;s senaste skandaler, och som jag hoppas kan leda till att deras väljare aldrig någonsin lägger en röst på dom något mer.... men jag kan ju trampa någon på foten? Jag undrar också varför vi i hela friden har ett sotningsväsende som gör att vi i princip aldrig kan överklaga eller klaga på hur sotaren utför jobbet? Kan en sotare gå i konkurs? Men ni kan ju vara sotare allihopa? biggrin.gif

 

 

När jag kuskar runt påsidorna i detta forum så blir jag så glad, jag får hjälp med mina problem och ibland kan t o m jag besvara någons fråga. Och aldrig ser jag att den som svarar gör sig raljant eller spelar översittare mot den som frågar, trots att frågorna ibland är så otroligt "basic" till sin natur. Det är en otroligt trevlig och hövlig ton.

 

Har man sakargumenten klart för sig så tror jag också debatten här kan bli riktigt rolig att följa. Att man gör spe av någon person är bara ett bevis för att man inte har koll på läget och bara vill avreagera sig utan att varken tycka eller kunna nåt i själva frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om laglig piratkopiering? Blir det någon skillnad, eller piratkopieriar redan så många nu att de som skulle börja inte skulle göra någon skillnad? Skulle polisen koncentrera sig mer på annat än att jaga fildelare? (Jag är inte så insatt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som hämnd för att Palestina fick observatörsstatus i FN har Israels regering nu beordrat ytterligare 3000 nya bosättningar i Östra Jerusalem och på Västbanken, alltså ockuperad mark.

 

USA, som stöttade Israels motstånd mot att Palestina fick observatörsstatus i FN, fördömer dock den israeliska regeringens agerande, i samklang med officiella palestinska uttalanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som hämnd för att Palestina fick observatörsstatus i FN har Israels regering nu beordrat ytterligare 3000 nya bosättningar i Östra Jerusalem och på Västbanken, alltså ockuperad mark.

 

USA, som stöttade Israels motstånd mot att Palestina fick observatörsstatus i FN, fördömer dock den israeliska regeringens agerande, i samklang med officiella palestinska uttalanden.

USA är ute och cyklar. Om palestinska ledningen inte vill förhandla så får de skylla sig själva.

 

Fatahs mål:

http://www.mideastweb.org/fateh.htm

Goals

 

Article (12) Complete liberation of Palestine, and eradication of Zionist economic, political, military and cultural existence.

 

Article (13) Establishing an independent democratic state with complete sovereignty on all Palestinian lands, and Jerusalem is its capital city, and protecting the citizens' legal and equal rights without any racial or religious discrimination.

 

Article (14) Setting up a progressive society that warrants people's rights and their public freedom.

 

Article (15) Active participation in achieving the Arab Nation's goals in liberation and building an independent, progressive and united Arab society.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA är ute och cyklar. Om palestinska ledningen inte vill förhandla så får de skylla sig själva.

...

 

Det är alltid bra att läsa inläggen innan man kommenterar. :borstatanderna:

 

Palestinierna VILL förhandla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...