Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hoppa över lösenord vid nyinstallation

k_ungen

Recommended Posts

Hej

Kommer inte vidare i installationen av en ny Air med OS 10.8

Man måste ange lösenord

Jag vill inte ha lösenord, men hur kommer man vidare utan ?

post-17016-075439000 1354099600_thumb.jpg

Klart att du ska ha ett lösenord. Det är ett säkerhetskrav, annars kan obehöriga komma åt viktiga systemkomponenter i datorn. Unix som system (som OS X bygger på) är byggt kring säkerhet och så har det alltid varit.

Dock kan du sätta att din användare sen automatiskt ska logga in, sen kommer du att behöva ditt lösenord de gånger systemet behöver administrativa behörigheter.

Det lösenordet du anger är administrationslösenordet, det är det lösenord du anger när du ska ändra inställningar i systemet. Detta måste du ange, du kan inte komma runt det.

Däremot så kan du ställa in så att när du loggar in i datorn så behöver du inte ange lösenord, men för systemets inställningar behövs ett system-lösenord. Om du inte bockar i "kräv lösenord inloggning" så kommer du in direkt i datorn när du startar den alltså du får inte upp inloggningen med lösenord. Men fortfarande behövs lösenord för att ändra systemet.

Jag tycker du absolut ska ha lösenord även vid inloggning och för skärmsläckare. Tänk om du lämnar datorn på och går från den och så kan vem som helst komma in i den...

Lägg bara in ett lösenord. Sedan ställer du in att logga in automatiskt när du startar datorn.

Du kan senare göra en ny användare med administratörsbehörigheter, utan lösenord, sedan ta bort det du tvingas ha lösenord till. Det går i Snöleopard i alla fall.

OK, får väl lägga upp ett, känns bara onödigt när det är en dator som alla i familjen kommer använda, stora som små

Tack för alla svar

Testar Alex lösning senare så jag får igång datorn

OK, får väl lägga upp ett, känns bara onödigt när det är en dator som alla i familjen kommer använda, stora som små

Tack för alla svar

Testar Alex lösning senare så jag får igång datorn

Då är det väl ännu större skäl att ha lösenord, om alla kan installera program så ökar ju risken att du får in trojoner och annat otyg

Man bör ha lösenord, men om k_ungen inte vill ha det respekterar jag det. Vill man ändå skydda sig mot oönskad skadlig programvara, som Poca pekar på, kan man installera Sophos exempelvis.

Om alla i familjen ska använda datorn så bör du ha separata konton för famijemedlemmarna, annars blir det hur stökigt och rörigt som helst med saker som mail, iTunes, kalender, iMessage, iCloud och så vidare. Det är att be om problem om alla ska köra på samma användarkonto och dela all information med varandra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...