Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta från Aperture till Lightroom?


Cpt Bonanza

Rekommendera Poster

Eftersom Aperture inte stödjer Sony A99:s rawfiler funderar jag på att flytta till Lightroom. Men kan man räkna med Apple inom snar framtid ordnar detta problem eller är de långsamma att lägga till stöd för nya kameror?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple lägger löpande till stöd för nya kameror, tycker inte de är långsammare än Adobe på det.

Och notera - det är RAW-läsaren i Apple Core Image. Detta används av Aperture, iPhoto och flera andra mjukvaror. Alltså en inbyggd funktion i operativsystemet. Du kan öppna RAW-filer i Pixelmator exempelvis, det stödjer också Core Image. Däremot stödjer inte Adobe det, utan Adobe kör sitt eget race.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt både Apple och Adobe kommer med uppdateringar inom inte för lång framtid. Tills dess kan du väl köra med programmet som kom med kameran

och spara filerna som tiff-filer. Så fick jag göra innan Adobe uppdaterade LR för min kamera, EOS 600D, för ett tag sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget med tiff-filerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din kamera har möjlighet att köra DNG-formatet så kan Core Image (Aperture, iPhoto med flera) läsa det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skit i tiff, spara raw filerna, och som sagt, använd programmet som följde med kameran för att konvertera så länge.

Kör LR själv och kan rekommendera Creative cloud. Där kan du "hyra" LR tills aperture har uppdaterats.

 

Bara en tanka =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna fråga är nu inaktuell då senaste uppdateringen från Apple inkluderar Sony Alpha SLT A99 bland de nya kameramodeller som stöds! Finns under programuppdatering!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...