Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trackpad fungerar inte efter hårddiskbyte!


Ginosso70

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett stort problem. Efter att ha bytt till en SSD i min MBP mid 2009 fungerar det inte att klicka genom att trycka ner trackpaden. Det går att dutta om man aktiverar det i inställningar. Det märkliga är att när jag installerar en ren version av OSX funkar detta inte men om jag installerar min klonade version av operativsystemet från den gamla hårddisken så fungerar det. Hur kan detta komma sig? Vad kan jag göra åt det? Det måste ju vara någon form av systemfiler som krånglar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mer troligt att du kommit år kabeln till trackapd när du bytte hdd. Öppna upp och kontrollera alla kablar och anslutningar. Det kan räcka att den sitter lite snett för att stift ska kortslutas. Behöver inte vara synbart för blotta ögat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mer troligt att du kommit år kabeln till trackapd när du bytte hdd. Öppna upp och kontrollera alla kablar och anslutningar. Det kan räcka att den sitter lite snett för att stift ska kortslutas. Behöver inte vara synbart för blotta ögat.

 

Hej!

 

Vilken kabel är det och hur hittar jag den? Kan inte se någon uppnebar att pilla på, och trackpaden sitter ju under batteriet som inte går att montera ut på egen hand.

 

Tacksam för svar!

 

Robin

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag installerar en ren version av OSX funkar detta inte

Varifrån har du fått den versionen? Om den är äldre än Macen kanske det fattas en drivrutin.

Det måste vara det OS som kom med Macen eller en senare version.

 

EDIT: Tips: Din avatar syns inte. Det blir bara ett blått frågetecken. Om det är en URL så har vi nog inte rätt att se bilden utan inloggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har ett stort problem. Efter att ha bytt till en SSD i min MBP mid 2009 fungerar det inte att klicka genom att trycka ner trackpaden. Det går att dutta om man aktiverar det i inställningar. Det märkliga är att när jag installerar en ren version av OSX funkar detta inte men om jag installerar min klonade version av operativsystemet från den gamla hårddisken så fungerar det. Hur kan detta komma sig? Vad kan jag göra åt det? Det måste ju vara någon form av systemfiler som krånglar?

 

På ett nyinstallerat OSX funkar det inte att "dutta", man måste trycka ned plattan. Duttning är inte aktiverat från början. För att få det att funka att "dutta" måste man aktivera det i inställningarna för trackpadden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett nyinstallerat OSX funkar det inte att "dutta", man måste trycka ned plattan. Duttning är inte aktiverat från början. För att få det att funka att "dutta" måste man aktivera det i inställningarna för trackpadden.

 

Hej!

 

Det vet jag! Duttandet fungerar det är att trycka ner plattan som inte fungerar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varifrån har du fått den versionen? Om den är äldre än Macen kanske det fattas en drivrutin.

Det måste vara det OS som kom med Macen eller en senare version.

 

EDIT: Tips: Din avatar syns inte. Det blir bara ett blått frågetecken. Om det är en URL så har vi nog inte rätt att se bilden utan inloggning.

 

Det är mountain lion! Jag löste problemet genom att stoppa tillbaka den gamla hårddisken igen. I och med att jag har uppgraderat ramet till 8gb nya stickor så går datorn fort nu även utan SSD. Snopet bara att den skulle krångla så mycket med SSDn, för det var först när jag stoppade in SSDn som datorn började tjorva.

 

Men problemet med trackpaden kvarstår, jag kan inte trycka ner den för att klicka, enbart utföra "duttandet" som man aktiverar i inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...