Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Streama Musik/film

knilsmann

Recommended Posts

Hej!

Jag är en total nybörjare som skulle behöva lite hjälp att få vardagen att fungera lite lättare. Jag vill kunna streama främst musik från min Imac till min förstärkare( HK AVR355) på ett så smidigt sätt som möjligt. Jag har kikat på Airport Express/AppleTV och tycker lösningarna ser intressant ut. Kan man använda sig av Airporten trådlöst till ett befintligt nätverk? Jag vill kunna gömma undan den i stereobänken och har inte routern i närheten. Vilka program är smidigt och bra att jobba med? Vill helst undvika itunes, utan tar min musik främst från spotify. Hur fungerar sedan AppleTV. Vill kunna se filmer utan att behöva dra fram hela kabel-arsenalen. Vilka program är att föredra?

Tack på förhand!

Ja Airport Express fungerar trådlöst och kan ställas in för att haka på ett befintligt nätverk, dock kör jag min via homeplug nätverk i elnätet för jag vill inte ha trådlöst hemma.

Den kan kopplas digitalt, om du har en hemmabio förstärkare borde den ha inbyggd digital-analog omvandlare och då kan du dra en optisk kabel emellan, en 3.5 -> Toslink kabel.

Airport är gjort för Apples Airplay teknologi, och iTunes är det program som stödjer detta bäst. Med iTunes kan du strömma ut till Airplay och ändå ha datorns systemljud i datorn och inte ut till din stereo. Om du har Mountain Lion så kan du visserligen koppla om den till Airplay-enhet (Airport Express i detta fall) men då får du ut allt ljud, alltså även datorns systemljud (som meddelanden om nya mail och allt annat) till din förstärkare. Inte så praktiskt. Tyvärr saknar Spotify i dagsläget, vad jag känner till iaf, en möjlighet att köra på samma sätt som iTunes, dvs musikljudet ut till Airplay och låta systemljuden vara kvar i datorn. Spotify har ingen specifik Airplay inställning inbyggd nämligen.

Den lösning många använder för Spotify och strömning av ljud till Airplay, det är programmet Airfoil.

Apple TV fungerar med iTunes, du har filmerna i iTunes och strömmar över till Apple TV.

Jag känner inte till någon annan lösning om man inte vill "hacka" sin Apple TV (jailbreak).

Tack för snabbt svar Raphael!

Jag har Mountain Lion så den lösningen finns ju att tillgå iaf. Airfoil känner jag igen. Fungerar det programmet bra ? Fungerar det att ta bara ljud via AppleTV eller måste jag ha både express och en TV för att kunna streama musik och film? Jag tycks mig ha läst något om AirVideo när det kommer till att ta filmer från datorn ? Hur enkelt är det när det gäller undertexter och konverteringar? Mkt jobb för en oduglig en?

Jag använder inte Airfoil så jag kan inte uttala mig om det, men jag vet många som gör det det är ett populärt program. Jag kör med iTunes, är inte intresserad av Spotify.

Apple TV kan spela upp ljud också, och har även en digital ljudutgång så en Airport Express är egentligen överflödig om du inte vill ha nätverksfunktionen i Airport Express (AE:n kan utöka ett nätverk, det gör inte Apple TV).

Air Video strömmar video till en iOS-enhet (iPhone/iPad).

Film för Apple TV är lämpligast i MPEG 4 eller H.264 format. Det finns många olika konverteringsprogram att tillgå. Handbrake är populärt, ett annat är iFlicks som konverterar och lägger filmer i iTunes-biblioteket så att de kan strömmas till Apple TV. Även det är en populär lösning. Undertexter kommer med om det är inställt så.

Okej! Då nöjer jag mig nog så länge med en apple tv. Funkar airfoil till denna då också? Eftersom jag tar 90% av min musik från spotify. För AppleTV kan väl då också ansluta till befintligt nätverk?

Airfoil kan spela upp till alla AirPlay enheter, inklusive Apple TV. Airfoil fungerar med Spotify.

Apple TV kan anslutas till befintligt nätverk ja, den dyker då upp som en enhet i nätverket.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...