Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Streama Musik/film

knilsmann

Recommended Posts

Hej!

Jag är en total nybörjare som skulle behöva lite hjälp att få vardagen att fungera lite lättare. Jag vill kunna streama främst musik från min Imac till min förstärkare( HK AVR355) på ett så smidigt sätt som möjligt. Jag har kikat på Airport Express/AppleTV och tycker lösningarna ser intressant ut. Kan man använda sig av Airporten trådlöst till ett befintligt nätverk? Jag vill kunna gömma undan den i stereobänken och har inte routern i närheten. Vilka program är smidigt och bra att jobba med? Vill helst undvika itunes, utan tar min musik främst från spotify. Hur fungerar sedan AppleTV. Vill kunna se filmer utan att behöva dra fram hela kabel-arsenalen. Vilka program är att föredra?

Tack på förhand!

Ja Airport Express fungerar trådlöst och kan ställas in för att haka på ett befintligt nätverk, dock kör jag min via homeplug nätverk i elnätet för jag vill inte ha trådlöst hemma.

Den kan kopplas digitalt, om du har en hemmabio förstärkare borde den ha inbyggd digital-analog omvandlare och då kan du dra en optisk kabel emellan, en 3.5 -> Toslink kabel.

Airport är gjort för Apples Airplay teknologi, och iTunes är det program som stödjer detta bäst. Med iTunes kan du strömma ut till Airplay och ändå ha datorns systemljud i datorn och inte ut till din stereo. Om du har Mountain Lion så kan du visserligen koppla om den till Airplay-enhet (Airport Express i detta fall) men då får du ut allt ljud, alltså även datorns systemljud (som meddelanden om nya mail och allt annat) till din förstärkare. Inte så praktiskt. Tyvärr saknar Spotify i dagsläget, vad jag känner till iaf, en möjlighet att köra på samma sätt som iTunes, dvs musikljudet ut till Airplay och låta systemljuden vara kvar i datorn. Spotify har ingen specifik Airplay inställning inbyggd nämligen.

Den lösning många använder för Spotify och strömning av ljud till Airplay, det är programmet Airfoil.