Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iCloud integration

Farbror Jan

Recommended Posts

Hej!

Det är en sak jag inte förstår med iCloud. Det ska ju vara så integrerat. Men i så fall borde det ju finnas en direktlänk dit, till exempel i vänsterkanten i Finder. Det känns som en lång omväg att behöva logga in via en webbläsare.

Det är mycket möjligt, för att inte säga synnerligen troligt, att jag har missat någon enkel inställning som mitt barnbarn kunde klura ut.

Hej!

Det är en sak jag inte förstår med iCloud. Det ska ju vara så integrerat. Men i så fall borde det ju finnas en direktlänk dit, till exempel i vänsterkanten i Finder. Det känns som en lång omväg att behöva logga in via en webbläsare.

Det är mycket möjligt, för att inte säga synnerligen troligt, att jag har missat någon enkel inställning som mitt barnbarn kunde klura ut.

Det är just vad det är integrerat,du behöver inte bry dig om iCloud utan det bara finns där och synkar dina saker mer alla enheter.

Vad är det som gör att du måste komma åt iCloud genom Finder?

Jag kommer åt iCloud med Kontakter,Kalender,Anteckningar.

Icloud hanteras av applikationer, det är precis samma sak på Mac OS X som det är på iOS-enheter som iPhone och iPad. Du har ingen separat filhanterare i iOS för iCloud, utan du öppnar och sparar filer inuti applikationer - och det gör du i Mac OS X också. För bäst funktionalitet behövs Mountain Lion, för Mountain Lion 10.8.x kommer med applikationer i OS:et som öppnar och sparar i iCloud.

Om du öppnar Förhandsvisning i Mountain Lion så har du iCloud som ett val, klickar du på iCloud i Förhandsvisning så får du upp en ruta dit du kan lägga dokument. Du kan även dra dokument från denna ruta.

Apples iWork-paket (Pages, Numbers och Keynote) har även det också stöd för iCloud och när du öppnar och sparar filer i dessa applikationer så finns iCloud med.

Med Mountain Lion finns ingen anledning att köra webbläsaren för att lägga till filer i iCloud dokuments, utan det finns andra vägar.

Om du använder en applikation som saknar stöd för iCloud, exempelvis Microsoft Office, då kan du inte nå iCloud inuti MS Office. Men du kan lägga till och öppna dessa filer i iCloud genom Förhandsvisning.

Det är just vad det är integrerat,du behöver inte bry dig om iCloud utan det bara finns där och synkar dina saker mer alla enheter.

Vad är det som gör att du måste komma åt iCloud genom Finder?

Jag kommer åt iCloud med Kontakter,Kalender,Anteckningar.

Det är iCloud-dokument du inte når med Kontakter, Kalender och Anteckningar. Men med iWork på iPhone/iPad och Mac OS X kan du öppna och spara iWork-dokument i iCloud.

Förhandsvisning på Mac (kräver Mountain Lion) kan även öppna och spara filtyper som Word och PDF i iCloud.

Tack, då fattar jag. Jag tänkte nog lite väl mycket Windows.

Icloud hanteras av applikationer, det är precis samma sak på Mac OS X som det är på iOS-enheter som iPhone och iPad. Du har ingen separat filhanterare i iOS för iCloud, utan du öppnar och sparar filer inuti applikationer - och det gör du i Mac OS X också. För bäst funktionalitet behövs Mountain Lion, för Mountain Lion 10.8.x kommer med applikationer i OS:et som öppnar och sparar i iCloud.

Om du öppnar Förhandsvisning i Mountain Lion så har du iCloud som ett val, klickar du på iCloud i Förhandsvisning så får du upp en ruta dit du kan lägga dokument. Du kan även dra dokument från denna ruta.

Apples iWork-paket (Pages, Numbers och Keynote) har även det också stöd för iCloud och när du öppnar och sparar filer i dessa applikationer så finns iCloud med.

Med Mountain Lion finns ingen anledning att köra webbläsaren för att lägga till filer i iCloud dokuments, utan det finns andra vägar.

Om du använder en applikation som saknar stöd för iCloud, exempelvis Microsoft Office, då kan du inte nå iCloud inuti MS Office. Men du kan lägga till och öppna dessa filer i iCloud genom Förhandsvisning.

Antar att du menar Arkiv > Öppna i Förhandsvisning.

Men hur får man sedan fram PDFerna på en iOS-enhet, jag använder iOS 5?

iBooks har ju en PDF-flik, men där hittar jag inget.

När jag öppnar Förhandsvisning så kommer jag direkt till rutan för filer. Den öppnas med den rutan och där kan jag välja iCloud eller På min Mac. Samma sak med iWork-programmen. Jag har inte valt att öppna Förhandsvisning med tidigare dokument öppna. Men om man har valt att Förhandsvisning öppnar med tidigare dokument öppna ja då går man till Arkiv - Öppna om man vill öppna ett nytt. Det är när Förhandsvisning öppnar utan ett dokument som den visar fönstret med filhanteraren.

iBooks använder inte iCloud-dokument så därför syns inte PDF:er man lägger in i iCloud dokument i iBooks. Ibooks synkar via iTunes, inte via iCloud.

För att läsa PDF:er i iCloud från en iOS-enhet så behöver du en PDF-läsare som är kompatibel med iCloud. I dagsläget känner jag inte till ett specifikt PDF-läsningsprogram som läser från iCloud, det är mycket möjligt att någon gör något sådant i framtiden för det finns inget tekniskt hinder för det. Men Apple har ingen PDF läsare eller en Förhandsvisning för iOS, så det är upp till tredjepartsleverantörer att skapa en PDF-läsare som läser från iCloud på en iOS enhet.

Icloud hanteras alltså i app:arna själva. Så även fast det finns flera PDF-läsare till iOS så hjälper det inte om de inte är gjorda för att kommunicera med iCloud.

Pages på iOS kan läsa Pages, Text och MS Word dokument från iCloud, men inte PDF:er.

Uppdatering: PDF Reader Pro för iOS ska kunna kommunicera med iCloud. Jag har inte provat själv men enligt tillverkaren så är PDF Reader Pro iCloud kompatibel. "Sync any file or folder on your device through iCloud".

https://itunes.apple.com/se/app/pdf-reader-pro/id300298606?mt=8

Tack för tipset, men suger inte det ganska mycket att behöva blanda in iTunes för att få in en PDF i iBooks?

Syftet med iBooks är ju att vara en digital bokhylla för e-böcker som man hämtar hem från iBooks store, därför synkar den via iTunes som handhar iBooks store. Man behöver blanda in iTunes när det gäller app:ar och musik också. App:arna eller musiken man köpt via iTunes går inte heller via iCloud dokument - det är skilda ekosystem. Icloud dokument är en annan tjänst. Fördelen är ju att du inte behöver använda iCloud för att synka iBooks. Alla iOS-användare vill inte använda iCloud, mycket av det som iCloud erbjuder erbjuds ju via Dropbox och många andra tjänster, och iBooks fungerar ju inte med dem heller. Detta gör att du kan synka iBooks och använda Dropbox, Gmail med kalender etc. istället för iCloud utan att det påverkar funktionaliteten med iBooks. Jag upplever det inte som en nackdel att man lägger in PDF:er i iBooks via iTunes i datorn då iTunes var ett av huvudskälen till att jag skaffade Mac. Jag har alltid gillat iTunes, jag tycker att det är ett suveränt program och jag använder det hela tiden.

Ja, iBooks är en digital bokhylla, som även har en pdf-avdelning. Jag håller med om att iTunes är ett bra program för musikorganisering, men jag använder det endast för musik, jag ser ingen anledning att blanda in datorn i telefonens appar.

Hur du kan få det till en fördel att iCloud inte kan synka iBooks begriper jag inte alls.

Itunes är ju en mediaorganiserare för musik, app.ar, e-böcker, ljudböcker, videofilmer med mera, en "content manager" för ens iOS-enheter. Använder man den bara för musik så kör man den på en bråkdel av dess kapacitet och då förstår jag att man inte inser fördelen med den. Jag personligen har inga som helst problem med att e-böcker i PDF-format hanterar man i iTunes, medan andra PDF:er kan man hantera i iCloud och då med andra app:ar. Ibooks är ju gjort för e-böcker, inte annat innehåll. En PDF behöver inte vara en e-bok, det kan vara vad som helst. Exempelvis en annons till ett tryckeri. Ibooks använder man för e-böcker. Jag begriper inte problemet.

Varken musik, app:ar, innehållet du köper på iBooks, videofilmer etc. hanterar du i iCloud dokument, utan det hanteras i iTunes.

Icloud dokument är främst för synk av material du arbetar med, som Pages eller Word-dokument, kalkylblad, presentationer. Det är annat material än musik, filmer, e-böcker. Icloud dokument har ingen koppling till iTunes Store, App Store eller iBooks, men iTunes har det. För mig är det logiskt att man inte lägger allting i samma korg för det är olika typer av material.

Då kan vi helt enkelt konstatera att ingen av oss begriper den andres syn överhuvudtaget, och då är det så. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...