Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slukar er mus lika mycket batteri?


jimolp

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ni samma upplevelse av Apples mus som följer med iMacarna som jag?

Den drar så in i helvete mycket batterier. Jag jobbar med grafisk design och spelar wow osv...mycket tid vid datorn. Jag har felsökt kring detta och kommit fram till att det ska vara så här antagligen.

 

Spelar underlaget roll? Jobbar laser olika mycket med olika underlag?

 

Blir nog att köra med sladd igen, för ändå att upplevelsen med trådlös mus är skön så ursäktar det inte detta meningslösa batterislukande som musen ägnar sig åt. Jag har inte hört något från Apples håll om detta...kanske har de fina avtal med ledande batterileverantörer ha ha :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tyckte den drog mkt ibörjan jag med, men nu när man kört ett tag så kanske man har vant sig, är inte så farligt. Brukar räcka ≈ vecka, och då är datorn igång mesta delen av dygnet. Mina (AA) batterier är på 2050mHa. Har 4st. 2 i musen och 2 i laddaren. :crossfingers::yeahbaby:

 

Finns ju en speciell laddare för den. Kostar en slant, men då blir du aldrig utan.

 

http://store.apple.com/se/product/H4825ZM/A/mobee-magic-charger-f%C3%B6r-apple-magic-mouse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tyckte den drog mkt ibörjan jag med, men nu när man kört ett tag så kanske man har vant sig, är inte så farligt. Brukar räcka ≈ vecka, och då är datorn igång mesta delen av dygnet. Mina (AA) batterier är på 2050mHa. Har 4st. 2 i musen och 2 i laddaren. :crossfingers::yeahbaby:

 

Finns ju en speciell laddare för den. Kostar en slant, men då blir du aldrig utan.

 

http://store.apple.c...ple-magic-mouse

 

Varför köpa en laddare för 449:- när det går lika bar med en från Clas Ohlsson för lite drygt 100:- med 2 st medföljande laddningsbara batterier. Sedan kan man köpa extra

batterier och ladda upp dem. Går att ladda 4 åt gången. Man får förstås byta batterier manuellt. Så gör jag, har alltid fulladdade i kylskåpet så det är bara att byta och ladda

de tomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De drar mycket batteri, ja. Det är allmänt känt. Varför är jag osäker på, men det är sannolikt lasern, ljus är energikrävande, det är ju skärmen på en mobil som drar mest energi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en alternativ lösning:

 

http://www.omteknik.se/tradlos-laddare-till-magic-mouse/

 

Omdömme: Funkar? Absolut men batteritiden är bara ca 7 dar ( anv. kvällar + helger)

 

Laddpacken har 2 AAA batterier som har betydligt mindre kapacitet än 2 vanliga AA std torrbatterier.

 

Rekomenderas? Nja, föruttsättningen är ju att du hela tiden kommer ihåg att placera musen på laddplattan så fort du går ifrån datorn.

 

Stort minus. Laddpacken är otroligt svår att få ut ur musen - kräver nåt vasst att bända med då fjädrarna i musens batteriutrymme + låsspärren till locket spjärnar emot och måste manövreras samtidigt som "bändandet..

Det finns inget på batteripackens lock att dra/ta tag i alls :(

 

Slutsats - bra ide som funkar så där i praktiken..

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa en laddare för 449:- när det går lika bar med en från Clas Ohlsson för lite drygt 100:- med 2 st medföljande laddningsbara batterier. Sedan kan man köpa extra

batterier och ladda upp dem. Går att ladda 4 åt gången. Man får förstås byta batterier manuellt. Så gör jag, har alltid fulladdade i kylskåpet så det är bara att byta och ladda

de tomma.

Ja, det var väl lite så jag menade med. Kör själv med "vanlig laddare" och byter manuellt. Var mest om man vill ifrånd det. Blev själv sugen på plattan när jag såg den, men det avtog så fort jag såg priset. :)

 

Men en vecka, ibland två - är ju inte en dålig batteritid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple borde skapa en mus som har ett inbyggt batteri som kan laddas upp med en vanlig iPhone laddare. Samtidigt kan man då välja om man vill ha sladd eller trådlöst :3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...