Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vibrationer i iMac

vman

Recommended Posts

Hej

Min iMac surrar och vibrerar så jag har satt den på 4 cm skumgummi. Men ändå låter den.

Hur mycket är ok?

Har någon annan varit med om detta?

Tips om något man göra?

/Ove

Hur gammal är den, vilken modell.

De ska inte ge ett ljud ifrån sig.

Blås rent fläktarna med tryckluft så gott du kan utan att öppna den.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbehor/rengoring/tryckluft-for-kontorsrengoring-p18094

Blås ALDRIG med munnen. Du får in en massa saliv i datorn.

Hej

Min iMac surrar och vibrerar så jag har satt den på 4 cm skumgummi. Men ändå låter den.

Hur mycket är ok?

Har någon annan varit med om detta?

Tips om något man göra?

/Ove

Min vibrerade så jag satte den på en stabil gummimusmatta direkt när den var ny. Hade inget med damm att göra, utan förmodligen hårddisken. Jag höll på att få spader av de vibrationer som fortplantade sig ner i skrivbordet.

Tips? Kanske byta disken mot en SSD. Jag fortsätter att ha min på den där musmattan.

Hej

iMacen är tre månader gammal. Den har låtit så från början. Så det är inget damm i den.

SSD-disk är trevligt men finns det med 1Tbyte?

Kostar nog en massa pengar!!

Det blir nog att släpa iväg den till affären! (Stor klump med 27' skärm)

Sedan är det lite av tyckande i detta. Det är svärt att mäta. Man måste ha ett tyst rum osv.

Jag får undersöka vidare.

/Ove

Ja, har du garanti kvar så är det inget att tveka om. Lämna in den, men glöm inte att ta en backup först!

Hej

iMacen är tre månader gammal. Den har låtit så från början. Så det är inget damm i den.

SSD-disk är trevligt men finns det med 1Tbyte?

Kostar nog en massa pengar!!

Det blir nog att släpa iväg den till affären! (Stor klump med 27' skärm)

Sedan är det lite av tyckande i detta. Det är svärt att mäta. Man måste ha ett tyst rum osv.

Jag får undersöka vidare.

/Ove

Min vibrerade så det blev störande när burken stod på skrivbordets träskiva. Den låter inget när den står på gummimattan den har stått på i fem år nu.

Min vibrerade så det blev störande när burken stod på skrivbordets träskiva. Den låter inget när den står på gummimattan den har stått på i fem år nu.

Hjälpte tydligen inte i detta fallet.

Men annars har man ju hört från fler håll att det blev tyst när man satte den på en musmatta eller liknande, precis som hos dig.

Hjälpte tydligen inte i detta fallet.

Men annars har man ju hört från fler håll att det blev tyst när man satte den på en musmatta eller liknande, precis som hos dig.

Observera, jag satte den inte på skumgummi. Skumgummi tror jag inte är stabilt nog.

Observera, jag satte den inte på skumgummi. Skumgummi tror jag inte är stabilt nog.

Skumgummi borde i alla fall hindra vibrationer från att gå ner i bordet, och då är det i Macen självt som ljudet uppkommer. :)

Skumgummi borde i alla fall hindra vibrationer från att gå ner i bordet, och då är det i Macen självt som ljudet uppkommer. :)

Det är jag inte alls övertygad om. Skumgummi trycks ihop och är uselt som vibrationsisolering.

Den ska knappt höras. Men vibrationer kan fortplantas och ge resonans och förstärkning i bordsskivan. Min iMac gjorde det på IKEAs fanerade skrivbordsskiva med mycket luft i.Brummade rejält.Testa annan bordsskiva. Sorbothane eller liknande som man ställer HiFi-högtalare på dämpar bra.

sven

Ja, har du garanti kvar så är det inget att tveka om. Lämna in den, men glöm inte att ta en backup först!

Ursäkta men jag är ny på mac. Jag har en kanske dum fråga angående backup.

Jag kör backup på en Time Capsule. Det ser ut att fungera. Den jobbar och fyller på sig hela tiden.

Men behöver jag backa mera? Räcker detta för att komma tillbaka till samma maskinläge igen med en utbytt iMac?

Lite orolig för detta okända! (Jag är ju en gammal PC-räv sen många år)

• 7 months later...

För er intresserade så var det fel på datorn. Fick en ny av Apple som är helt tyst. Härligt skönt. Dessutom hänger den sig inte i ett kör.

För er intresserade så var det fel på datorn. Fick en ny av Apple som är helt tyst. Härligt skönt. Dessutom hänger den sig inte i ett kör.

[+] Gôtt... :ThumbsUp:

.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...