Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Krångel med mailen


Kärleksbarn

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ganska ny på det här med Mac och känner mig ganska förvirrad många gånger.

Har fått mailen att synkronisera med mitt hotmail-konto, men av någon anledning så hamnar de skickade mailen inte i mappen skickade, varför? Det är ju väldigt svårt att veta då om mailen verkligen har blivit skickade.

Sen så står det även att jag har sju (7) mail i utkast, men när jag klickar på den mappen så finns det inget där. Känns som att något inte riktigt stämmer. Eller?

 

Tacksam för hjälp!

 

// Emma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är också ny macanvändare och har problem med mailsynkningen på en macbook pro. Jag får in alla mail från min live-adress (hotmail) men de mappar som jag har upplagda där kom inte med. Alla mail hamnade istället i en enda stor hög i inkorgen. Vad har jag missat? På ipaden funkade det utmärkt att få med mapparna också.

 

Mvh

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också ny macanvändare och har problem med mailsynkningen på en macbook pro. Jag får in alla mail från min live-adress (hotmail) men de mappar som jag har upplagda där kom inte med. Alla mail hamnade istället i en enda stor hög i inkorgen. Vad har jag missat?

 

Om du tittar i vänsterspalten i Apple Mail - finns ditt Live-konto med i vänsterspalten? Om du klickar på Live-kontot, får du upp en lista med mappar då?

Alltså inte under "brevlådor" utan längre ner i vänsterspalten ska ditt Live-konto finnas som en egen rubrik. Först har du "Brevlådor", sen har du "På min Mac" och sen ska du ha ditt Live-konto i listan. Om du inte ser denna vänsterspalt så tryck på "Visa" till vänster om "Inkorg" i rubrikfältet under verktygsfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men det ser tyvärr inte ut som om mapparna finns där. Jag bifogar en skärmdump av vänsterspalten. Jag har även ett outlook-konto med samma mappbekymmer.

 

Andra idéer mottages tacksamt.

 

Mvh

 

Anders

 

 

Om du tittar i vänsterspalten i Apple Mail - finns ditt Live-konto med i vänsterspalten? Om du klickar på Live-kontot, får du upp en lista med mappar då?

Alltså inte under "brevlådor" utan längre ner i vänsterspalten ska ditt Live-konto finnas som en egen rubrik. Först har du "Brevlådor", sen har du "På min Mac" och sen ska du ha ditt Live-konto i listan. Om du inte ser denna vänsterspalt så tryck på "Visa" till vänster om "Inkorg" i rubrikfältet under verktygsfältet.

post-70776-022530800 1353010305_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har ställt in kontot som IMAP och inte som POP? (om du kör POP får du inte med mapparna...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställt in och ställt in... Jag angav adress och lösenord och så skötte datan resten :-)

 

Tack, inställningarna är mycket riktigt POP och inte IMAP. Kan jag ändra det på ett redan upplagt konto? Räcker det att ändra inkommande server "pop3.live.com"? Till vad? Eller måste jag radera kontot och lägga upp det på nytt i Mail?

 

/Anders

 

 

Och du har ställt in kontot som IMAP och inte som POP? (om du kör POP får du inte med mapparna...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan delvis svara mig själv på det här. Jag raderade kontot och la upp det på nytt bara för att få bekräftat att jag inte på något ställe får välja POP eller IMAP. Och byter jag pop3.live.com till imap.live.com så havererar kontosynkningen.

 

Finns någon vänlig själ som vill hjälpa en nödställd att sätta upp kontot som IMAP?

 

Mvh

 

Anders

 

Ställt in och ställt in... Jag angav adress och lösenord och så skötte datan resten :-)

 

Tack, inställningarna är mycket riktigt POP och inte IMAP. Kan jag ändra det på ett redan upplagt konto? Räcker det att ändra inkommande server "pop3.live.com"? Till vad? Eller måste jag radera kontot och lägga upp det på nytt i Mail?

 

/Anders

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kollat, och det går inte att ställa in Microsofts webmail (varken Hotmail, Live eller Outlook) till IMAP. Microsoft stödjer inte IMAP. Har man Mac vill de att man använder POP-mail. Istället för IMAP så använder Microsoft sin egen standard Exchange ActiveSync. Nu kan Apple Mail ställas in för en Exchange-server, men det verkar inte vara helt lätt för Microsofts webbtjänst utan Apple Mails Exchange-stöd är anpassat för Exchange-server på företag. Men gamla Hotmail hade inte Exchange ActiveSync, utan det verkar vara något som finns i nya Outlook.com .

 

Det är möjilgt att Microsofts egen Outlook-mail, som ingår i MS Office Professional för Mac, är mer funktionellt med Hotmail / Live / Outlook. Det vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael för hjälpen!

 

Jag har nu kollat, och det går inte att ställa in Microsofts webmail (varken Hotmail, Live eller Outlook) till IMAP. Microsoft stödjer inte IMAP. Har man Mac vill de att man använder POP-mail. Istället för IMAP så använder Microsoft sin egen standard Exchange ActiveSync. Nu kan Apple Mail ställas in för en Exchange-server, men det verkar inte vara helt lätt för Microsofts webbtjänst utan Apple Mails Exchange-stöd är anpassat för Exchange-server på företag. Men gamla Hotmail hade inte Exchange ActiveSync, utan det verkar vara något som finns i nya Outlook.com .

 

Det är möjilgt att Microsofts egen Outlook-mail, som ingår i MS Office Professional för Mac, är mer funktionellt med Hotmail / Live / Outlook. Det vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...