Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Boota datorn via extern hårddisk

dawg1

Recommended Posts

Hej!

Idiotisk som jag var häromdagen så ville jag bli av med en del hårddiskutrymme och råkade ta bort vissa mappar/filer som ledde till att jag inte längre kunde starta upp datorn.

Den fastnar där vid äpplet... Nu ska jag lösa problemet med min externa hårddisk tänkte jag.

Måste jag installera ett MAC OS på denna externa? Macdisken ska inte vara förstörd, så tänkte ta lite filer som jag vill behålla och sen formatera om hela alltet.

Men jag är alltså inte säker på hur jag ska ta mig fram, vilken version av OS ska jag installera på hårddisken? Jag har ingen orginalskiva, så jag måste ladda ner ett. Räcker det att ha en .dmg fil? Kommer den kunna starta upp installationen automatiskt om jag bootar via externa med endast en .dmg fil av ett någon version av Macs OS?

Kan du starta till återställningspartitionen (håll ner Alt vid uppstart och välj). I så fall, välj att installera över OS X över den versionen du har.

Du har en Macbook Air? Den kommer inte med en extern skiva (den har ju ingen inbyggd CD/DVD-läsare) däremot har den en återställningspartition på hårddisken. Du när återställningspartitionen genom att trycka cmd + R vid uppstart av datorn. I återställningspartitionen kan du ladda hem Mac OS X och du kan ominstallera det. Du behöver inte formatera hårddisken för att ominstallera systemet, men givetvis kan du göra det. Då formaterar du från återställningspartitionen (formatering av hårddisken rör inte återställningspartitionen, om du inte råkar välja att formatera återställningspartitionen... :) )... och när du har formaterat så installerar du OS X från återställningspartitionen. Då har du ett nytt rent system.

Tack för svaren, men jag kommer inte åt någon återställningspartition då jag startar med CMD+R.

Så jag verkar behöva boota via något annat. Om jag skulle behöva boota via externa hårddisken, måste jag då installera ett OS på den? Räcker det med någon fil?

What to do?

Är det en MacBook Air Late-2010 eller senare så ska du ha tillgång till "internet recovery"

Möjligt att du måste hålla inne även alt för att "forca" datorn att ladda hem recovery istället för att leta efter den på din hårddisk.

Alltså starta datorn med alt+cmd+R

Du måste ha internetåtkomst. Smidigast via usb-ethernet-adapter men går via WiFi också. Har dock för mig det inte fungerar via WiFi om man använder sig av någon viss sorts kryptering. Testa dig fram.

Är datorn en 2009 eller äldre fick du troligtvis med ett USB-minne med operativsystemet.

Du kan alltid göra ett bootbart USB-minne med Lion eller MountainLion

http://forum.macworl...otbar-usb-lion/

Och du höll nere CMD + R länge, dvs ända tills det kommer ett äpple typ?

Om inte ens återställningspartitionen startar så tyder det på att hela hårddisken har fallerat, och det ska ju inte hända bara för att du tar bort filer för det du gör med den vanliga hårddisken påverkar ju inte återställningspartitionen som är helt separat och inget du normalt kan komma åt inuti Finder.

Internet recovery ska startas automatiskt om hårddisken är paj och återställningspartitionen inte är tillgänglig, men det förutsätter att du har en internet-uppkoppling aktiv. (mobilt bredband i datorn är inget bra för detta, då mobilt bredband startas inuti operativsystemet och du har inte tillgång till OS:et nu...).

Men, som föregående talare har skrivit, om Internet recovery inte startar automatiskt så tryck cmd + alt + R vid uppstart och håll nere tills det kommer igång.

Då får du tillgång till programmet Skivverktyg via internet och här kan du formatera hårddisken på nytt och installera om systemet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...