Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var är vinterkräksjukan på sommaren?


Semmelman

Rekommendera Poster

Nej, virus fryser ihjäl i minusgrader.

 

Virus dör inte av kyla.

Det är tveksamt om man ska kalla virus för något "levande"

Solljus är de däremot mer känsliga för

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, skulle bara säga det, hade inget att tillföra men ville bara inte lämna tråden sådär.

 

 

Har när jag tänker på det troligen inte spytt på över 25 år, det var väl då jag hade senast en ordentlig fylla. Nån gång fått lite rännskita litegrann beroende på kräftor och snaps men jag är nog immun, troligen är det mitt stora mandelintag som gjort mig motståndskraftig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, skulle bara säga det, hade inget att tillföra men ville bara inte lämna tråden sådär.

 

 

Har när jag tänker på det troligen inte spytt på över 25 år, det var väl då jag hade senast en ordentlig fylla. Nån gång fått lite rännskita litegrann beroende på kräftor och snaps men jag är nog immun, troligen är det mitt stora mandelintag som gjort mig motståndskraftig.

En massa mandel som mandelmassa? totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus dör inte av kyla.

Det är tveksamt om man ska kalla virus för något "levande"

Solljus är de däremot mer känsliga för

Det fick vi i alla fall lära oss när vi gjorde lumpen, när det var tal om att vara ute i fält i många minusgrader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ränneskedda kallas det där jag är från.

 

Jag har aldrig haft nån klassisk magsjuka. Jag har drabbats av matförgiftning ett par gånger, men då bara blivit lite illamående och fått frossa några timmar.

Inte ens som barn var jag magsjuk, enligt morsan. Jag spydde enormt när jag hade kikhosta som litet barn, och jag har spytt ett par gånger i samband med fylla. Jo, jag spydde för några månader sen, efter en stor portion cornflakes. De verkade bilda en propp i magen. Jag åt det sent på kvällen, och mådde lite konstigt när jag gick till sängs. Vaknade efter en timme och sprang till toa för att spy.

 

Men vinterkräksjuka har jag aldrig haft. Blev inte sjuk när farsan hade det en gång när jag bodde hemma, och jag blev inte sjuk när jag jobbade i hemtjänsten och var hemma hos en vårdtagare som hade det, och som jag tvättade och städade hos för att få bort, ja, "restprodukterna"... När jag jobbade på Apple gick det en omgång där, men inte heller den gången blev jag sjuk. Den gången blev flera hundra sjuka!

Så jag tror nog att jag tillhör de immunas skara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade något pucko till befäl som inte tyckte att man skulle diska snuskburken eftersom mögel var nyttigt.

Det va la därför den hette snuskburken.

Jag minns även jag att det var lite si och så med diskandet... :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade något pucko till befäl som inte tyckte att man skulle diska snuskburken eftersom mögel var nyttigt.

Själv fick jag lära mig att man i en överlevnadssituation kan koka bort saltet ur havsvatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv fick jag lära mig att man i en överlevnadssituation kan koka bort saltet ur havsvatten.

Det enda man kokar bort ur havsvatten är vatten, saltet blir kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fast om du fångar upp vattenångan och låter den droppa ned i ett annat kärl efter kondenseringen så borde det bli sötvatten (Märklig benämning. Det är inte sött. Det är saltfritt.)

Ja men det är ju nåt helt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda man kokar bort ur havsvatten är vatten, saltet blir kvar.

Det aktuella kompanibeälet var väl ensam i plutonen om att inte veta det.

Ja, fast om du fångar upp vattenångan och låter den droppa ned i ett annat kärl efter kondenseringen så borde det bli sötvatten (Märklig benämning. Det är inte sött. Det är saltfritt.)

Nu gjorde jag tyvärr inte värnplikt i en destilleringspluton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det är ju nåt helt annat.

 

Det kallas destillerat vatten, sånt man använder i bl.a blybatterier och strykjärn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det aktuella kompanibeälet var väl ensam i plutonen om att inte veta det. ...

Hur kan man ha ett kompanibefäl i en pluton? Hade han (antar jag att det var) gått vilse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man ha ett kompanibefäl i en pluton? Hade han (antar jag att det var) gått vilse?

Plutonen var dessutom delad i två troppar som agerade ganska oberoende av varandra, om än samarbetande. Varje tropp hade 2 KB, 1 PB, 3 GB och kanske 8 meniga. Plutonchefen såg vi sällan i fält, han verkade nästan som kompanichef ibland.

Troppen ägnade sig åt att driva en spaningsradar, av två, i ett LV-kompani, RBS 70.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plutonen var dessutom delad i två troppar som agerade ganska oberoende av varandra, om än samarbetande. Varje tropp hade 2 KB, 1 PB, 3 GB och kanske 8 meniga. Plutonchefen såg vi sällan i fält, han verkade nästan som kompanichef ibland.

Troppen ägnade sig åt att driva en spaningsradar, av två, i ett LV-kompani, RBS 70.

Bara alla vet vad de ska göra så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid vilken kokpunkt kokar havsvatten vid havsytans nivå? totaltgalen.gif

 

Vid min kokpunkt.mellow.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...