Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var är vinterkräksjukan på sommaren?


Semmelman

Rekommendera Poster

Ja var är den då? Ligger på nån söderhavsatoll och dricker parasolldrinkar? Eller kanske på Island mer logiskt? Men alltså den måste ju ligga i träda levande nånstans eller på nåt sätt för att sen kunna komma igen ett år senare, så var översomrar den då? Och hur kommer den hit från där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja var är den då? Ligger på nån söderhavsatoll och dricker parasolldrinkar? Eller kanske på Island mer logiskt? Men alltså den måste ju ligga i träda levande nånstans eller på nåt sätt för att sen kunna komma igen ett år senare, så var översomrar den då? Och hur kommer den hit från där?

Kanske kylan gör det lättare för viruset. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den översomrar på Viking Lines sill-assietter då...

+ 1. Precis, den finns hela tiden, men i liten omfattning, det är ju vintertid vi samlas inomhus och äter förorenad mat (kallskuret är värst). Men viruset kan överleva i vatten, läs mer här. Hela artikeln handlar om de virus som orsakar den typ av gastroenterit som vi i dagligt tal kallar vinterkräksjuka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså själva sjukdomen... jag tänkte mest på att visst finns det ungdomar som kräks på sommaren också

mest då på att de druckit för mycket sprit... det börjar redan på skolavslutningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså själva sjukdomen... jag tänkte mest på att visst finns det ungdomar som kräks på sommaren också

mest då på att de druckit för mycket sprit... det börjar redan på skolavslutningen

Bättre med glass då, eller hur? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klendonkar..

Har aldrig drabbats av den, tycks tillhöra den grupp som är immun.

När jag jobbade på sjukhuset hade de kräksjuksjuka till höger vänster, men inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet vinterkräksjuka i sig är väl inte så gammalt. Det hette maginfluensa även på vintern ända tills helt nyligen. Det var väl ungefär fram tills någon kom på att det kunde finnas ett helt ekosystem med produkter man kunde tjäna pengar på runt "vinterkräksjuka", medan alla visste att en maginfluensa, den varar i tolv timmar och är en del av livet.

Skulle snarare skylla på kvällstidningarnas rubrikmakare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet vinterkräksjuka i sig är väl inte så gammalt. Det hette maginfluensa även på vintern ända tills helt nyligen. Det var väl ungefär fram tills någon kom på att det kunde finnas ett helt ekosystem med produkter man kunde tjäna pengar på runt "vinterkräksjuka", medan alla visste att en maginfluensa, den varar i tolv timmar och är en del av livet.

Förfärligt om sant men det lutar väl åt att det är det. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast oavsett om det är kvällspressen som myntat ordet eller inte, så är det jäkligt bra och beskrivande. Mycket mer konkret än maginfluensa liksom...

 

Apropå nyord, vet ni vad "spökvatten" är för något? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min barndoms Blekinge hette det ränneskita. Det var ännu mer konkret och beskrivande :borstatanderna:

Det heter det här, mitt i Västra Götaland, också. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min barndoms Blekinge hette det ränneskita. Det var ännu mer konkret och beskrivande :borstatanderna:

Fast det exkluderar ju utfallet som kommer andra vägen. Å andra sidan exkluderar vinterkräksjuka det som kommer bakvägen...

 

Vinterkräkskitsjuka? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvällstidningarna är en del av det ekosystemet. Det var säkert svårt att få till domedagsrubriker med "maginfluensa", vilket medförde att "vinterkräksjuka" ökade försäljningen av lösnummer.

Stor skillnad på löpsedlarna.

 

MAG-

INFLUENSA

 

MAG-

INFLU-

ENSA

 

VINTER-

KRÄK-

SJUKA

 

Fast oavsett om det är kvällspressen som myntat ordet eller inte, så är det jäkligt bra och beskrivande. Mycket mer konkret än maginfluensa liksom...

 

Apropå nyord, vet ni vad "spökvatten" är för något? :borstatanderna:

Vatten i ett ej sköljt mjölkglas. Jag tolkade det som att det är lite av en trend på dagis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klendonkar..

Har aldrig drabbats av den, tycks tillhöra den grupp som är immun.

När jag jobbade på sjukhuset hade de kräksjuksjuka till höger vänster, men inte jag.

Samma här. Har aldrig haft VKsjukan (peppar-peppar). Man är väl immun. Vet inte hur länge sen jag hade vanlig flunsa heller. Men jag brukar få 1/år, en vecka som man blir halvt sängliggandes med feber, öm i kroppen, öm i ögonhålor när man titta åt sidan o sånt som kan på minna om influensa, men det blir aldrig några upp/av-kastningar. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vatten i ett ej sköljt mjölkglas. Jag tolkade det som att det är lite av en trend på dagis.

Helt korrekt!

 

För övrigt tycker jag att mjölkrester i vatten, eller lite vatten i mjölk är bland det äckligaste som finns... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl för att man måste ränna iväg till skithuset hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kommer ränneskita av? :totaltgalen:

Ränneskita har jag inte hört innan, men rinnskita. Så, "ränne" är väl förmodligen ngn lokal anomalitet. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, kommer säkert av att ränna, inte av att rinna. Dvs, du måste springa ofta.

Jajamensan, följande sammansättning kan läsas under uppslagsordet "ränna" i SAOB:

 

post-28798-009741500 1352472645_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...