Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fungerar iPhone 5 i andra länder...?


Superpig96

Rekommendera Poster

Om man köper en icke operatörlåst iPhone 5 här i sverigen kan man sedan använda den i något annat land med det landets sim kort/operatörer ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på. Finns säkert länder där ute nånstans som kanske inte använder samma frekvenser som Iphone 5 stödjer. Du får nog specificera bättre vilka länder det handlar om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att generalisera: I västvärlden funkar det, i u-länder osäkert.

 

Kolla i vilka länder som iFåne 5 säljs; där funkar det garanterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Min icke operatörslåsta iPhone 4S funkade inte i Thailand i alla fall. iPhone 5 vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att generalisera: I västvärlden funkar det, i u-länder osäkert.

 

Beror på nätet och frekvenserna. En iPhone köpt i Europa fungerar bäst i Europa. I Nordamerika och Sydamerika samt flera länder i Asien är CDMA vanligt och iPhone 5 i Sverige har inget inbyggt stöd för CDMA.

Bäst är att kolla vilken mobilstandard som gäller i landet man ska resa till, då är det lättare att säga om ens iPhone fungerar eller inte.

 

Kolla i vilka länder som iFåne 5 säljs; där funkar det garanterat.

 

Nej, inte garanterat att det fungerar med en iPhone 5 köpt i Sverige. Iphone 5 säljs med olika hårdvara i olika länder och olika områden i världen, för olika nätsystem.

Och detta gäller även omvänt, om du köper exempelvis en iPhone 5 i USA så är det säkert att den fungerar i Sverige. Är det en AT&T så bör den fungera, men är det en för Verizons nät så fungerar den inte i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kolla med Apple vilka nätverk din lur fixar.

2. Kolla om någon av de nätverkstyperna används i önskat land.

3. Fixa ett lämpligt SIM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på nätet och frekvenserna. En iPhone köpt i Europa fungerar bäst i Europa. I Nordamerika och Sydamerika samt flera länder i Asien är CDMA vanligt och iPhone 5 i Sverige har inget inbyggt stöd för CDMA.

Bäst är att kolla vilken mobilstandard som gäller i landet man ska resa till, då är det lättare att säga om ens iPhone fungerar eller inte.

 

 

 

Nej, inte garanterat att det fungerar med en iPhone 5 köpt i Sverige. Iphone 5 säljs med olika hårdvara i olika länder och olika områden i världen, för olika nätsystem.

Och detta gäller även omvänt, om du köper exempelvis en iPhone 5 i USA så är det säkert att den fungerar i Sverige. Är det en AT&T så bör den fungera, men är det en för Verizons nät så fungerar den inte i Sverige.

Ja, det beror ju på hur man definierar "fungerar". Det går ju alltid att ringa och SMS, men datatrafik kan vara besvärligt. GSM och EDGE funkar väl "alltid" även om det är långsamt. Eller?

 

Och även i de länder där CDMA är vanligast så finns väl 3G också. Eller?

 

I vilket fall som helst: Kolla hur det är i just det land man ska åka till! :byrakrat::laserbok::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det beror ju på hur man definierar "fungerar". Det går ju alltid att ringa och SMS, men datatrafik kan vara besvärligt. GSM och EDGE funkar väl "alltid" även om det är långsamt. Eller?

 

Och även i de länder där CDMA är vanligast så finns väl 3G också. Eller?

 

I vilket fall som helst: Kolla hur det är i just det land man ska åka till! :byrakrat::laserbok::)

 

CDMA är nätet. Har telefonen inte stöd för CDMA så kan du inte göra ett skvatt. Du får ingen kontakt med operatören överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CDMA är nätet. Har telefonen inte stöd för CDMA så kan du inte göra ett skvatt. Du får ingen kontakt med operatören överhuvudtaget.

Jovisst är CDMA nätet. Men i USA (exempelvis) finns det 3G-nät OCKSÅ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min icke operatörslåsta iPhone 4S funkade inte i Thailand i alla fall. iPhone 5 vet jag inte.

 

Om din olåsta telefon inte fungerade i Thailand vet jag inte hur du bar dig åt. Thailand har ju både GSM och 3G, fast täckningen kan vara lite gles utanför städerna.

Själv har jag använt SIM-kort från både Happy/DTAC och TRUE utan problem vid ett flertal tillfällen i både 3GS, 4S och 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...