Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd NAS


Pontus_S

Rekommendera Poster

Jag är på gång att köpa en NAS med dubbla hårddiskar.

Den ena för att lägga filmer samt iPhoto- och iTunes-biblioteket på och den andra för att lägga Time Machine-backup på.

Jag känner att jag ger mig in i en djungel här och vet inte riktigt var jag ska börja.

 

Kan nån ge mig lite köpråd?

Vilket filsystem behöver stödjas? (NTFS, FAT32 osv)

RAID? (vad är det till att börja med, och är det något speciellt jag behöver)

För att köra iPhoto-bibliotek på NAS:en har jag hört att man behöver formatera hårddisken till Mac OS Extended (Journaled). Går det att göra på alla NAS:ar?

Nåt annat att tänka på?

Jag kan tillägga att jag har en MacBook, en iPad 1 samt en iPhone 4S hemma, med tankar på att köpa en Apple TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt varför din NAS ska stöda en massa olika filsystem? Det är inte intressant vad din NAS använder i botten då det inte spelar någon roll för anslutande datorer, de ser bara nätverksvolymer och för en sådan spelar bara rättigheter för åtkomst, läs/skriv m.m roll och de konfigurerar du upp i din NAS för varje användare som ska ansluta. Sen om den användaren ansluter från Windows, OS X, OS/2, Ubuntu Linux, FreeBSD, Solaris m.m. kvittar.

 

Angående TM så måste den NAS du köper ha stöd i sitt gränssnitt för TM, vad för underliggande filsystem är som jag skrev ovan, helt oviktigt i detta sammanhanget.

 

För iPhoto så spelar det ingen roll heller angående filsystem. Flytta bara biblioteket, peka om databasen i iPhoto - Klart. (Håll ner ALT när du startar iPhoto så får du välja nu placering av databasen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Synology 212j inköpt hos Teknikmagasinet. Fungerar utmärkt tillsammans med Mac.

Jag har 2 diskar, vardera med 2 TB. Den ena disken är en säkerhetskopia av den första. (Hybrid raid)

Den har stöd för Time Machine och filerna kommer upp som vanliga Mac-diskar på skrivbordet.

 

På min NAS har jag systemet DiskstationManager 4.0 - det verkar som den senaste versionen 4.1 har allvarliga buggar, dvs bör undvikas.

 

Om du ska ha viktiga saker på NAS:n bör du nog köra raid med 2 hd. (minns inte om det heter raid 1 eller 2 eller..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av olika NAS:ar men köpte för nåt halvår sedan även jag en Synology 212j. Det tog lite tid att förstå att en NAS inte är en dator men efter det har det fungerat jättebra. En funktion som dock inte fungerade var iTunes-servern vilket var lite irriterande. Jag googlade och plöjde igenom deras forum utan att hitta någon lösning så jag fick maila supporten utan någon större förhoppning att få svar. Döm om min förvåning när jag några dagar senare får mail om att deras tekniker vill titta på problemet. De ville jag skulle öppna portar och ge tillgång till NAS:en vilket i och för sig är lite tveksamt men jag valde att lita på dom. Några dagar senare fick jag ett meddelande om att de konstaterat att iTunes-databasen var korrupt och det nu var fixat och mycket riktigt, allt funkade igen. Alltså är jag utomordentligt nöjd med deras support och kan helt klart rekommendera Synology som NAS-leverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

På min NAS har jag systemet DiskstationManager 4.0 - det verkar som den senaste versionen 4.1 har allvarliga buggar, dvs bör undvikas.

 

 

Jaha vilka buggar då?

Fungerar bra hos mig alla fall.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jaha vilka buggar då?

Fungerar bra hos mig alla fall.

På synologys forum är det flera som bl.a. rapporterar om diskar som havererat med den nya programvaran.

Ev är det programvaran som felaktigt rapporterar diskhaveri?

 

Jag väntar med uppdatering tills det lugnat ner sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...