Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vintersport ( minus ishockey )


xeric
 Share

Rekommendera Poster

Bara det tas hänsyn till "brottets" allvarlighet, det är ju skillnad på straff på att ge en örfil och slå ihjäl nån, på samma sätt bör det va skillnad på straff även i det här avhängigt hur mycket man tagit och under hur lång tid. Nån som dopat sig månader eller år i sträck med mängder som kan öka muskelmassa bör väl avstängas längre tid än nån som tagit ett medel i ytterst små mängder några få dar (och som det verkar vara av ett misstag). Så några veckor avstängning vore kanske rimligt med de mängder som det förefaller vara utan att veta något exakt.

Du är snäll bara för att det är ärliga blå ögon från ett kärt grannland. Hade det gällt exakt samma sak med en rysk tyngdlyfterska hade du skrivit att de ska stänga av henne som sig bör. Om du ens hade brytt dig. Vågar jag bestämt påstå. Det är inte lika inför lagen. Justitia har en ögonbindel av en anledning, förstår du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är snäll bara för att det är ärliga blå ögon från ett kärt grannland. Hade det gällt exakt samma sak med en rysk tyngdlyfterska hade du skrivit att de ska stänga av henne som sig bör. Om du ens hade brytt dig. Vågar jag bestämt påstå. Det är inte lika inför lagen. Justitia har en ögonbindel av en anledning, förstår du.

 

Nä du, det hade jag inte alls gjort.

Däremot bryr jag mig bara tillräckligt för att skriva här för jag följt henne lite och hon ser jävligt bra ut. Men lagar och regler ska va samma för alla, men samtidigt rättvisa, som min liknelse med olika straff för en örfil och mord. Det måste du väl hålla med om är en bra grundläggande princip? Samt den att fria före fälla om inte tillräckliga bevis finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä du, det hade jag inte alls gjort.

Däremot bryr jag mig bara tillräckligt för att skriva här för jag följt henne lite och hon ser jävligt bra ut. Men lagar och regler ska va samma för alla, men samtidigt rättvisa, som min liknelse med olika straff för en örfil och mord. Det måste du väl hålla med om är en bra grundläggande princip? Samt den att fria före fälla om inte tillräckliga bevis finns.

Dopningsreglerna ser inte ut som hur man väger olika brottsbalksbrott, så sluta jämför med dem. Det är bara tramsigt. Och med kommentarer som "hon ser jävligt bra ut" förstår vi ju hur du vill ställa skåpet i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det finns väl gränsvärden. Är hon över så är hon över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Karlsson skriver så här

 

Skidsporten har klarat många smällar och kommer knappast gå under den här gången heller.

Men längdåkning är en liten sport.

Utan mäktiga Norge vore den snudd på minimal.

 

Diskussionen har tidigare gällt huruvida den norska suveräniteten dödar sporten på sikt.

Tidsspannet har krympt i takt med att frågan nu snarare handlar om huruvida dopade suveräna norrmän ska bli längdskidornas död.

 

På presskonferensen snörvlade och grät Therese Johaug.

En kvinna i kris.

Hennes historia om solbrända läppar kan mycket väl stämma.

Sämre förklaringar har man hört.

Men berättelsen förefaller ändå så pass märklig att jag omgående har svårt att köpa den med hull och hår. ....

 

Utredningar får försöka reda ut exakt vad som hänt.

Klart är att Johaug är ansvarig för vad hon har i kroppen. Och har hon en anabol steroid i kroppen så riskerar hon att straffas.

Jag är dock långt ifrån säker på att straffet i så fall blir särskilt hårt, om man väljer att gå på hennes förklaring.

 

Oavsett vilket om Therese Johaug agerat i god tro eller fallit offer för en slarvig, obetänksam och inkompetent läkare ska fallet inte blandas ihop med den sörja av astmamediciner som också ska granskas inom norsk skidåkning.

Kopplingen kan möjligen vara nonchalans inför idrottens etik.

 

Norsk skidåkning är just nu en härva av problem att reda ut. Som måste redas ut.

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det sket sig med all astmamedicin i och med att Jonsrud åkte fast

kanske man chansade att smörja sig med Trofodermin (dopingsalva) istället?

 

;):superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl gränsvärden. Är hon över så är hon över.

Det är ju ett förbjudet ämnet, så gränsvärdet är 0. Såg igår en som menar på att det blir nog 2 års avstängning, sett till Wada's regelverk.

 

Reglerna ger Johuag fel: ”Minst två år”

 

– Det är oerhört intressant. Man börjar med att bedöma avsikten och här föreligger knappast någon avsikt att höja prestationsförmågan. Det gör att man kan komma ner från fyra år till två år, säger han och fortsätter:

 

– Sen har hon har alltid ansvaret för det hon stoppar i sig, men där utöver kan man bedöma olika grader av det vi i Sverige kallar "fel och försummelser". Kan man bevisa att man har gjort det här ”helt utan fel och försummelse” kan man komma undan med en tillrättavisning.

 

– Men, och här blir det intressant, läser man kommentarerna till regelverket står det att om man förlitar sig på sin egen läkare så räknas inte det som att man gör något utan fel och försummelse utan då är det bara "delvis utan fel och försummelse" vilket innebär att straffet bara kan sänkas från fyra år till två år.

 

Så slutsatsen här är att om man erkänner bruket av medicinen, men skyller på sin läkare, kan regelverket inte fria dig helt utan du får två år?

 

– Ja, så är det om man förhåller sig till reglerna.

Faktarutan längst ner där på sidan var lite intressant med. “Tidigt erkännande. Är en förhandlingsfråga med Wada, men straffet kan aldrig kortas till mindre än 24 månader.”

 

- - -

 

Finska landslagsläkare sa igår: om förklaringen till läppsalva:

“– Det är inte trovärdigt. Läpparna är en så liten yta av kroppen att det inte kan absorberas så höga koncentrationer att det ger utslag i urin eller blod, säger Valtonen till Ilta Sanomat.”

 

Från samma artikel:

“– Clostebol är en anabol steroid och om det hittas i urinet så ger det sannolikt fyra års avstängning enligt WADA:s regelverk, säger Rasmus Damsgaard, internationella skidförbundets antidopningsexpert.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här artikeln bäddar nog för att hon kommer undan mycket lindrigt. De kommer att köpa hennes historia för hon har ju så ärliga blå ögon och lär se djävligt bra ut (Semmelman). Och så gråter hon ju i direktsändning. Bara en sådan sak. Så jag gissar på tre månaders avstängning. Efter skidsäsongen, naturligtvis, nästa år. Det ser nog "Antidopning Norge" till...

 

Jag tror inte ett dugg på historien om läppsalva. Hur kan någon (en LÄKARE och hon själv!) i så fall kan missa symbolen om dopning på förpackningen?!?! En finsk skidåkare var nyss inne på apotek i Italien:

 

CupyjTuWAAA6z1n.jpg

 

Nej, personligen anser jag att två år är en lämplig nivå. Ingen ska komma undan för att hon är norsk, ärlig, snygg, och gråter. :ThumbsDown:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligt att hon grät krokodiltårar i TV.

Läste att hon drar in 10-12 miljoner årligen i sponsorpengar

som nu kanske går förlorade.

I det läget skulle jag också gråta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer från Jonas Karlsson

 

Att en idrottare som lägger ner tusen träningstimmar varje år; som därutöver gör allt för att valla, material och kost ska vara perfekt skulle inte hon vara mer noggrann när hon smetar in sig i en salva från ett italienskt apotek?

 

Hur många gånger på ett år behöver hon egentligen använda preparat från utländska apotek?

Det kan knappast vara oftare än att det vore rimligt att kolla upp innehållet hon är ju trots allt ansvarig för vad hon sätter i sig.

En enkel googling på Trofodermin verksamma substanser och skärmen hade omgående returnerat orden Anabol Androgen Steroid.

Altavista hade funkat också.

 

Till tidningen Ostlendingen sade Therese Johaug den 27:e september:

Jeg tar aldri noe jeg får tilbudt eller kommer over uten å sjekke det først. Enten det er en salve eller en te ... Jeg sjekker både én, to og tre ganger, sier hun.

 

Kanske var det just det hon gjorde? Kanske borde hon ha sjekket en fjärde gång?

Kanske kollade hon inte alls?

 

Och hur kan en läkare (Fredrik S. Bendiksen) vingla ut på ett random apotek i ett främmande land och köpa, och rekommendera, en kräm till en av sina aktiva när det står på den att den innehåller substansen Clostebol?

Clostebol är inte Meldonium. Det är ingen ny substans. Det har stått på förbjudna listan länge och det finns gott om domar. Det måste en idrottsläkare veta.

Det är bland annat därför expertisen finns nära utövarna.

 

Våra vänner i väst har ofta haft en hög svansföring i antidopningsdebatten; ofta slagit ifrån sig anklagelser med arrogans.

Den attityden håller inte längre.

Vill man behålla sin publik, och få den att tro på de fantastiska resultat som det norska landslaget presterar, måste man gå till botten med allt som hänt; vända och vrida på varje sten, och få upp allt till ytan.

 

Ryssland, Österrike, Finland, Spanien och Estland har alla haft stora dopningsskandaler under 2000-talet.

Nu befinner sig sportens största och viktigaste nation sig i en enorm uppförsbacke. Om vi inte ser en grundlig och oberoende genomlysning av norsk längdskidåkning, så väntar ingenting annat än en lång och plågsam final climb, upp till den definitiva nådastöten för trovärdigheten.

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligt att hon grät krokodiltårar i TV.

Läste att hon drar in 10-12 miljoner årligen i sponsorpengar

som nu kanske går förlorade.

I det läget skulle jag också gråta!

Än så länge inget indraget

post-154-0-10242700-1476441571_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För vad har Norge förutom olja och skidåkning?

Svenska gästarbetare, och ganska nära till Systembolaget i Strömstad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska gästarbetare, och ganska nära till Systembolaget i Strömstad. :)

 

Det här handlar om Norge nu. Prestige. För vad har Norge förutom olja och skidåkning?

...och Prejkestolen som är ganska mäktigt! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle någon tro att en läppsalva innehåller större mängder av dopningsmedel som påverkar muskeluppbyggnaden i kroppen långt bort från läpparna, trodde nån av er det innan? Nä, det var säkert lika otroligt i läkarens och framförallt skidåkarens ögon också, varför skulle de ens misstänka och ens titta på förpackningen efter dopningssubstanser, ska de lusläsa etiketterna på alla läppstift, hudlotionerna och sminkgrejer hon smörjer in sig med oxå, eller vinetiketter oxå efter dopningsmedel, de kan ju inte läsa på allt hon nuddar vid eller? Dopningsmedel brukar man ju annars få kämpa lite för att komma över, smuggla kanske, köpa under bord etc, det är rätt otroligt att dopningsmedel skulle finnas i en simpel läppsalva, det är väl ingen som skulle tro, förrän nu. Är det nån som ska åka dit är det läkaren som ändå höll i förpackningen, hon fick ju bara tuben, enl utsago.

 

Och bara ett enda argument talar egentligen för henne som jag redan skrivit och det är att skulle de va så infernaliskt dumma att riskera precis allt genom att klämma i sig för små mängder av nån dopning som inte har någon effekt, antingen tar man såna mängder som ger nån effekt så man kan vinna en tävling och försöker komma undan med det i hemlighet eller så låter man bli allt sånt och vinner genom ärlig träning, man är inte så helidiotisk så man skulle ta väldigt lite doping så det inte gör nån verkan men tillräckligt för att åka dit i ett test, för de vet att de testas med jämna mellanrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle någon tro att en läppsalva innehåller större mängder av dopningsmedel som påverkar muskeluppbyggnaden i kroppen långt bort från läpparna, trodde nån av er det innan? Nä, det var säkert lika otroligt i läkarens och framförallt skidåkarens ögon också, varför skulle de ens misstänka och ens titta på förpackningen efter dopningssubstanser, ska de lusläsa etiketterna på alla läppstift, hudlotionerna och sminkgrejer hon smörjer in sig med oxå, eller vinetiketter oxå efter dopningsmedel, de kan ju inte läsa på allt hon nuddar vid eller? Dopningsmedel brukar man ju annars få kämpa lite för att komma över, smuggla kanske, köpa under bord etc, det är rätt otroligt att dopningsmedel skulle finnas i en simpel läppsalva, det är väl ingen som skulle tro, förrän nu. Är det nån som ska åka dit är det läkaren som ändå höll i förpackningen, hon fick ju bara tuben, enl utsago.

 

Och bara ett enda argument talar egentligen för henne som jag redan skrivit och det är att skulle de va så infernaliskt dumma att riskera precis allt genom att klämma i sig för små mängder av nån dopning som inte har någon effekt, antingen tar man såna mängder som ger nån effekt så man kan vinna en tävling och försöker komma undan med det i hemlighet eller så låter man bli allt sånt och vinner genom ärlig träning, man är inte så helidiotisk så man skulle ta väldigt lite doping så det inte gör nån verkan men tillräckligt för att åka dit i ett test, för de vet att de testas med jämna mellanrum.

Som Ronny citerade tidigare:

 

"Till tidningen Ostlendingen sade Therese Johaug den 27:e september:

Jeg tar aldri noe jeg får tilbudt eller kommer over uten å sjekke det først. Enten det er en salve eller en te ... Jeg sjekker både én, to og tre ganger, sier hun."

 

Så ditt resonemang faller.

 

(Översättning: Jag tar aldrig något som jag erbjuds eller kommer över utan att kolla det först. Vare sig det är en salva eller ett te ... Jag kollar både en, två och tre gånger, säger hon.)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att tro att de båda sett dopingvarningssymbolen och sen tyckt det var värt att riskera hela hennes sportsliga framtid och alla års träning, alltså miljoners med pengar och massor med svett, och inte minst rykte och ära allt det riskerar de för att hon kanske kan bygga ett mikrogram mer muskler om hon stryker salvan på läpparna och då vinna en miljondels tiondels sekund i något lopp. Alltså det låter inte särskilt rimligt, eller logiskt. Min version är mycket mer rimlig tycker jag, ett simpelt misstag, överseende, i brådskan kanske, han var väl stressad på väg nånstans eller tankarna var på nån middag eller bil han ville köpa eller vad som helst, sånt gör folk dagligdags små misstag. Bara att det här lilla misstaget fick katastrofala följder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får du väl tro om du vill. Men det finns inget som gör det scenariot särskilt trovärdigt. Johaugs bedyranden hur noga hon är med att kolla allt blir ju då bara skitsnack. Och en landslagsläkare som inte har stenkoll på vad han delar ut. Hur trovärdigt är det? Det hela landar givetvis i att de har åkt dit och ska ställas till ansvar för det. Jag kan faktiskt inte begripa varför du är så förstående. Det är deras jobb och de tjänar miljoner. Kom igen nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...