Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vintersport ( minus ishockey )


xeric
 Share

Rekommendera Poster

Ja, verkligen. Att både Sundby och Johaug nu åkt fast... Det blir inte lätt för Norge att reparera skadan. Dvs anseendet, trovärdigheten, statusen. Kan nog ta decennier.

Verkligen. Man börjar (och bör) ifrågasätta deras framgångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg det, men reflekterade faktiskt inte över det då. Det kom något emellan. Hoppas du inte är sårad. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ju Vinterstudion för sånt här, precis som vi har Politiktråden, Miljötråden osv för sånt.

Du menar att man bara ska skriva i tidningstråden om ämnet inte redan har en tråd? (Vad nu Johaugs dopning har med Vinterstudion att göra, det sänds inte och det är inte vinter).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. :)

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att man bara ska skriva i tidningstråden om ämnet inte redan har en tråd? (Vad nu Johaugs dopning har med Vinterstudion att göra, det sänds inte och det är inte vinter).

Vinterstudion är ju den tråd vi har för skidor - efter TV-programmet med samma namn. Precis som vi har Fotbollstråden och Hockeytråden med övrig sport i Sporttråden. Det var du ju med själv och hjälpte till att röja upp där med alla xtratrådar som fanns. :yeahbaby:

 

Inte vinter? Det har väl inte hindrat dig innan? ^_^ April får nog räknas som off-season, och en bra bit in på vårkanten.

 

Tråden är ju aktiv året runt, om än mindre av naturliga skäl under sommaren. Det tog väl fart igen i o m det om Sundby.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Therese Johaug, damskidåkningens drottning, fast för dopning. Anabola steroider! :tappahakan: (Ja, jag vet att det var en läppsalva ordinerad av norsk läkare men det spelar ingen roll)

 

Jo om man ska anse att hon dopat sig för att vinna tävlingar eller ej så spelar det roll, jag kanske missförstår dig, men i det här fallet verkar det tydligt att hon smörjt sina då för tillfället inte lika vackra läppar med en smörja från sin läkare och ingen av dem trodde väl att det skulle va anabola i en läppsalva, men vilket det visa sig var. Mängderna är heller inga som skulle kunna påverka hennes muskeluppbyggnad, att då tala om fyra års avstängning är ju rent löjligt. Det straffet ska man väl ha kvar till dem som tar anabola i smyg och i vetskap för att få starkare muskler å vinna framgångar oärligen. Svenskarna verkar ju ha astma de flesta och tar prestationshöjande astmamedicin, vilket verkar va tillåtet men alltså då snackar vi effekt och lurigt spel, det skulle de titta på ordentligt, inte denna mikrodos hon kan råkat fått i sig. Hon hade ju munsår t o m, det finns tydliga bilder på det. Tösabiten har ingen skuld alls vad jag kan förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo om man ska anse att hon dopat sig för att vinna tävlingar eller ej så spelar det roll, jag kanske missförstår dig, men i det här fallet verkar det tydligt att hon smörjt sina då för tillfället inte lika vackra läppar med en smörja från sin läkare och ingen av dem trodde väl att det skulle va anabola i en läppsalva, men vilket det visa sig var. Mängderna är heller inga som skulle kunna påverka hennes muskeluppbyggnad, att då tala om fyra års avstängning är ju rent löjligt. Det straffet ska man väl ha kvar till dem som tar anabola i smyg och i vetskap för att få starkare muskler å vinna framgångar oärligen. Svenskarna verkar ju ha astma de flesta och tar prestationshöjande astmamedicin, vilket verkar va tillåtet men alltså då snackar vi effekt och lurigt spel, det skulle de titta på ordentligt, inte denna mikrodos hon kan råkat fått i sig. Hon hade ju munsår t o m, det finns tydliga bilder på det. Tösabiten har ingen skuld alls vad jag kan förstå.

https://twitter.com/LudvigHolmberg/status/786491501312348160

 

“Cyklisten Stefano Agostini åkte fast för samma substans som Therese Johaug och skyllde på en hudkräm. Han stängdes av i 15 månader”

 

 

Så, det blir nog svårt att inte stänga av henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo om man ska anse att hon dopat sig för att vinna tävlingar eller ej så spelar det roll, jag kanske missförstår dig, men i det här fallet verkar det tydligt att hon smörjt sina då för tillfället inte lika vackra läppar med en smörja från sin läkare och ingen av dem trodde väl att det skulle va anabola i en läppsalva, men vilket det visa sig var. Mängderna är heller inga som skulle kunna påverka hennes muskeluppbyggnad, att då tala om fyra års avstängning är ju rent löjligt. Det straffet ska man väl ha kvar till dem som tar anabola i smyg och i vetskap för att få starkare muskler å vinna framgångar oärligen. Svenskarna verkar ju ha astma de flesta och tar prestationshöjande astmamedicin, vilket verkar va tillåtet men alltså då snackar vi effekt och lurigt spel, det skulle de titta på ordentligt, inte denna mikrodos hon kan råkat fått i sig. Hon hade ju munsår t o m, det finns tydliga bilder på det. Tösabiten har ingen skuld alls vad jag kan förstå.

Nej, det spelar ingen roll. Ämnet är inte ens godkänt som läkemedel i Norge. Läppsalvan är inköpt i Italien och är stämplat med varningstext om dopning. Se bifogad bild. Man kan inte skylla på läkare. Det görs hela tiden av ryssar, etiopier och annat löst folk. Den visan har man hört förut, minst sagt. Men det klart, händer det någon i vårt kära grannland, då blir ljudet gärna ett annat i skällan. Nänänä, säger jag då. Lika för alla.

 

post-28798-0-53597300-1476374620_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte Astmamedicinen det gällde utan ett ämne som har Varit dopingklassad sedan DDR tiden.

 

Hur är det med resten av den norska skideliten?

Det är säkert fler som inte har rent mjöl i påsen

Redigerad av ronny
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte Astmamedicinen det gällde utan ett ämne som har Varit dopingklassad sedan DDR tiden.

 

Hur är det med resten av den norska skideliten?

Det är säkert fler som inte har rent mjöl i påsen

Så kan det vara, varken Sundby eller Johaug "borde" ha hänt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Johaug har åkt dit i ett test med en förbjuden substans i kroppen.

 

När man hör historien om bakgrunden kan man tycka att det hela är löjligt. Men...

 

Att substansen kommit in i hennes kropp oavsiktligt via en läppsalva kan inte Johaug bevisa.

 

Där tror jag att problemet ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det spelar ingen roll. Ämnet är inte ens godkänt som läkemedel i Norge. Läppsalvan är inköpt i Italien och är stämplat med varningstext om dopning. Se bifogad bild. Man kan inte skylla på läkare. Det görs hela tiden av ryssar, etiopier och annat löst folk. Den visan har man hört förut, minst sagt. Men det klart, händer det någon i vårt kära grannland, då blir ljudet gärna ett annat i skällan. Nänänä, säger jag då. Lika för alla.

 

attachicon.gifdopning.jpg

 

Hon hade ju munsår, syntes jättetydligt, och första krämen tog inte, då köpte han en ny kräm, och begick ett misstag, den mikroskopiskt lilla mängd hon kan ha fått i sig har ingen verkan på muskeluppbyggnaden enl artikeln alla fall, vad vet jag. Då om mikroskopiska mängder råkar hamna i någon som inte har någon betydelse då bör man fria eftersom det just inte har någon betydelse för sportens resultat. Tycker jag alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johaug har åkt dit i ett test med en förbjuden substans i kroppen.

 

När man hör historien om bakgrunden kan man tycka att det hela är löjligt. Men...

 

Att substansen kommit in i hennes kropp oavsiktligt via en läppsalva kan inte Johaug bevisa.

 

Där tror jag att problemet ligger.

 

Men allt hänger väl på mängden hon fått i sig, är det mikroskopiska mängder som inte har någon effekt då ser jag inga skäl att döma så hårt, är det mängder som har effekt ja då ska man döma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant.

Jag tror dock hennes sorg och uppgivenhet är äkta. Jag tror på henne och jag tror att hon vinner utan fusk så det vore bra konstigt att riskera nånting, så onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johaug har åkt dit i ett test med en förbjuden substans i kroppen.

 

När man hör historien om bakgrunden kan man tycka att det hela är löjligt. Men...

 

Att substansen kommit in i hennes kropp oavsiktligt via en läppsalva kan inte Johaug bevisa.

 

Där tror jag att problemet ligger.

Vad vi vet är att hon har fått i sig en förbjuden anabol steroid. Inte hur, hur ofta, eller hur mycket.

 

Ja, det är väl lite som den svenska skidlandslagsläkaren sa:

 

“– Det här är inte lätt hänt. Det här är helt oförsvarbart. Han man fått i sig en förbuden substans så är man dopad. För mig är det sekundärt hur man fått i sig substansen, säger han till Radiosporten.” »»»

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det spelar ingen roll, ska hon frias för sina ärliga blå ögon?

Just den diskussionen/problemet var uppe redan förra året. Var ett tillfälle där 2-3 åkare blev diskade för att de tog för många skate i starten, varpå hon fick en tillsägning fastän videon visade på “värre” skate'ning än de andra. Eftersnacket till det handlade väl just om det, och att de kanske är rädda/för stor respekt för norge - att hon skulle ha klarat sig p g a det. Spekulationer såklart.

 

Tror det var den här situationen: http://www.sweski.com/skulle-therese-johaug-diskats.5830930.html Oavsett rätt el fel... Ser väl kanske lite illa ut när tävlingsdirektören själv är norrman och friar en landsman, men fäller 3 andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riksidrottförbundets antidopningsexpert Åke Andrén-Sandberg tycker att förklaringen med läppsalva är långsökt, om än inte omöjlig. Med andra ord: Johaug ska behandlas som alla andra dopade som skyller ifrån sig. Vi har hört samma visa förr och med samma gråt. Lika för alla gäller.

 

http://www.svt.se/sport/therese-johaug/experten-en-langsokt-forklaring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara det tas hänsyn till "brottets" allvarlighet, det är ju skillnad på straff på att ge en örfil och slå ihjäl nån, på samma sätt bör det va skillnad på straff även i det här avhängigt hur mycket man tagit och under hur lång tid. Nån som dopat sig månader eller år i sträck med mängder som kan öka muskelmassa bör väl avstängas längre tid än nån som tagit ett medel i ytterst små mängder några få dar (och som det verkar vara av ett misstag). Så några veckor avstängning vore kanske rimligt med de mängder som det förefaller vara utan att veta något exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...