Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går ej att skriva ut på delad skrivare i nätverk


cfischier

Rekommendera Poster

Vi har en Canon Laserskrivare som vi har ansluten till en MacBook Air. Inga problem med att installera skrivaren och skriva ut direkt från MBA. Jag delade ut skrivaren från den datorn. Satte mig i soffan med min MBP. Hittade skrivaren utdelad via vårt lokala nätverk(WiFI) och skrev ut en sida. Funkade jättebra!

Problemet började när jag köpte en lång aktiv usb-kabel för att ansluta skrivaren till en Mac Mini som stod en bit bort. Installerade skrivaren på Mac minin och skrev ut direkt från den. Funkade bra. Delade ut skrivaren därifrån. Hittade skrivaren från MBP och testar att skriva ut. Men då funkar det inte! Inte heller när jag tar bort den aktiva usb-kabeln och flyttar skrivaren nära Mac Minin och bara har en usb-kabel av standardlängd. MBP hittar skrivaren men det går inte att skriva ut. Det går att trycka på "Skriv ut" och det ser ut att funka, men inget händer. Jag sätter tillbaka skrivaren där vi hade den förut och ansluter den till vår MBA, där det funkade tidigare. Men nu funkar det inte där heller. Jag har efter alla konstens regler nollställt skrivarinställningarna på alla maskinerna och installerat om skrivaren. Men utan resultat. Jag blir tokig på detta!! Ska det vara så jäkla svårt att få detta att funka?

 

Jag körde PC för några år sedan. Där var det aldrig något problem med detta. Är det krångligare på MAC av någon anledning? Tänker absolut inte gå över till PC. Jag bara undrar om någon har erfarenhet av detta.

 

Kan någon göra mig klokare på detta. Jag vill ju gärna att det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det så att datorn fortfarande försöker skriva ut på skrivaren som om den vore kopplad till din Air. Dvs utskriften är adresserad dit och inte till din Mini. Lösningen borde vara att radera den utdelade skrivaren på din MBP, lägga till den igen och då borde sökvägen bli rätt och utskriften fungera via din Mini.

 

Vet inte om du ofta brukar flytta omkring skrivare, men samma "fel" borde finnas i Windows då en installerad skrivare som byter dator som delar ut den inte automatiskt ändrar adressen på klientdatorerna som har den installerad sedan tidigare. Skulle vara om Windows hanterar utdelningen lite annorlunda, dvs utskriften adresseras till "SkrivareXX" och inte specifikt till en fysisk nätverksutdelning. Så om man sätter samma namn på utdelningen av skrivaren så kvittar det på vilken dator den råkar vara kopplad mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har tagit bort och nollställt skrivaren hos samtliga datorer (http://support.apple.com/kb/TS3147?viewlocale=sv_SE). Sedan installerat den igen och delat ut den via MBA. Funkar fortfarande inte. När jag hittar skrivaren på min MBP så ser jag att skrivaren är utdelad från MacBook Air. Så jag väljer ju rätt skrivare. FInns det något annat sätt att nollställa allt som har med skrivare att göra på macen så att ALLA inställningar och ev skrivaradresser försvinner? Att dela ut en skrivare är en simpel sak att göra, därför känns det så frustrerande när det inte vill fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Köp en begagnad AP express och koppla skrivaren till den. Hemma löste jag på det sättet Fungerar både med Mac och PC. Har du en Airport Extreme fungerar utmärkt att utöka räckvidd också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...