Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Extreme - Går det att strömma HD material i trådat nätverk via


sirlindqvist

Rekommendera Poster

Som rubriken antyder:

 

Jag vill köpa en ny router för att kunna koppla in mina 2 st. 2TB-diskar direkt i routern. Idag har jag dem direkt kopplade till ett mediacenter till tv'n.

 

Har läst att man inte får riktigt samma läs och skrivhastigheter när diskarna är kopplade till routern som när de är direkt kopplade till ex. en dator. Stämmer detta?

 

Vad jag vill är att koppla in diskarna med en usb hub till extremen direkt och på så sätt nå materialet från alla enheter men främst från mediaspelaren. Denna är kopplad via trådat nätverk och kan mappa upp nfs, smb. Kommer jag att kunna spela upp HD material såsom 720p 1080p eller kommer inte Extremen att orka skyffla data tillräckligt fort och det istället kommer uppstå hackningar mm. ?

 

Sedan har jag en iMac som kör wlan. Kanske inte denna klarar att strömma trådlöst men det är isåfall inte hela världen. Vill bara veta om mediacentret klarar det? Är ju lite jobb med att sätta upp en Extreme så diskarna måste tömmas någonstans så länge för att sedan formateras med HFS och sedan kopieras tillbaka. Gör jag detta och inte det faller väl ut har jag lagt flera dagar i onödan och står då med HFS diskar som måste göras om igen till ext3,fat,ntfs eller något annat....

 

Vad gör man!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överföringshastigheten mellan extremen och USB-hårddiskar är väldigt långsam. Jag hade sett mig om efter en betydligt snabbare NAS-lösning. Hastigheten är säkert tillräcklig för HD-streamning men är ändå frustrerande långsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överföringshastigheten mellan extremen och USB-hårddiskar är väldigt långsam.

Är den långsammare än om man anslutit USB-2-disken direkt till Macen? Med andra ord: Är det den vanliga USB-2-hastigheten som gäller eller är det ännu långsammare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den långsammare än om man anslutit USB-2-disken direkt till Macen? Med andra ord: Är det den vanliga USB-2-hastigheten som gäller eller är det ännu långsammare?

Ännu långsammare. Styrkretsarna i APE är ganska sega av sig. Med det sagt vill jag minnas att filmer går utmärkt att streama. En standard 720p-film är jag iaf stensäker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar nog inte chansa...

 

Spar mig en massa jobb om jag istället ansluter dem till en windows burk jag har hemma och delar ut dem med smb istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...