Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport extreme eller express


Stiffeh

Rekommendera Poster

Hej!

Har flyttat till lägenhet med tele2 i huset.

Så jag har ett internetuttag i väggen, men jag vill ju dela ut det till våra iphones, min mac och mitt ps3 och allting har ju trådlöst/wifi.

 

Rekommenderar ni Extreme eller express till min användning, har googlat lite själv men blir inte klok på vad jag ska ha.

 

Så lite experthjälp hade inte suttit fel! :)

 

Mvh, Christoffer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du stream musik till din stereo från din mac, iphone via airplay så är det en express du ska ha. Den klarar även av en skrivare.

 

Vill du ha en härddisk i nätverket + skrivare är det en extreme du ska ha.

 

 

Bryr du dig inte om allt det där så köp den billigaste!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du stream musik till din stereo från din mac, iphone via airplay så är det en express du ska ha. Den klarar även av en skrivare.

 

Vill du ha en härddisk i nätverket + skrivare är det en extreme du ska ha.

 

 

Bryr du dig inte om allt det där så köp den billigaste!

 

Okej, så båda klarar av att dela upp internetet till alla mina prylar? bara det att expressen har typ endast en internetport? För jag kommer troligtvis inte streama någon musik.

Men kan hända att jag vill koppla till en lagringsenhet till nätverket i framtiden eller om jag nöjer mig med att koppla den i datorn.

 

Så jag borde va nöjd med den billigaste då? som borde vara expressen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Expressen har en ethernet anslutning som saldden från väggen ska sitta.

 

Extreme har fler ethernet portar, en som sladden från ska sitta (wan-port) och sen är dom andra 3 till datorer som saknar wifii. Då kan du koppla upp dom med sladd istället

För att få internetuppkoppling.

 

Ska du någon gång koppla in en hårddisk i nätverket är en extreme ett måste, expressen klarar bara av skrivare i usb porten.

Har själv haft en äldre version av expressen och var nöjd med den och det med att streama

musik fungera bra.

 

Edit:

Ja expressen är billigast - 929:- på apple store och 1495:- för extreme. Finns kanske billigare någon annanstans. Kolla prisjakt!

 

Expressen klarar av upp till 50 st användare ansluna samtidigt så den klarar av dina behov.

(Den gamla klarade bara av 10) så du kan lungt köra på allt samtidigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allting har ju trådlöst/wifi.

Trådat är alltid snabbare och driftsäkrare än trådlöst. Sitter Macen eller PS3 nära routern så dra en kabel. Det ger dessutom mer bandbredd till de enheter som måste köra trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du stream musik till din stereo från din mac, iphone via airplay så är det en express du ska ha. Den klarar även av en skrivare.

 

Vill du ha en härddisk i nätverket + skrivare är det en extreme du ska ha.

 

 

Bryr du dig inte om allt det där så köp den billigaste!

 

Nätverksdisk funkar även på nya APExpress....

 

post-27937-088583700 1352018371_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverksdisk funkar även på nya APExpress....

 

post-27937-088583700 1352018371_thumb.jpg

 

Nej, det gö det inte. USB-porten på Airport Express kan enbart användas för att koppla in en skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverksdisk funkar även på nya APExpress....

Nej, det gö det inte. USB-porten på Airport Express kan enbart användas för att koppla in en skrivare.

"USB 2.0-port för anslutning av en USB-skrivare"

http://www.apple.com/se/airportexpress/specs/

 

Alltså bara skrivare, inte disk, kan anslutas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverksdisk funkar även på nya APExpress....

 

post-27937-088583700 1352018371_thumb.jpg

 

Även den äldre versionen av express har en USB port, men den är endast avsedd för skrivare.

 

Ska du ha en disk är det extremen som gäller!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Nätverksdisk funkar även på nya APExpress....' måste väl funka, vi snackar inte usbansluten utan ethernetansluten (nas)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Nätverksdisk funkar även på nya APExpress....' måste väl funka, vi snackar inte usbansluten utan ethernetansluten (nas)..

 

Jo visst det borde funka. Det funkar på vilken router som helst med en ethernet anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag borde ju klara mig med den senaste versionen av Airport express, där det är en extra ethernet port. Så kopplar jag Ps3an på den. och kör resten trådlöst och vill jag sen ha en typ NAS i framtiden så kan jag köra ps3an trådlöst. Tror minsann jag klickar hem en Express! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det gö det inte. USB-porten på Airport Express kan enbart användas för att koppla in en skrivare.

 

Var nämnde jag USB-disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nämnde jag USB-disk?

Det gjorde du inte.

 

Om du menar en filhanterare (som en NAS) så skriv det då. :)

 

Du uttryckte dig som om bara den senaste Expressen stödjer en "nätverksdisk". (Alltså till skillnad från äldre versionen av Express.)

 

För det skiljer inte alls mellan någon generation Express. Det skiljer ju heller från någon typ av router av något fabrikat.

Så varför skriver du "Nätverksdisk funkar även på nya APExpress...." som om det vore något unikt för just den modellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjorde du inte.

 

Om du menar en filhanterare (som en NAS) så skriv det då. :)

 

Du uttryckte dig som om bara den senaste Expressen stödjer en "nätverksdisk". (Alltså till skillnad från äldre versionen av Express.)

 

För det skiljer inte alls mellan någon generation Express. Det skiljer ju heller från någon typ av router av något fabrikat.

Så varför skriver du "Nätverksdisk funkar även på nya APExpress...." som om det vore något unikt för just den modellen?

 

Jag kunde ha skrivit: "Nätverksdisk funkar även på nya APExpress likaväl som på den gamla" så kanske ni hade förstått vad jag menade. tongue.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde ha skrivit: "Nätverksdisk funkar även på nya APExpress likaväl som på den gamla" så kanske ni hade förstått vad jag menade. tongue.gif

Troligen inte.

 

Detta för att "Nätverksdisk" i detta sammanhang är väldigt tvetydigt. Betyder det en disk som sitter just i USB-porten på Expressen, eller inte?

 

Nåja, nog om detta. Vi förstår varandra nu i alla fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...