Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utbyte av hårddisk.


ChristianViking

Rekommendera Poster

ChristianViking

Hej jag har en imac mid 2011 och jag upplever att min hårdisk har blivit mycket långsammare än vad den tidigare vart, den krånglar också ibland vid uppstart och visar bara en vit skärm. Jag har gjort testet där man skriver in serienummret och ser om min dator har blivit drabbat. Då får jag svaret att jag har en seagate hårddisk men behöver inte göra något nu. Kan jag fortfarande skicka in min dator och få hårddisken utbytt kostnadsfritt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att köra Skivverktyg och koll av hårddisken. Kan vara något fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnts, kör diskkoll i skivverktyget

 

Gör en NVram och Pram reset för att nollställa vilken startdisk som datorn försöker starta från så datorn väljer första möjliga interna startpartion.

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Kör Apple Hardware test

http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristianViking

Startup ljudet har slutat att spelas när jag startar upp datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vilka av de föreslagna åtgärdena har du försökt med och vad blev resultatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristianViking

Jag har kollat med skivverktyg, det var inget fel, Resetat NVRam och Pram, märkte ingen skillnad. Jag lyckades inte göra hardwaretestet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat med skivverktyg, det var inget fel, Resetat NVRam och Pram, märkte ingen skillnad. Jag lyckades inte göra hardwaretestet.

 

Du säger att startupljudet har slutat att spelas upp. Spelade datorn inte upp något startupljud när du gjorde en NVRam/PRam reset?

Varför lyckades du inte köra Apple Hardware Test? Startades det inte? Avbröts testet?

Skeppades din dator med SnowLeopard eller Lion? Om SnowLeopard har du uppgraderat till Lion eller Mountain Lion?

 

Det är ju möjligt att hårdisken är defekt, eller någon annan komponent. Har du garanti kvar på din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristianViking

När jag Nvrag/pram resten hörde jag startljudet. På hardware test stod det att den inte kunde hitta någon form av fil.

 

Min dator levererades med snow leopard och nu kör jag mouintain lion. Jag använde cd till hardware test och jag testade utan(med och utan internet uppkoppling).

 

Jag vet inte om hårddisken är defekt men jag tror det, det är en seagate(som dem byter ut), enligt testet på apples supportsida är min hårddisk fungerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...