Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera OS X på ny SSD


robinzackarias

Rekommendera Poster

robinzackarias

Det är så att jag har beställt en SSD-disk och nytt RAM till min macbook pro 13 mid 2009. RAM har jag bytt förr så det är inga problem. Men att sätta in en ny disk är något helt nytt för mig. Jag har googlat fram hur man sätter i den men det jag undrar över är hur man får in OSX på den nya disken. Min HD som jag har idag hade Leopard som orginal. Jag köpte snow leopard och installerade. Senare blev det Lion och för några dagar sen Mountain Lion.

 

Hur gör jag för att installera OSX när den nya disken är isatt? Kan jag boota direkt från min Snow Leopard skiva eller måste jag göra på något annat sätt?

 

Vore grymt om någon har lite tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag för att installera OSX när den nya disken är isatt? Kan jag boota direkt från min Snow Leopard skiva eller måste jag göra på något annat sätt?

Ja, du kan starta från din Snöleopard-skiva.

 

Eller så kan du köpa ett kabinett:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/harddiskkabinett/2-5-sata-harddiskkabinett-p91846

 

Sätt in SSDn i kabinettet.

Partitionera som GUID och formatera som Mac OS Extended (journalförd) med Apples Skivverktyg.

Klona över innehållet från din interna hårddisk till SSDn. Lämpliga program: SuperDuper och/eller Carbon Copy Cloner.

Ta ur din gamla interna HDD ur Macen.

Ta ur SSDn ur kabinettet.

Sätt in SSDn i Macen.

Starta Macen.

 

Frivilligt:

Sätt in din gamla HDD i kabinettet för backuper eller annan lagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...