Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skillnader på Mini DisplayPort och Thunderbolt


hec-tornado

Rekommendera Poster

Nu måste jag få detta på bordet eftersom apple själva och en stor apple-butik i Gbg inte verkar veta svaret på detta.

Portarna Mini DisplayPort och Thunderbolt är fysiskt exakt lika dana. Det går att koppla exempelvis en MacBook Pro via sin Thunderbolt-port till en gammal iMac med Mini DisplayPort och därmed använda 27" som tillfällig skärm om man nu vill det.

 

Men det jag undrar är att använda MDP till att läsa/skriva data. Apple sa via telefon att det funkar att koppla en extern hårddisk med TB-port till min gamla iMac's MDP och mac-affären verkade mest inte prata om dett och svarade kryptiskt att "det går och det går inte". Ja, okej va bra tänkte jag för jag är i stort behov av extern lagring som skall fungera som en "poor mans server" mellan två enheter. Men är detta verkligen sant? Att MDP skulle motsvara TB helt och hållet. Om det inte är sant så undrar jag vad det är för överföringshastighet på data via MDP för att flytta data går ju bekräftar ju båda källorna? Denna info verkar väldigt svår att få tag på av någon anledning.

 

Är det någon som vet något om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MiniDisplayPort=Port för att skicka ut videosignaler. I VISSA fall även skicka in videosignaler.

Thunderbolt=Port för att skicka data och videosignaler. Bakåtkompatibel med MDP vad gäller VIDEO.

 

MDP kan alltså INTE skicka data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt uttryckt är Thunderbolt en kombination av Mini Display Port för bildskärmar och en utveckling av FireWire för hårddiskar och andra dataenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för svaren.

Ok, så förstår jag rätt att om man skulle koppla in en TB-disk till MDP så går det inte att se och bläddra bland de filer som finns på enheten?

(Detta hävdade nämligen både apple och applebutiken men de visste dock inte något om hastighet osv.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för svaren.

Ok, så förstår jag rätt att om man skulle koppla in en TB-disk till MDP så går det inte att se och bläddra bland de filer som finns på enheten?

Nej, du kan inte se några filer eller mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte du FireWire-portar i din Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite intresserad av första posten i denna länk. Har en gammal imac 20´och skulle vilja använda den som skärm till min macbookAir. Hur kopplar jag ihop dessa på bästa sätt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite intresserad av första posten i denna länk. Har en gammal imac 20´och skulle vilja använda den som skärm till min macbookAir. Hur kopplar jag ihop dessa på bästa sätt ?

Det kan du tyvärr inte. Det gäller bara vissa iMac-modeller och samtliga kom efter att 20-tummaren slutade tillverkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ! Tack för snabbt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...