Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Unix-rättigheter på NTFS disk


kkr03eha

Rekommendera Poster

Ok, jag tror jag gjort en liten tabbe som jag inte vet riktigt hur jag ska rätta till.

 

Jag har en lokal extern hdd med NTFS och kör denna på min Macbook Pro(Lion 10.7.5) tillsamans med "Paragon NTFS-for-mac" för att få fulla skriv/läs rättigheter.

 

Häromdagen skulle jag dela ut en mapp på hårddisken. Jag går in under "delning" och delar ut mappen, skapar ett temporärt konto(med fulla rättigheter på mappen) som de kan använda på nätverket för

att logga in och komma åt min delade mapp. Personen loggar in på min nätverksdelning men ser inte mappen, jag går då in under "delning" igen och klickar i "Använd behörigheter för inkluderade objekt" fungerar fortfarande inte.

Går sedan in i mappen genom finder och inser att jag inte kan se något innehåll längre i mappen. Jag kan se mappar och undermappar men inget innehåll, går jag dock genom Terminal kan jag se allt innehåll. Kan dock skapa nya filer(även kopiera in) genom finder, men inget mer.

 

Jag återställer sedan allt som det var innan(tabort delning och återställer rättigheter på mappen), kollar sedan under Terminal att alla rättigheter ser "rätt" ut dvs att min lokala-användare är "ägare" och har fulla rättigheter.

Går jag sedan in under "Finder" kan jag fortfarande inte se något innehåll. Försöker jag köra några filer från Terminal säger den att "Some files were not found for the file /path/".

 

Det lustiga är att jag kan se allt innehåll genom "Adobe Bridge" och till och med öppna vissa bildfiler.(Vissa får jag dock "Could not find file")

 

Har försökt nollställa rättigheter på en specifik under-mapp med BatChmod men ingen lycka. Har inte vågat ge mig på den övergripande mappen då innehållet är väldigt kritiskt backup-material som inte får försvinna.

 

Någon som har några ideer om hur jag kan gå till väga? Jag misstänker ju att problemet är att jag gett UNIX-rättigheter på en NTFS-disk, vilket borde ställa till problem?

 

Innehållet är alltså väldigt kritiskt och jag vill inte testa några metoder som kan orsaka att jag inte kommer komma åt innehållet, eller att det raderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Pyttemjuk inte ger ut någon info om hur NTFS (verkligen) fungerar så måste Paragon komma med (mer eller mindre) intelligenta gissningar. Så därför är programvaran inte helt stabil.

Jag skulle undvika att dela ut en NTFS-disk av just det skälet. Faktum är att jag skulle undvika NTFS överhuvudtaget. I stället kan du använda exFAT, men jag skulle nog inte vilja dela ut en exFAT disk i alla fall.

 

Börja med att ta en backup innan du försöker med något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...