Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn blir varm, skulle detta lösa problemet?


thomas89

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Min Macbook ( Late 2008 Aluminium ) blir rätt varm efter 1 till 2 timmars användning ( blir som mest varm precis ovanför usb-portarna vid tangentbordet ), efter 2 till 3 timmars användning kan därmed cpu-fläkten gå på högvarv..

Har rensat fläkten, så den är inte på något sätt dammig eller liknande...

 

Undrar om det skulle lösa mitt problem ifall man beställer och byter "Heat sink" enligt iFixit guiden

?

 

Vad kan annars problemet vara?

För för att en laptop kan bli varm efter några timmars användning, men denna Macbook blir så varm så att man knappt kan sitta vid den utan att börja svettas om händerna och känner att det är lite för varmt för att våga ha igång den =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur varm? Om du kollar i iStatPro, vilka temperaturer når de olika delarna upp till?

 

Om den blir varmare över tid utan att du gör något speciellt annorlunda skulle det kunna bero på en hängd process.

 

Försöker få ner iStatPro, men blir bara "Fel vid sidhämtning" =(

 

Bra idé att hålla lite koll på tempraturen via program, vet du hur man kan få ned programmet? Via Dashboard > Hämta fler > iStatPro så funkar det inte som sagt =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker få ner iStatPro, men blir bara "Fel vid sidhämtning" =(

 

Bra idé att hålla lite koll på tempraturen via program, vet du hur man kan få ned programmet? Via Dashboard > Hämta fler > iStatPro så funkar det inte som sagt =/

 

Nope, när jag kommer in på sidan och går in på Status > iStat Pro > klickar på Download, så försöker den bara ansluta och sedan kommer det upp "Servern hittades inte"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ned det efter lite googlande..

 

Nu känns datorn inte varm, och temperaturen är högst på:

 

CPU: 48 C

Heatsink A: 45 C

Heatsink B: 41 C

 

Är det normala värden när den vart igång i ca 10min och datorn "känns" normal-varm/kall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det normala värden när den vart igång i ca 10min och datorn "känns" normal-varm/kall?

 

Ja, det är fullt normala värden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu "Börjar" den bli lite varm, (kommer bli mer varm inom 30-40min).. men nu ser det ut såhär:

 

CPU: 76 C

Heatsink A: 74 C

Heatsink B: 62 C

 

(datorn har vart igång i ca 30-40min )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att surfa på Flash-animerade webbsidor kan tyckas lugnt men Flash på Mac drar massor av processorkraft. Min MacBook kör fläktarna för fullt efter en stund om jag är på tex Aftonbladets hemsida som är nedlusat med Flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FireFox, Mail, DreamWeaver & Mamp...

 

6GB DDR3 sitter i datorn, så det känns inte som datorn skall behöva anstränga sig allt för mycket för att driva dessa program samtidigt =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta Aktivitetskontroll och se vad som tar processor från datorn. (Program > Verktygsprogram > Aktivitetskontroll)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FireFox, Mail, DreamWeaver & Mamp...

 

6GB DDR3 sitter i datorn, så det känns inte som datorn skall behöva anstränga sig allt för mycket för att driva dessa program samtidigt =/

 

 

Mja.... RAM är som en arbetsbänk och hårddisken som skafferiet. Om processorn måste anstränga sig har mera att göra med hur tungjobbat det är än storleken på arbetsbänken. En för liten arbetsbänk gör det ännu sämre...... Kolla Aktivitetskontroll och se efter hur belastad processorn är. Läg gärna en bild i docken som visar kontinuerligt. Hittas i menyn. Sitter vid chefens PC så jag kan inte säga mer exakt.....:whistling:

 

 

 

 

Edit

Carlsson visar vägen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...