Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
shoreline

Vilken mac ska jag köpa?

Rekommendera Poster

shoreline

Hej!

Tänkte köpa min första Mac.

Dom två jag väljer mellan är :

MacBook Pro

13 tum

2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,6 GHz

8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 4 GB

128 GB SSD

SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

13.290 NORSKA kr

MacBook Pro Retina

13 tum

2,5 GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost opptil 3,1 GHz

8 GB 1600 MHz-

128 GB flash-minne

13.990 NORSKA kr

Om jag har förstått det hela rätt så är SSD och Flashminne samma sak? Rätta mig om jag har fel.

Dom stora skillnaderna blir då, processorn och retinaskärmen?

CD/DVD är inget jag behöver.

Vad säger ni?

Redigerad av shoreline

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
ante_77

Rent prestandamässigt så är vanliga13" bättre.

Så då är det skärmen som kan vara den enda fördelen med retinan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
KMN

En skillnad är att på den ”vanliga” MacBook Pro kan du själv ganska lätt sätta i mer minne och byta hårddisk.

För egen del skulle jag sakna Firewire, som inte finns på Retina-modellen som å andra sidan har HDMI. Sedan är det väl lite viktskillnad, till Retina-modellens fördel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MacRazy

Ja till att börja med, vad ska du använda datorn till? Hur länge ska du behålla den? Kommer du vilja uppgradera datorns komponenter (Ram/Lagringsmedia)?

Nedan följer mina personliga åsikter. Finns säkert många på forumet som inte instämmer med mig. Det accepterar jag. :)

MacBook Pro Retina visar framtiden för Apples bärbara datorer. Inom två år kan du räkna med att "Retina" kommer försvinna ur modellbeteckningen, samtidigt som den gamla MacBook Pro går i graven och den nya tar dess plats - allt i takt med att tekniken blir billigare. Således kommer den nya Retina-modellen betinga ett högre andrahandsvärde, vilket är värt att ha i åtanke inför den dag då du vill sälja datorn. Kommer du bära med dig datorn kommer du garanterat att uppskatta Retina-modellens lägre vikt och något mindre storlek. Jag hade tidigare en 15" MacBook Pro. När MacBook Air släpptes tyckte jag det var en onödig produkt - gå till gymmet istället tänkte jag. Idag finns det inte en chans att jag skulle gå tillbaka till en MacBook Pro av traditionellt slag - knappt ens en Retina, främst pga min MBAs smidiga format.

Därmed sagt, så som du specat de olika datorerna kommer den traditionella MBPn vara den snabbare av de två. Fråga dock dig själv - kommer du verkligen utnyttja den extra prestandan? Om ja, hur ofta? En förstklassig högupplöst skärm noterar du vad du än använder datorn till. Vad jag hört leder bara i7 processorn du valt till ökad värme och högljudda fläktar. För de flesta människor räcker i5 långt, samtidigt som den tycks fungera bättre. Även med i5 kommer dock den traditionella MBP vara något snabbare än rMBP, pga att grafikkretsen slipper driva den högupplösta Retina-skärmen. Detta är dock marginellt, jag tvivlar på att du ens märker det. 8GB Ram och SSD är annars bra val, men de får du ju redan i rMBP, till samma pris. Jag tror allvarligt talat inte att prestandan i någon av ovanstående datorer kommer begränsa sig på något sätt, så länge du inte spelar krävande spel.

Den absolut enda anledningen att köpa dagens MBP anser jag vara om du har behovet av en DVD-läsare eller vill ha möjligheten att uppgradera datorns komponenter. Annars tycker jag det är helt fel val. Sedan är det också dumt att betala samma pris för den gamla MBPn som en rMBP, där en i7 processor är det enda som skiljer. Skärmen på den vanliga 13" MBP är ett tyvärr ett skämt med dagens mått. 1280x800 var standard för 13" datorer då vita MacBook släpptes för 6 år sedan.

För mig skulle valet stå mellan 13" MacBook Air med 8GB Ram eller MacBook Pro Retina. 13" MBA är en grym liten dator! Den klarar betydligt mycket mer än du tror. Likaså har skärmen bättre upplösning än 13" MBP utan Retina.

Den absolut enda nackdelen med Retina är att alla program inte ännu drar nytta av skärmen vad jag förstått, samtidigt som skärmen tar mer kraft från datorn att driva. Fortsättningsvis är det ny teknik, risken för barnsjukdomar finns där. Dessa problem slipper du med MBA. Den har ju dock andra nackdelar - t.ex bristen på anslutningsmöjligheter. Jag har dock aldrig upplevt det som något problem.

Lycka till! :)

Redigerad av MacRazy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...