Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minne till MacBook 3.1?


douglas100

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är inte speciellt kunnig på datorer. Men på senare tid har min dator börjat sacka mer och mer, framförallt när jag streamar video eller skiftar mellan olika öppna program.

Någonting säger mig att jag behöver utöka minnet. I nu läget har jag 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM. Min dator är en MacBook 3.1 Intel Core 2 Duo 2Hz.

 

Jag har tittat lite på nätet bland annat på Apples instruktioner för att ta bort och installera minne (http://support.apple...iewlocale=sv_SE).

Där står det ju även vad för minne jag bör skaffa - PC"2-5300 DDR2 667 MHz - alltså samma modell som jag redan har.

 

Men innan jag beställer något tänkte jag höra med er om ett par saker:

 

1. Räcker det om jag skaffar ett 2GB minne ?

2. I och med att det står 2 minnesplatser lediga på Apples instruktioner, kan jag då installera två 2GB minnen eller är det en plats för varje 1GB?

3. Jag funderar på att köpa denna: http://www.webhallen...5300_667mhz_cl5 - är det något ni kan rekommendera?

4. Vad skiljer den (ovan) från detta minne: http://www.webhallen...pc2-5300_667mhz ?

 

Tacksam för er hjälp,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din MacBook kan du ha max 6 GB minne (enligt Mactracker) även om Apple säger 4 GB.

Minnena ska vara PC2-5300 (667 MHz) DDR2 SO-DIMM!

Länkarna är till minnen för stationära datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din MacBook kan du ha max 6 GB minne (enligt Mactracker) även om Apple säger 4 GB.

Minnena ska vara PC2-5300 (667 MHz) DDR2 SO-DIMM!

Länkarna är till minnen för stationära datorer.

 

Då är det alltså en sådan här jag bör skaffa - http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/80400-corsair_value_s_2048mb_ddr2_pc2-5300_667mhz_200-pin ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du behålla datorn så ska du satsa på 6 GB RAM när du ändå håller på. En annan sak som drar ner farten på datorn är när utrymmet på hårddisken blir för litet. Under 20 GB ledigt kan ge problem. Under 10 GB definitivt och kan för övrigt hänga hela datorn och göra den obrukbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du behålla datorn så ska du satsa på 6 GB RAM när du ändå håller på. En annan sak som drar ner farten på datorn är när utrymmet på hårddisken blir för litet. Under 20 GB ledigt kan ge problem. Under 10 GB definitivt och kan för övrigt hänga hela datorn och göra den obrukbar.

 

Saken är den att jag egentligen inte tänkte behålla den särskilt länge, kanske ett år till, och tänkte fram tills dess ge den lite konstgjord andning. Ledigt utrymme på HD har jag gott om, då jag använder en bärbar hårdisk.

 

En annan grej jag tänkte på är om jag är tvungen att plocka ut det nuvarande minnet när jag lägger till ett nytt, eller om det gamla ska ligga kvar tillsammans med det nya?

Finns det nackdelar med att blanda två olika minnen, eller blir det ingen sammanblandning om man skaffar rätt modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag egentligen inte tänkte behålla den särskilt länge, kanske ett år till, och tänkte fram tills dess ge den lite konstgjord andning. Ledigt utrymme på HD har jag gott om, då jag använder en bärbar hårdisk.

 

En annan grej jag tänkte på är om jag är tvungen att plocka ut det nuvarande minnet när jag lägger till ett nytt, eller om det gamla ska ligga kvar tillsammans med det nya?

Finns det nackdelar med att blanda två olika minnen, eller blir det ingen sammanblandning om man skaffar rätt modell?

 

Du har två minnesplatser med förmodligen två 512 MB stickor. De måste tas bort och nytt minne insättas. Har du tur och har en 1 GB RAM och en tom räcker det ju med en 4 GB-sticka. Det är ju ingen märkbar skilnad mellan 5 och 6 GB RAM. Uppfyller minnesmodulerna/stickorna bara rätt specar dvs PC2-5300 (667 MHz) DDR2 SO-DIMM så spelar märke ingen roll och du kan blanda gammalt och nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har två minnesplatser med förmodligen två 512 MB stickor. De måste tas bort och nytt minne insättas. Har du tur och har en 1 GB RAM och en tom räcker det ju med en 4 GB-sticka. Det är ju ingen märkbar skilnad mellan 5 och 6 GB RAM. Uppfyller minnesmodulerna/stickorna bara rätt specar dvs PC2-5300 (667 MHz) DDR2 SO-DIMM så spelar märke ingen roll och du kan blanda gammalt och nytt.

 

Ja, jag har två 512 MB stickor. Innebär de att jag bör skaffa två 1GB stickor eller går det bra att köra med bara en 2 GB sticka. Eller bör man fylla ut båda minnesplatserna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...