Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ingen bild ATV

Mangelholm

Recommended Posts

Hej på er!

Jag är novis i apple världen och behöver er hjälp!

Jag har skaffat mig apple tv 3rd gen.Problemet jag har är att jag inte får upp ngn bild vid första installationen.Jag kör med hdmi till min tv och har följt dom olika tipsen i manualen, men inget vill fungera. Det kommer upp en text på teven som säger att jag skall kontrollera anslutningarna och att den inte stödjer upplösningen.Upplösningen skall min tv klara, men jag har ändå testat med att hålla in meny-knappen och trycka pil uppåt i 6s, men utan resultat.Anslutningarna har jag kollat flertalet ggr och även testat att byta port på min tv.

Är det ngn som haft liknande problem eller har ngt bra tips?

Hur lång är HDMI-kabeln? Om den är mer än (säg) 1,5 meter så snåla inte på kvaliteten.

Jag använder själv 10 meters HDMI av billigaste typ och allt funkar fint så det känns inte sannolikt att du har problem med den biten. Kanske kan du ta med dig din apple TV till någon bekant och koppla in den där för att se så att det inte är något fel på den...

Jag använder själv 10 meters HDMI av billigaste typ och allt funkar fint så det känns inte sannolikt att du har problem med den biten.

Jag har varit med om (även) korta kablar som inte funkat direkt från affären och kablar som funkar med viss utrustning men inte med annan.

I en hdmikabel går det bara digital information. guldpläterade kontakter, super, speed och liknande säljargument är bara att skita i. Antingen funkar den eller så funkar den inte. Kopierar du en musik-cd så blir ju inte kvaliteten på ljudet sämre ju fler kopior du gör eller hur? :)

I en hdmikabel går det bara digital information. guldpläterade kontakter, super, speed och liknande säljargument är bara att skita i. Antingen funkar den eller så funkar den inte. Kopierar du en musik-cd så blir ju inte kvaliteten på ljudet sämre ju fler kopior du gör eller hur? :)

Du tänker på ficklampsbatteri, strömbrytare, kabel och en glödlampa, eller hur? Väldigt digitalt, av eller på, inget mittemellan.

Problemet är när man ökar hastigheten. Då märker man hur analog en digital kabel faktiskt är. När man närmar sig de bithastigheter man skickar i en HDMI-kabel så ser man att ett omslag från 0 till 1 (och tvärtom) faktiskt tar en avsevärd tid (jämfört med pulslängden). Dessutom får du ringningar en stund efter omslaget. Ju längre kabel, desto svårare att hålla ner ringningarna och desto svårare att vid en given tidpunkt detektera 0 eller 1. Signalen tillbringar (som sagt) en avsevärd tid mellan 0,1 och 0,9 vid omslag.

Kabeln är 1.5 m lång, hade misstankar om den, men eftersom den var helt ny så litade jag på att den skulle vara ok. Ska skaffa en ny kabel så får vi se om det blir bättre.Tack för snabba svar.

Jag har varit med om (även) korta kablar som inte funkat direkt från affären och kablar som funkar med viss utrustning men inte med annan.

Det här problemet hade jag med min ATV2. Köpte en ny kabel. Den kortaste som fanns i affären samt inte den billigaste.

Det har funkat sedan dess!

Det går i alla fall att testa med en ny kabel?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...