Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro Retina 15 " - Lagg?!?!?


Tobias910826

Rekommendera Poster

Ne, den hjälpte inte någonstans. Mission-control laggar då och då och Safari, Facebook är precis som förut.

Men jag har bra nyheter. Hittade denna tråd och laddade ner build-betan som dom snackar om. Safari, Facebook lagar ingenting...

 

Direktlänk till Webkitet...

 

Detta hjälper mig på ett perfekt sätt. Plötsligt är det ett underbart flyt att surfa osv. Men jag kan hålla med om att det finns ett lagg i Mission Control. Men det lär fixas när Apple uppdaterar OS i framtiden. Jag kan ändå leva med det och jag störde mig väldigt mycket mer på att det laggade i Safari. Riktigt skönt att det är löst på den fronten. Nu är det bara OS kvar, vi får hoppas på en update snart.

 

 

Tydligen så har "lagget" i OS inte varit där innan Mountain Lion släpptes och problemet verkar ligga i ML. Så jag är inte alls så orolig över detta som jag var med Safari, jag trodde helt enkelt att jag köpt en för dålig maskin. Jag trodde att första generationens Macbook Pro Retina 15 " inte var stark nog hårdvarumässigt. Och då har jag ändå 2.6GHZ processor, 16GB ram, SSD osv. Men efter denna uppdateringen så känns allting mycket bättre. Håller ni med? Eller vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Tydligen så har "lagget" i OS inte varit där innan Mountain Lion släpptes och problemet verkar ligga i ML.

Stämmer inte, lagget kom när Lion kom.

På min gamla MacBook Pro 13 tums 2009 så laggade "Mission-Control" aldrig i Snow Leopard, installerade Lion, laggade i Mission-Control, tillbaka till Snow Leopard och allt flöt på som vanligt.

Så visst, min gamla Mac kanske är för svag för Lion, därav lagget, men Retina Macen?

 

 

Apple behöver fortfarande fixa snabbheten och flytet i OS X, som det var när Snow Leopard reagerade på marknaden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ne, den hjälpte inte någonstans. Mission-control laggar då och då och Safari, Facebook är precis som förut.

Men jag har bra nyheter. Hittade denna tråd och laddade ner build-betan som dom snackar om. Safari, Facebook lagar ingenting...

 

Direktlänk till Webkitet...

 

Tack för tipset! Nu flyter allt på bra i safari!

 

Men det mest störande för min del är Mejl-programmet, det går sirapsegt att scrolla ibland innehållet i ett mejl. Även när man är inne på information för ett program i Mac App Store är scrollningen sirapseg. Är det så även för er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det mest störande för min del är Mejl-programmet, det går sirapsegt att scrolla ibland innehållet i ett mejl. Även när man är inne på information för ett program i Mac App Store är scrollningen sirapseg. Är det så även för er?

 

Ne, mail funkar bra, ibland kan det lagga.

Det är i Lion och Mountain Lion lagg problet ligget, speciellt när man använder Mission Control, och det spelar ingen roll ifall det är en Retina MacBook Pro eller vanlig MacBook Pro.

Apple måste fixa dessa buggar, dessa problem har funnits med sen första dagen när Lion släpptes...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej,

 

Som jag sagt tidigare så fixade webkitet lagget i safari men nu händer en annan sak. Om man scrollar snabbt på en sida, exempelvis Theverge eller Facebook, så syns en stor grå rektangel över hela sidan lite då och då. Det verkar som om webbläsaren inte hinner uppdatera innehållet så snabbt. Har någon annan märkt av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har märkt att nightly webkit slukar mycket minne, emellanåt blir programmet helt segt. Exempelvis när jag skriver det här är det en fördröjning på några sekunder innan bokstäver syns på skärmen. Just nu slukar den översta processen över 4 gig minne, med 4 flikar uppe + att jag har clicktoflash installerat. Så här mycket minne kan inte vara normalt att det slukar då jag bara har spotify och webkit uppe?2ebft6q.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har märkt att nightly webkit slukar mycket minne, emellanåt blir programmet helt segt. Exempelvis när jag skriver det här är det en fördröjning på några sekunder innan bokstäver syns på skärmen. Just nu slukar den översta processen över 4 gig minne, med 4 flikar uppe + att jag har clicktoflash installerat. Så här mycket minne kan inte vara normalt att det slukar då jag bara har spotify och webkit uppe?2ebft6q.jpg

 

Safari drar mer ram än dom andra.

Det är nog bara webkitet som dock drar hela 4 GB.

Mitt Safari på Mountain Lion Retina MacBook Pro 15 (billigaste med 16 GM ram) drar ofast runt 1 GB efter ett tags användning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Safari drar nog mer RAM. De har ju bl a TopSites som nog slukar en hel del både kraft och RAM, som jobbar med bilder och uppdaterar hela tiden, och "coverflow"-biten där osv. Förr var det lättare att stänga av TopSites helt, men det är svårare nu, men man kan få bort en del av det. Men generellt om man går in på TopSites och sätter så den bara skall visa 6 bilder/sidor. Sen om man minskar ner historiken en bit blir det ofta mkt snabbare. Är en stor skillnad på 1 månad och 2 veckor. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej,

 

Jag har också haft problem med att Facebook och Aftonbladet laggar på min nya MacBook Pro Retina 15.4". Nu har jag dock äntligen hittat en lösning. Gjorde en film om det så kan den som vill se lite enklare hur man åtgärdar lagget.

 

Annars är det bra att stänga av insticksfilerna i säkerhetsinställningarna (plug-ins). Eller installera click2flash som tilläggsprogram.

 

Nackdelen med den första lösningen är att man måste gå in i menyerna och ändra om till aktivera insticksfiler varje gång man vill se en flashvideo, typ alla nyhetsvideor på Aftonbladet eller alla filmer i Facebook. Lite omständigt. Man hade nog förväntat sig mer av en splitter ny dator från Apple som dessutom anses vara den just nu främsta datorn i världen vad gäller detta segment.

 

Har tittat på mina kamraters datorer också och de har samma problem även om inte alla har tänkt på det själva. Gäller alltså både MacBook Pro retina 13.3" samt 15.4".

 

Antar därför att problemet är vanligare än vad man tror.

 

här är filmen i alla fall och där man kan även se hur det laggar och liksom "blixtrar" när man för muspekaren över bilder eller zoomar in/ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte tänkt på. Men det är lustigt att jag bara har det problemet på Aftonbladet.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte tänkt på. Men det är lustigt att jag bara har det problemet på Aftonbladet.se.

 

Ja, visst är det märkligt! Jag märker i princip bara av dessa problem på Aftonbladet.se samt Facebook. Och den senare främst när man ska skriva ett inlägg eller använder chatten...då kan det bli som vita rutor över allt så att man får scrolla lite upp och ner för att få tillbaka texten. Ibland kan även markören ligga på mitten av texten medans texten ändå hamnar längst ner. Dvs markören följer inte med grafiskt.

 

Har mailat Aftonbladet om detta för några veckor sedan men inte fått någon respons. De orkade nog inte ta tag i det, å de flesta tänker ju inte ens på det, även fast de har problemet.... själv så stör jag mig rejält på det hela och särskilt som man vill att allt ska flyta på perfekt och att man vet hur fint det flyter på hos de flesta andra sajterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...