Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips: grym upphottning!


Aliasdavidoff

Rekommendera Poster

Aliasdavidoff

Vil bara tipsa om den uppgradering jag gjorde nyss och som jag bedömer som extremt prisvärd (MBP 5,5):

- bytte hdd mot ssd. Samsung 830, 128 GB på Dustin för 799:-

 

Hade tänkt stoppa i den istället för cd-spelaren och göra en nyinstallation, men ångrade mig när det krävdes en adapter för SATA-jacket.

Eftersom jag tror att jag klarar mig lång med dessa 128 GB, köpte jag istället en SATA/USB-adapter, klonade hårddisken med SuperDuper (efter att ha städat ner den till 80 GB), kopplade in SDD:n via USB och la på den klonade disken. Bytte sen ut HDD:n mot SSD:n och voilá! Allt fungerade klockrent från första start. Laddade sen ner TRIM Enabler för att slå på "trim", vilket många förespråkar.

 

Resultat: ALLT verkar gå extremt mycket snabbare! Att starta t ex Word går på 2,5 s, vilket tidigare tog minst tio. Nu har jag en tre år gammal maskin som känns helt up-to-date!

 

Dagen efter passade jag på att stoppa i 8GB minne (för några hundra) istället för de befintliga 2. Märker ingen större skillnad, men jag är ju mest normalanvändare med surf, Office och lite film.

 

/D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! Ser att du har inlägg nr 1 - Välkommen hit!w00t.gif Det är många som har stoppat in SSD i sina Macar och är nöjda. Prisvärd upphottning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan TRIM påverka SSD-diskar som officiellt inte har stöd för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

128GB räcker ju inte till någonting, nästan.

 

För 799 spänn får du en disk på 1TB/5400rpm eller en på 750GB/7200rpm och dessutom några tior över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den stoppar inte långt. Jag köpte en 120GB mest för prestandans skull, den har jag till systemet, program och lite serverfiler. Har ganska gott om plats kvar. :crossfingers: Resten ligger på SATAdiskar.

 

 

 

... Resultat: ALLT verkar gå extremt mycket snabbare! Att starta t ex Word går på 2,5 s, vilket tidigare tog minst tio. Nu har jag en tre år gammal maskin som känns helt up-to-date!

 

Dagen efter passade jag på att stoppa i 8GB minne (för några hundra) istället för de befintliga 2. ...

Kul! när det blir så bra som man önskade sig. *swoosch*

Mer minne är inte heller fel. Gjorde en liknande uppgradering själv. 8GB mer minne. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Har också tänkt att uppgradera RAM-minnet i min MBP 13' från mitten av 2009. Beställde dessa http://www.ebay.com/itm/130772502944?_trksid=p5197.c0.m619 som jag tänkte sätta in. Såg nu att det verkar vara minnen med 1333MHZ. Till min dator har jag 1067MHZ-minnen just nu,

 

betyder det att dessa minnen jag har beställt inte kommer funka till min mac? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan aldrig vara 100% säker. Men det ska gå att stoppa in ett knäpp snabbare minnen och datorn klockar ner dem till rätt hastighet. däremot går det inte alls med ett knäpp långsammare minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, t o m en 7200rpm - modell "bättre" (1,- mer iofs).

T ex en WD RE4 1TB :crossfingers::yeahbaby:

 

Blir nog min nästa disk.

Ska bli intressant att få höra dig berätta exakt hur du får in en 3,5-tums hårddisk i en bärbar dator. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagen efter passade jag på att stoppa i 8GB minne (för några hundra) istället för de befintliga 2. Märker ingen större skillnad, men jag är ju mest normalanvändare med surf, Office och lite film.

 

/D

Hade du stoppat i internminnet innan SSD så hade du märkt skillnad. Den prestandaförlust du tidigare upplevde med lite internminne löstes med SSD iom att den är så mycket snabbare än din tidigare disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan aldrig vara 100% säker. Men det ska gå att stoppa in ett knäpp snabbare minnen och datorn klockar ner dem till rätt hastighet. däremot går det inte alls med ett knäpp långsammare minnen.

 

OK, hoppas det funkar. Har inte fått hem minnena än så har inte kunnat testa... Kommer datorn klocka ned dom automatiskt eller måste jag göra något?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att få höra dig berätta exakt hur du får in en 3,5-tums hårddisk i en bärbar dator. ;)

Ah... såklart. facepalm.gif

 

---

Värmepistol och krympslang. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...