Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac köpt 2007 funkar inte med annat än Tiger


Samarions

Rekommendera Poster

Hej,

 

min gamla imac alu, köpt 2007 med 2gb minne och 2,4 Ghz Interl core processor började krångla redan under snow leopard. Iband startade den inte och man fick installera om os:et. Så kom lion och jag tänkte att det är väl värt ett försök, kanske gillar inte helt enkelt inte datorn snow leopard, så jag uppdaterade och det funkade faktiskt över förväntan i några månader.

 

Sedan ville den inte starta alls även om jag installerade om från recovery HD. Den stannar vid äpplet och så snurrar hjulet. När sedan ett stort varningstecken började dyka upp när jag försökte starta gav jag upp och ställde bort datorn ett tag, tänkte att det är nog i alla fall hårddisken som är kaputt.

 

Så fick jag ett ryck nu för några dagar sedan och raderade hela hårddisken, skrev över med nollor och installerade från startskivan som kom med datorn 2007. Nu funkar datorn igen. Men tiger är inte så aktuellt längre och jag har försökt att i alla fall installera leopard men då vill den inte starta längre utan det bara snurrar.

 

Har återställt PRAM några gånger.

 

Vad kan vara fel? som sagt jag har haft upp till lion innan och den har funkat. Kan bara vissa delar vara trasiga på hårddisken så att man inte kan installera leopard? det kommer inga varningar eller så att minnet inte ska vara tillräckligt när man installerar leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ansluta en extern hårddisk och installera OS X på och se om det går bra. Det kommer att gå segt i och för sig men jag skulle tro att det är din hårddisk som är utsliten. Det kan bli flera olika fel på den som tillsammans gör att det bara strular. OM du inte kan byta den själv villket är ett elände så är det för dyrt att lämna iväg. Lägg hellre pengarna på en ny(are)....

...

OM du sätter i en SSD-hårddisk så blir det en våldsamskillnad i fart men det är dyrt.

...

Du har för lite RAM-minne för att köra Lion men det påverkar inte installationen utan det blir inte den smidigaste körningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte i våras hårddisk som dog. Min mac är vit 2006, 24 tum. Funkar klockrent med Snow Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, diskar idag är att anse som förbrukningsvara som håller i bästa fall i 3-4 år.

 

Allt över det är bonus..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Leopardskiva, tillhörde den din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Leopardskiva, tillhörde den din dator?

 

Nej, leopard kom nog ut något halvår efter att jag köpt datorn så den är köpt separat. På installationsskivan som följde med datorn är det tiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är en svart skiva.

De grå är modellspecifika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att hårddisken helt enkelt börjar bli gammal och nött så jag kör med tiger nu på datorn helt enkelt. Funkar faktiskt helt ok när man gjort alla uppdateringar som går inom 10.4. När jag precis installerat om os:et funkade det inte att streama från svtplay, aftonbladet funkade inte osv. men nu efter uppdateringarna går det fint.

 

Jag har macbooken till arbete och sånt så ska bara ha imacen ist'llet för tv och dvd-spelare så då räcker den jättebra. Funderade tidigare på att stoppa i mer ram i apparaten men det struntar jag i nu om hårddisken ändå inte klarar av högre operativsystem. Ram är så jäkla dyrt till de här äldre datorerna hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, leopard kom nog ut något halvår efter att jag köpt datorn så den är köpt separat. På installationsskivan som följde med datorn är det tiger.

Notera att om du tänker byta disk så kan du inte ha Tiger äldre än 10.4.8 beroende på att gamla Tiger inte stödjer diskar med 4092 bytes per sektor.

 

Man måste ha 10.4.11 eller senare och du har kanske 10.4.8 eller så. Snow Leopard OSX uppgradering är en komplett installationsskiva. Med denna kan du formatera disken samt installera ett fräscht system och även ladda tillbaka från Time Machine.

 

Gamla diskar har 512 bytes per sektor och nyare (dagens) har 4096 bytes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...