Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trådlös anslutning skrivare Brother


kiplon

Rekommendera Poster

Hej

 

har två macar och färglaserskrivare Brother MFC-9840-CDW.

 

Så knöligt att dra med USB-sladd varje gång vid utskrift så jag ville ansluta skrivaren trådlöst till båda datorerna, och då ffa MBA:en i första hand.

 

Har följt manualer och anvisningar och hit och dit, och faktiskt lyckats få skrivaren ansluten till det trådlösa nätverket. så långt allt väl... men

 

fixar inte att få datorerna att fatta detta :(

 

Har laddat ner skrivardrivrutin http://welcome.solut...&dlid=dlf003969

 

Men klarar ta mig fasiken inte att installera den, först och främst så måste man CTRL-klicka för att ens öppna nedanstående:

post-67957-044248900 1351196157_thumb.jpg

 

 

Öppnar den med CTRL-klick:

post-67957-040213700 1351196334_thumb.jpg

 

 

och kör installationen enligt anvisningar som dyker upp. Allt borde vara frid och fröjd...

 

 

Men sen då? Kan inte återfinna något under program i finder eller någon annanstans. Söker i Skrivare i Systeminställningar, men icke. Enda sättet jag lyckas få upp en skrivare i Systeminställningarna är om jag ansluter via USB. Har försökt följande manöver utan att lyckas (bilden visar ju anslutning via USB):

 

post-67957-038395800 1351197231_thumb.jpg

 

 

 

Är det någon som vet vad jag gör för fel? Är ju relativ nybörjare på mac så jag tänker väl att det är nåt jag inte begriper att göra rätt?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om skrivaren måste konfigureras för att finnas på nätet. Vad säger instruktionerna till skrivaren?

 

I de fall jag har nätverksskrivare så har det bara varit att välja dialogen utskrift också har OS X installerat skrivaren.

 

Ska du göra det manuellt bör du välja ikonen IP för nätverksskrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få skrivaren att fungera så lägger du in den under "IP" i menyn. alltså den runda bollen. :) Här ska du skriva in IP-adressen för skrivaren i nätverket. IP-adressen är samma som den du angav när du ställde in på skrivaren för nätverket. Men den borde dyka upp som Bonjour-enhet i Finder (Bonjour är internet-protkollet för enheter som exempelvis skrivare). För att kolla att skrivaren verkligen har kontakt med nätverket så kan man ping:a den.

 

Här är mer information:

http://support.apple.com/kb/HT4507

 

Jag har satt upp en HP OfficeJet för min och det var bara att hitta den i nätverket så laddades drivrutiner etc in från skrivaren.

Jag behövde inte ladda hem någon drivrutin utan den dök upp av sig själv i nätverket och sen så läste datorn av skrivaren och installerade sig själv. Har du provat det? Alltså den dök upp när jag tryckte på '+' (lägga till skrivare) i Systeminställningar - skrivare. Det är så det normalt ska fungera.

 

Så jag är inte säker på att skrivaren verkligen är korrekt uppsatt för nätverket för Macen borde hitta den om den vore det. Men du kan som sagt ping:a den och se om den hittas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, men för att kunna pinga så måste man väl ha en nätverksadress? Och hur vet jag den?

 

 

Trodde nog också att anslutningen till skrivaren skulle gå med automatik, men verkar inte så vara. Kan ju bero på att skrivaren har några år på nacken....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, men för att kunna pinga så måste man väl ha en nätverksadress? Och hur vet jag den?

 

Skrivaren har den nätverksadress som du ställde in på skrivaren när du anslöt den till nätverket. Om du inte har ställt in en nätverksadress så kan förklaringen vara där att Macen inte hittar den i nätverket...

Hur man ställer in en nätverksadress på din skrivare vet jag inte för jag är inte bekant med din skrivare. Det borde stå någonstans i handboken till skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm, ???

 

när jag anslöt skrivaren till nätverket så poppade SSID;adressen upp av sig självt, slutförde installationen och skrivaren sa att den var Ansluten. Provade därför SSID i adrssfältet i IP på Lägg till, men det var ju fel.... förstås......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KAnsek det nu kan lösa sig iaf, visade sig att Brother skickat mig fel drivrutin. Har nu fått ny som ska funka till OS X 10.8.2

 

Så efter dagens alla id så får detta bli den sena kvällens lilla "fredagsmys" att lösa :) :) Förmodligen mer spännande än något program på TV :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket märkligt, för drivrutinen ska normalt installera sig själv när Macen hittar skrivaren. Macen behöver alltså inte en drivrutin för att hitta skrivaren, utan den hittas via Bonjour-protokollet. Och när Macen har hittat skrivaren så får den information från skrivaren hur skrivaren ska ställas in, dvs det är skrivaren själv som skickar sin drivrutin till Macen och detta är inte något du skall behöva installera manuellt utan skrivaren ska ta hand om det i sin kommunikation med Macen. Men kanske din skrivare inte är kompatibel med Bonjour?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...