Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

RAM samt Batteri-fråga (Macbook 13", Late 2008)


thomas89

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Idag fick jag hem en Macbook ( Late 2008, aluminium ) som har 4GB DDR3 i sig ( 2x2GB-minnen ).

Undrar om man kan sätta i 2x4GB-minnen i den istället, så det totalt blir 8GB?

 

Undrar även vart man hittar batteri som passar denna datorn, kollat tradera/ebay men är riktigt osäker vilka batterier som passar just denna modell, står så gott som "Macbook 13"" på alla batterier, men vissa är vita som sitter "synligt" på äldre Macbook 13", därav blir jag riktigt tveksam.

 

Tacksam för svar, och gärna några länkar till billiga men dugliga ebay-sider med batterier ;)

 

 

 

Jo, när jag ändå är igång - datorn går som en klocka och är till och med snabbare än min MacMini ( Late 2011 ) med 6GB ram, dock blir min Macbook lite varm undertill högst upp, är detta vanligt eller bör man skruva isär och rengöra eller vad kan det va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl lika "synligt" batteri på din modell?!? Men du har helt rätt i att det vita inte passar. Men det står modellnummer både på batteri och dator så det ska vara lätt att hitta.

 

Varför kikar du inte på någon av alla de svenska försäljare som finns? Batterikungen mfl.... finns nog en handfull som enbart säljer batterier till allehanda bärbara datorer inklusive Mac förutom Apple själva.

 

Angående minnet så är svaret ja, din modell klarar 8 GB RAM.

 

Nog inget konstigt alls att den blir varm, säkert så att CPU sitter där, brukar bli varma i vänster hörn då laddning mm sitter där och genererar värme. Men kolla iFixit.com för guider över din dator.

Men med tanke på ålder så kan mycket väl fläktar mm behöva rengöras. Men jag vill minnas att den modellen är enkel att öppna upp så man byta hårddisk och då blir fläktar osv också åtkomliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl lika "synligt" batteri på din modell?!? Men du har helt rätt i att det vita inte passar. Men det står modellnummer både på batteri och dator så det ska vara lätt att hitta.

 

Varför kikar du inte på någon av alla de svenska försäljare som finns? Batterikungen mfl.... finns nog en handfull som enbart säljer batterier till allehanda bärbara datorer inklusive Mac förutom Apple själva.

 

Angående minnet så är svaret ja, din modell klarar 8 GB RAM.

 

Nog inget konstigt alls att den blir varm, säkert så att CPU sitter där, brukar bli varma i vänster hörn då laddning mm sitter där och genererar värme. Men kolla iFixit.com för guider över din dator.

Men med tanke på ålder så kan mycket väl fläktar mm behöva rengöras. Men jag vill minnas att den modellen är enkel att öppna upp så man byta hårddisk och då blir fläktar osv också åtkomliga.

 

Tusen tack för svaret!

 

Blir att införskaffa sig 2st 4GB minnen nu då =)

 

Njea, mitt batteri är inte "synligt" då det sitter under en stor lucka på undersidan - och innanför den luckan sitter batteri och hårddisk.

( såhär

)

 

Ska nog skruva upp den och rengöra maskinen för att se om det är damm som orsakar värmen eller om det helt enkelt är åldern =)

 

Åter igen, tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, så det är så det var. Stämmer nog som du säger, fanns nog lite klagomål på att en det var en del problem med passformen på den luckan. Säkert en av anledningarna till att den försvann på modellen efter i MBP-serien som hade samma lucka på 15"-modellen av Unibody.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar!

Har nu uppgraderat den till 6GB DDR3, inväntar även en ny 2,5" HDD på 750GB :)

 

En liten fråga kvar, angående batteriet..

Batteri tiden är skaplig, håller ca 2 - 2,5 timmar ( dock ser man verkligen hur procent efter procent rasar ner under användning )..

 

Men när man laddar batteriet så kan det ta ca 1timma att ladda upp 10-15%, är detta normalt eller är det ett täcken på att mitt batteri börjar närma sig graven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

om du ska köpa nytt batteri ska det vara modell:A1280,beställde själv detta igår och förväntas få det idag.Kolla här:

http://www.hittabatt...-unibody-13-tum

 

Detta var det billigaste jag kunde hitta från en svensk sida,600:- inkl. frakt,på machuset i borås ville dom ha 1495:-,så drygt 900:- billigare,återstår dock o se hur pass bra detta batteriet är...

Mitt nuvarande batteri håller ca:2-3 timmar,men har blivit svullet,därför beställde jag ett nytt.Sedan skulle jag rekomendera dig att köpa en ssd-disk istället,då kommer du märka en stor prestandaförbättring! ska själv slänga ut min 320 gb hd o köpa en ssd.Gjorde detta på min vita macbook (late 2010) i våras vilket gjorde datorn supersnabb,så detta rekommenderas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

 

Jag har en macbook pro 13' mitten 2012, Jag tycker att den verkligen segar ihop ofta! Jag har tagit reda på hur mycket min dator klarar och det är 8gb men nu är frågan var jag kan köpa ett sådant?

 

Alla svar är till hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
feffethegreat

om du ska köpa nytt batteri ska det vara modell:A1280,beställde själv detta igår och förväntas få det idag.Kolla här:

http://www.hittabatt...-unibody-13-tum

 

Detta var det billigaste jag kunde hitta från en svensk sida,600:- inkl. frakt,på machuset i borås ville dom ha 1495:-,så drygt 900:- billigare,återstår dock o se hur pass bra detta batteriet är...

Mitt nuvarande batteri håller ca:2-3 timmar,men har blivit svullet,därför beställde jag ett nytt.Sedan skulle jag rekomendera dig att köpa en ssd-disk istället,då kommer du märka en stor prestandaförbättring! ska själv slänga ut min 320 gb hd o köpa en ssd.Gjorde detta på min vita macbook (late 2010) i våras vilket gjorde datorn supersnabb,så detta rekommenderas!

Köpte du det billigare batteriet? Hur var det i prestanda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inget vidare faktiskt,håller väl ca:2 timmar om jag använder datorn hela tiden,ett original ska enligt vad jag har hört hålla upp till 5 timmar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...