Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Stulen iPhone - kan tjuven få mina iMessage och WhatsApp?

anonym

Recommended Posts

Hej.

Min iPhone blev stulen. Tyvärr ej kodlås, korkat, jag vet, men den var ny och jag hade inte "hunnit", "jag ska bara..:" etc... Don´t rub it in... :/

här

http://forum.macworl..._1#entry1502634

Och på nätet så skrivs det om "bug" med iMessage, att det verkar kopplat till telefonen och inte till mitt nummer. Inläggen är från december och framåt, men jag hittar inte någonstans att problemet avhjälpts. Någon skrev senast i maj att det kvarstod, och att det var svårt att få besked från Apple.

Ett tips var att ta bort telefonen i gränssnittet man ser när man loggar in på Apples supportsidor. Loggade in där, men denna telefon syns inte där. Bara en del äldre enheter...

Jag har spärrat SIM-kort och bytt alla lösenord till iCloud, mail etc. Den är också spärrad på IMEI-numret.

Jag har fått ett nytt SIM-kort med samma nummer, eftersom jag såklart vill ha kvar det.

Nån som vet hur det ligger till med iMessage?

Det jag INTE vill råka ut för är att folk som skickar iMessage / WhatsApp-meddelanden till mig också/enbart skickar till min stulna telefon.

(Sen om nån orkar, samma problematik med WhatsApp. Har mailat supporten där men de svarar i snigelfart och första mailet var bara nonsens)

Jo, och jag har skickat en sådan begäran, men det står att den "väntar". Troligen är mobilen ominstallerad, men i fallet med iMessage-"buggen" så skulle det visst kunna gälla även efter en ominstallation.

Om du har en mac med mountain lion installerat kan du få nya mess in i programmet Message.

Men det är nog enda sättet att få tag i dem.

(om inte iPad också har mess nu numera, och du har en sånt också...)

Läste lite om imessage buggen. Det jag hittade handlade om ios 5, hade du det på din telefon? Misstänker att Apple har täppt den luckan i Ios 6, men om du e riktigt nojjig verkar denna lösning funka.

"The original poster from the MacRumors forum thread, andrewhdn, eventually said he was able to resolve the issue by registering his new iPhone under a brand new Apple ID and canceling his old Apple ID completely. (This shouldn't have worked, according to what AppleCare and iTunes representatives told him originally, but he claims his iMessages "work fine now.") There's one major downside to this option, however: ditching an Apple ID completely means that you no longer have access to your past music and TV purchases through iTunes—apparently "not a big deal" for andrewhdn, but we can see this being a sticking point for those who buy lots of media."

Men då förlorar du ju alla inköpta program ect.

Huruvida iMessage var kopplat till ditt nummer eller din e-post, det beror på dina inställningar i iPhone.

De är dock inte kopplade till telefonen specifikt, utan till de uppgifter som finns i telefonen - alltså telefonnr och e-post (Apple ID) som finns inlagt i telefonen. Om dessa uppgifter raderas från telefonen så får telefonen inga iMessage.

Tack för tipsen, har dock inte stillat min oro helt och hållet.

Även i denna tråd: http://forums.macrumors.com/archive/index.php/252525252520piarco%20/t-1454821.html

beskrivs problemet och att det även gäller ominstallerade telefoner.

Jag körde iOS6 men har inte sett att det ska vara löst, eftersom Apple verkar tycka att det inte är en bugg.

Nytt Apple-ID verkar det säkraste, men tyvärr har jag köpt många appar genom åren. Dumt nog så verkar man kunna byta apple-id-adress för alla adresser utom just @me.com och @icloud.com

Nån som vet hur/var/om man kan lägga ett ärende till apple support, eller måste man ringa? På deras sajt verkar det mest vara självhjälp / forum och sen hänvisning till telefonsupport...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...