Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Investeringssparkonto el sparkontot?


Semmelman

Rekommendera Poster

Ja, låtsas du eller jag har 10 000 kr på investeringsparkontot som inte är investerat i aktier el nåt utan bara står där (för att investeras nån gång kanske) för typ 2% ränta, då betalar man ju per år 1,5% ungefär skatt på det hela beloppet, typ 150 kr. Säg att man har 10 000 på vanligt sparkonto, 2% ränta där oxå, då betalar man 25% skatt på räntan 200 kr alltså 50 kronor. Alltså är det förmånligare att ha bara pengar på sparkontot, tänker jag i min trötthet rätt eller är jag ute och cyklar helt? En annan gång tidigare blev det tvärtom, men jag borde inte tänka utan fråga istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, låtsas du eller jag har 10 000 kr på investeringsparkontot som inte är investerat i aktier el nåt utan bara står där (för att investeras nån gång kanske) för typ 2% ränta, då betalar man ju per år 1,5% ungefär skatt på det hela beloppet, typ 150 kr. Säg att man har 10 000 på vanligt sparkonto, 2% ränta där oxå, då betalar man 25% skatt på räntan 200 kr alltså 50 kronor. Alltså är det förmånligare att ha bara pengar på sparkontot, tänker jag i min trötthet rätt eller är jag ute och cyklar helt? En annan gång tidigare blev det tvärtom, men jag borde inte tänka utan fråga istället.

 

Ja, du tänker rätt enligt mig. Om du inte placerar dina pengar i fonder/aktier skall du ABSOLUT inte ha dem på ett ISK, detta då hela beloppet schablonbeskattas oavsett om du gjort vinst eller förlust under året. Tanken med ett ISK är ju att du skall placera pengarna och få en tillväxt, sen beror ju den på hur duktig du är på att placera pengarna i rätt vågskål. Vill du inte göra något med pengarna är alltså ett sparkonto lösningen, eller anlita någon som förvaltar dina pengar (mot en avgift förstårs)...

 

/LexVer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du betala skatt på hela beloppet?

Ja där är jag osäker, i beskedet fr banken står schablonintäkt 1,65%, sen står det skatteeffekt 30%... fattar inte så bra, trodde man betala 1,65 av allt det som står i kontot men jag hajjar inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker rätt, men det är 30% skatt på räntan på sparkontot.

 

ISK är bra framförallt om du är aktiv med dina affärer, eftersom du inte behöver betala skatt vid varje försäljning. Och det är bra om börsen går upp. Du får ju inte göra avdrag för förluster vid försäljningar likväl som du inte skattar för vinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja pengarna skulle placeras i aktier så de skulle ligga där och va beredda på när jag ville köpa nåt, men så föll aktiemarknaden och nu undrade jag om det var nån idé att flytta dem till sparkontot eller om de kunde ligga kvar där till när jag känner för att köpa. Sparräntan var densamma men det andra fatta jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta några spännande företagsobligationsfonder kanske? Iofs mer risk än sparkontot, men också högre förväntad avkastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...