Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska jag köra TB SSD & isf ny fräsh installation eller kloning?


sirlindqvist

Rekommendera Poster

Relativt ny inom Mac-världen.

 

Har en iMac Mitten 2011 som köptes i somras.

 

Tycker dock att disken i den är lite seg och jag hade inte råd att lägga ca 4000 :- för att få en ssd.

 

Nu verkar dock lösningen kommit som jag skrivit om i en annan tråd. För runt 1800 :- får man en Lacie SSD disk på 120 GB med thunderbolt anslutning. Perfekt tänker jag att man isf kan lägga själva systemet på den och typ köra interna sata disken som lagringsdisk.

 

Nu dock lite frågor. Enligt specarna är det 380 MB/s Read/Write på den. Jag har idag 5-6 st. laptops där jag kör Intel 330 diskar. Dessa är Read 500, Write 450. Alltså är inte Lacie riktigt lika snabb men visst sjutton måste jag märka en rejäl prestanda boost? Detta i kombination med att jag beställt mer minne och kommer att ha 16 GB ram.

 

skrmavbild20121024kl193.png

 

Så fråga nummer 2:

 

När jag väl fått disken ska jag köra en clone på den eller ska jag köra en ren fräsch installation? Jag kommer från PC världen och där har jag alltid föredragit att göra en ominstallation av OS för att få datorn clean lixom. Eftersom jag är nybörjare på Macen så jag har installerat och avinstallerat massa program och "lusat" ner systemet med lite skit säkerligen.

 

Är det svårt att göra en ominstallation? Jag har Lion 10.7.någonting på skiva och sedan en fri uppgradering till ML från AppStore. Kommer jag kunna lägga in Lion och sedan ta ner denna fria uppgraderingen igen?

Känns som att jag vill göra en ny fräsch installation, frågan är bara om jag lyckas? Möjligen kan jag köra en ett bootbart USB minne med ML på ifrån datorn innan jag "raderar" den?

 

Fattar sedan installations programmet att jag vill boota ifrån den nya ssd'n och att den interna INTE ska vara bootdrive? Isf kan jag ju bara kopiera över de dokument, filer mm. som jag vill spara till den nya disken och när jag känner mig klar kan jag formatera om den. Är tänkt att jag ska isf köra systemet och program på den nya disken, och spara dokument, bilder mm. i resp. katalog i hemmappen. Sedan kör jag stora disken för stora filer bara.

 

Klarar jag detta eller tror ni det är väldigt mycket jobb? Väldigt tacksam för svar! Disken är 1-2 veckors lev.tid så vi har tid att diskutera här innan den kommer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jasså, vad bra :) Hoppas vi får svar.. detta är ju helt klart bästa lösningen om man vill åt en snabb sed disk som systemdisk utan att öppna och krångla med burken och därmed förlora garantin.

 

Tror iofs att det bara är att plugga in den i TB-porten. Starta ML install från tex. USB (Har en sticka jag gjort med ML 10.8.2) och installera på ssd'n samt sätta den som startskiva.

 

Sedan boota upp och kopiera över det man vill ha från 500gb-disken till ssd'n och sedan formatera den och ha som lagring..

 

Men vad vet jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...