Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini 2012


AndreasBB

Rekommendera Poster

Hej på er allihop!

 

Igår (2012-10-23) släppte Apple en hel del trevligt godis, bl.a. en efterlängtad uppdatering av Mac Mini. Jag är själv på gång att byta ut min gamla MacBook Pro från 2009 mot en ny Mac Mini. Sett till aktiviteten här på forumet så verkar intresset för nya Mac Mini dock vara väldigt svalt. Stämmer detta eller är intressenterna av nya Mac Mini bara ljusskygga?

 

Jag skulle tycke att det vore fantastiskt roligt och intressant att höra era tankar kring nya Mac Mini! Från er som t.o.m. funderar på ett köp så skulle det vara spännande att höra vilken modell ni riktat in er på och varför. Dela gärna med er kring allt som rör 2012 års Mac Mini.

 

Hälsningar,

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell tänker ni er?

 

Presterar quad core så mycket bättre i "vanligt" användande som tex film och liknande. Finns det några begränsningar va gäller 1080p? Tänkte mig nerpackade filmer på en server och använda tex xbmc.

 

Vad vinner man på att välja quad kontra dual core?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell tänker ni er?

 

Presterar quad core så mycket bättre i "vanligt" användande som tex film och liknande. Finns det några begränsningar va gäller 1080p? Tänkte mig nerpackade filmer på en server och använda tex xbmc.

 

Vad vinner man på att välja quad kontra dual core?

 

Ingenting. Dual ska klara 1080p utan några som helst problem.

Jag har tex en gammal mini från 2007 som klarar det mesta i 1080p.

2012 Minin borde vara minst 3 gånger snabbare än min Mini från 2007.

 

Jag tänker köpa den billigaste sen när jag köper nytt. Ngt annat är bara överflödigt för mina behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vinner man på att välja quad kontra dual core?

 

Man vinner mycket på en quad core (QC) om man t.ex. är en flitig användare av Handbrake, Aperture, Photoshop och andra processorkrävande program. Dessutom tycker jag själv att det ger en viss framtidssäkring att ta en QC framför en DQ. I mina ögon är den mellersta varianten av Mac Mini den mest prisvärda och det är också den som jag själv har siktat in mig på. :)

 

En första benchmark på nya Mac Mini finns publicerad på Macrumors hemsida

http://www.macrumors.com/2012/10/24/early-impressions-and-benchmarks-on-apples-2012-mac-mini/

 

Något som vet eller har en kvalificerad gissning på när vi kan hittar de nya Mac Mini ute i butik? På Apple Store (Internet) anges grundmodellerna som lagerförda och efter en snabb koll på Prisjakt så anger Macoteket att den inkommer den 8 november (vilket jag tycker låter sent).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis shoppat följande inför mitt Mac Mini köp:

 

WESTERN DIGITAL MY BOOK STUDIO EDITION 2TB METAL CASE USB2/FW400/800

För användning som backup tillsammans med Time Machine (via FireWire 800)

 

WESTERN DIGITAL MY BOOK ESSENTIAL 2TB USB 3.0/2.0

För användning som extern lagring (via USB 3.0)

 

CORSAIR 16GB DDR3 1600MHZ (2X8GB) SO-DIMM

För en härligare upplevelse än med de 4 Gb som finns installerat från början

 

Nu saknar jag bara själva Minin i sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell tänker ni er?

 

Presterar quad core så mycket bättre i "vanligt" användande som tex film och liknande. Finns det några begränsningar va gäller 1080p? Tänkte mig nerpackade filmer på en server och använda tex xbmc.

 

Vad vinner man på att välja quad kontra dual core?

 

Den värre quaden och 8 gb ram blir det för mig.

Borde räcka för programmering, filmtittande och surfande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde en quad mini idag från Apple store. Ska få den 2 november enligt deras beräkning, men vi får väl se. 2000 extra för den modellen kändes absolut värt det. Kan nog bli en liten värsting! :) Grafiken är väl den svaga punkten, men ska vad jag förstår ändå räcka till videoredigering. Tyngre grejer än så gör jag inte. Jag var först inne på iMac, men gled över till minin efter presentationen. Skärm har jag redan. Otroligt att minin fortfarande har FW när iMacen tappade den kontakten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wiho!!!galetglad.gif

 

Jag lyckades få tag på en Mac Mini redan idag, så här sitter jag tillsammans med min nya vän (QC i7 på 2,3 GHz)!

 

Kollade runt på nätet tidigare idag och såg att vissa butiker började gå ut med leveransdatum, som för de allra flesta låg runt den 7 november. Eftersom jag gärna ville köpa direkt från fysisk butik (för att slippa ytterligare väntan pga. leverans från nätbutiken) så slog jag en signal till MStore i Malmö, enbart i syfte att höra när de skulle få in dem till sig. Till min stora förvåning så fick jag till svar att de faktiskt redan fått in två stycken - boka en till mig, jag är där om max 30 min sa jag, och här sitter jag nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wiho!!!galetglad.gif

 

Jag lyckades få tag på en Mac Mini redan idag, så här sitter jag tillsammans med min nya vän (QC i7 på 2,3 GHz)!

 

Kollade runt på nätet tidigare idag och såg att vissa butiker började gå ut med leveransdatum, som för de allra flesta låg runt den 7 november. Eftersom jag gärna ville köpa direkt från fysisk butik (för att slippa ytterligare väntan pga. leverans från nätbutiken) så slog jag en signal till MStore i Malmö, enbart i syfte att höra när de skulle få in dem till sig. Till min stora förvåning så fick jag till svar att de faktiskt redan fått in två stycken - boka en till mig, jag är där om max 30 min sa jag, och här sitter jag nu. :)

det var snabbt agerat då är t.o.om före Tim Cook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen nödvändigt med 16GB kontra 8GB ram i en Mac Mini QC?

 

Funderar inte ni också på att skaffa en dual-HDD docka från iFixit så man kan köra SSD + 1TB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen nödvändigt med 16GB kontra 8GB ram i en Mac Mini QC?

 

Funderar inte ni också på att skaffa en dual-HDD docka från iFixit så man kan köra SSD + 1TB

 

Nödvändigt och nödvändigt - det är ju helt upp till var och en och framför allt baserat på vad man använder sin dator till. Det bästa, om man är osäker, är att börja med de 4 Gb som är installerade från börja och helt enkelt känna efter. Kolla hur minneshanteringen ser ut i systemet så lär du nog upptäcka om du behöver mer eller inte.

 

Jag har också varit sugen på SSD men kommer att avvakta. Förhoppningen är att slippa skruva isär datorn nu och istället invänta en prissänkning på de externa Thunderbolt-hårddiskarna (extern SSD som systemdisk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som fått hem datorn än? beställt från apple då? min dröjer ända tills den nionde november vet inte varför de tar sån tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min idag från Apple. Den skickades från Nederländerna vilket förstås gör att det tar nån dag extra. Sedan tar det säkert också längre tid om man har konfigurerat den på nåt vis med extra minne eller liknande. Själv köpte jag den i standardkonfiguration. Beställde torsdag em förra veckan och fick alltså idag på onsdag fm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min idag från Apple. Den skickades från Nederländerna vilket förstås gör att det tar nån dag extra. Sedan tar det säkert också längre tid om man har konfigurerat den på nåt vis med extra minne eller liknande. Själv köpte jag den i standardkonfiguration. Beställde torsdag em förra veckan och fick alltså idag på onsdag fm.

 

Okej jag valde annan processor och tangentbord. Står att det skickas från två olika ställen så de är det som tar tid. men fattar inte att det ska ta en vecka extra för att slå ihop paketen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer en mac Mini 2012 i5 räcka till för bildbehandling? Det jag använder främst är Lightroom 4, även Aperture 3 ibland men ev cs 6 i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer en mac Mini 2012 i5 räcka till för bildbehandling? Det jag använder främst är Lightroom 4, även Aperture 3 ibland men ev cs 6 i framtiden.

 

Jag har visserligen i7-modellen (2,3GHz) och inte heller de program som du nämner, men att bläddra 100-tals bilder i iPhoto i raw-format och redigera full-hd-video i iMovie flyter på snabbt och lätt som en tanke. i5 borde funka helt tillfredsställande. Ska tillägga att jag har 4 GB minne, och ser än så länge inget behov av att uppgradera detta. Enda gången jag hört fläkten var när jag importerade 1100 bilder till iPhoto. Ungefär halvvägs hördes ett mjukt sus som sedan tonade ner innan den var klar. Datorn är annars extremt tyst, förutom ett svagt tickande ibland när den arbetar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte idag en ny mini late 2012 som ersätter min gamla 2011. Jag har följande koppling:

 

(Mac mini (2012) w Intel HD Graphics 4000 -> HDMI -> Yamaha RX-A810 -> HDMI -> Samsung UE55D8005)

 

Tyvärr funkar inte detta alls, bilden blir svart med ojämna intervaller, några sekunder i taget. Ibland uppstår färgat brus och lila färg. Vid vissa tillfällen försvinner bilden helt och hållet (har märkt detta med Plex). Jag är inte ensam om detta fel tydligen, se dessa trådar:

 

https://discussions.apple.com/message/20153872#20153872

 

https://discussions.apple.com/thread/4472316?start=0&tstart=0

 

Förra modellen hade inte alls (just) detta problem. Burken kör 10.8.1 och det finns inga uppdateringar via Appstore. Den kan inte heller boota med ett 10.8.2-system från den gamla datorn.

 

Tydligen är det nåt s-t med Apples drivrutiner för intel-grafiken som gör att HDMI-synk och -signalering inte funkar som det ska. Nu testar jag utan förstärkare emellan och det verkar ta bort problemet men det är inte så jag ville använda datorn. TV och förstärkare är mindre än ett år gamla så jag menar att Apple har stor del i detta problem. Sen är det ändå så att Yamaha har mycket dåligt rykte att hantera HDMI från Mac mini, mycket strul med äldre förstärkare...men som sagt, den gamla minin funkade och då ska den nya också göra det tycker jag.

 

Mitt råd är alltså att testa innan köp om man vill ha en förstärkare mellan mini och skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma sak på min. Det är nåt med HDMI:n, även utan förstärkare. När jag bytte till minidisplay-adapter för skärmen så försvann problemet. Apple verkar jobba på saken som det låter i supportforumet i dina länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte idag en ny mini late 2012 som ersätter min gamla 2011. Jag har följande koppling:

 

(Mac mini (2012) w Intel HD Graphics 4000 -> HDMI -> Yamaha RX-A810 -> HDMI -> Samsung UE55D8005)

 

Tyvärr funkar inte detta alls, bilden blir svart med ojämna intervaller, några sekunder i taget. Ibland uppstår färgat brus och lila färg. Vid vissa tillfällen försvinner bilden helt och hållet (har märkt detta med Plex). Jag är inte ensam om detta fel tydligen, se dessa trådar:

 

https://discussions.apple.com/message/20153872#20153872

 

https://discussions.apple.com/thread/4472316?start=0&tstart=0

 

Förra modellen hade inte alls (just) detta problem. Burken kör 10.8.1 och det finns inga uppdateringar via Appstore. Den kan inte heller boota med ett 10.8.2-system från den gamla datorn.

 

Tydligen är det nåt s-t med Apples drivrutiner för intel-grafiken som gör att HDMI-synk och -signalering inte funkar som det ska. Nu testar jag utan förstärkare emellan och det verkar ta bort problemet men det är inte så jag ville använda datorn. TV och förstärkare är mindre än ett år gamla så jag menar att Apple har stor del i detta problem. Sen är det ändå så att Yamaha har mycket dåligt rykte att hantera HDMI från Mac mini, mycket strul med äldre förstärkare...men som sagt, den gamla minin funkade och då ska den nya också göra det tycker jag.

 

Mitt råd är alltså att testa innan köp om man vill ha en förstärkare mellan mini och skärm.

Jag har samma problem, fast utan nån stärkare emellan. Jag kör bara HDMI-kabel, och ett par gånger om dagen så får jag blackouts, oftast drygt 5-6 sekunder långa.

Hoppas på snabb fix, verkar va väldigt många som har problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hejsan,

 

Jag är sugen på att köpa något nytt och funderar på om Mac Mini är något för mig. Den ska klara av att köra Windows 7 (eller 8?) i BootCamp och där i rätt krävande spel som GTA IV med olika mods... Skulle Mac Mini klara av det? Vilken modell och konfiguration är bäst i så fall? Det tar nämligen emot att köpa en stationär PC, men det kanske är mer prisvärt om jag vill lira spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Jag är sugen på att köpa något nytt och funderar på om Mac Mini är något för mig. Den ska klara av att köra Windows 7 (eller 8?) i BootCamp och där i rätt krävande spel som GTA IV med olika mods... Skulle Mac Mini klara av det? Vilken modell och konfiguration är bäst i så fall? Det tar nämligen emot att köpa en stationär PC, men det kanske är mer prisvärt om jag vill lira spel?

 

Intel 4000 grafikkortet i Mac Mini är för långsamt/dåligt för krävande spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel 4000 grafikkortet i Mac Mini är för långsamt/dåligt för krävande spel.

 

Tack för svar. Hur ser det ur med iMac då? Klarar den av det? Har inte så stor lust att köpa en Mac Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...