Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Typsnittsproblem

gages

Recommended Posts

Jag har sparat en mapp med ett antal bilder i. Efter komprimering med zip skickade jag mappen till några PC-användare. Några av dem får konstiga tecken, andra kan inte se å,ä,ö i mina filnamn. Hur kan jag undvika detta?

åäö har i alla tider orsakat problem över plattformsgränserna. Om både du och mottagarna kör moderna OS så ska det inte vara något problem, för då kör båda Unicode. Unicode är ett sätt att representera tecken på ett plattformsoberoende sätt.

Lättast är förstås att undvika åäö i filnamn.

Vad är det som är speciellt med de som har problem? Är det samma OS? Windows XP?

Jag kör OSX ML. Var kan jag ställa in Unicode? Andra har bl a XP.

Unicode är inget du ställer in, det bara finns där. Problemet är snarast att XP inte är så bra på att hantera Unicode.

Alternativt att de har något gammalt upp-zippningsprogram som inte hanterar Unicode på rätt sätt. De kanske kan testa ett nyare zip-program?

Är det inte så att man inte får (fick?) ha å, ä. och ö i filnamn i Windows? Liksom att de inte tycker om mellanslag? Jag ska kolla upp det där någon gång, om jag orkar.

Är det inte så att man inte får (fick?) ha å, ä. och ö i filnamn i Windows? Liksom att de inte tycker om mellanslag? Jag ska kolla upp det där någon gång, om jag orkar.

Nej, då.

Men det är en hel del tecken man inte får ha:

The following reserved characters:

< (less than)

> (greater than)

: (colon)

" (double quote)

/ (forward slash)

\ (backslash)

| (vertical bar or pipe)

? (question mark)

* (asterisk)

Integer value zero, sometimes referred to as the ASCII NUL character.

Characters whose integer representations are in the range from 1 through 31, except for alternate data streams where these characters are allowed. For more information about file streams, see File Streams.

Any other character that the target file system does not allow.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa365247(v=vs.85).aspx

Jag tycker ändå att 2012 borde man kunna skicka ett mail eller filnamn från mac utan att fundera på om det innehåller å, ä, ö. :glare:

Jag tycker ändå att 2012 borde man kunna skicka ett mail eller filnamn från mac utan att fundera på om det innehåller å, ä, ö. :glare:

Det tycker jag också. Det är beklämmande att så många inte bara kör Windows, utan även sitter kvar med Windows XP från 2001.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...