Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nya iMacarna

JollyJumper

Recommended Posts

Man kan förstås konfigurera den vid beställning, men det framgår inte om man kan göra det själv i efterhand så vitt jag kan se.

Men de går som veritabla spjut!tappahakan.gif Jag har fixat fram värden på de nya iMacarna att jämföra med de gamla. Den billigaste har fått en knuff på runt 40%!galetglad.gif

post-363-068918800 1351021022_thumb.png

post-363-034611600 1351021133_thumb.png

Verkar gå i 21,5" modellen med men inte av slutanvändare. Står ju att de är konfigurerade med ex. 2x4GB 1600MHz DDR3.

Men antagligen så måste man lyfta av panelen för att komma åt innandömmet och minneskretsar.

Förhoppningsvis får vi snart veta mer.

iMac 21,5"

8GB (two 4GB) of 1600MHz DDR3 memory

Configurable to 16GB

iMac 27"

8GB (two 4GB) of 1600MHz DDR3 memory; four user-accessible SO-DIMM slots

Configurable to 16GB or 32GB.

Verkar gälla enbart 27" att man kan uppgradera RAM men inte på 21,5"...

Priset var en besvikelse, nästan 2000kr dyrare än de modeller de nya kommer ersätta. Instegsmodellen kostade ju 10.395kr tom igår, nu kostar den 12.795kr! Får hoppas på bra studentrabatt, för 27" blev helt plötsligt dyr!

Sen tycker jag det var ett ologiskt val att sätta SD-enheten på baksidan? Blir väl till att köpa en SD-läsare med USB-sladd så man kan ha den framme, blir ju jäkla bökigt att försöka leta reda på hålet där bak om man har den stående på ett skrivbord.

Borttagandet av DVD-enheten var på tiden, jag kommer säkert köpa en extern DVD-läsare att ha på skrivbordet, för jag köper fortf. CD-skivor som jag vill rippa in i datorn.

Ang RAM-slots, så resonerar väl Apple att 21" och framförallt instegsmodellen, främst används som familjedator eller utbildningsdator. De som kräver bra prestanda alternativt har datorn som jobbdator där det är viktigt med krut, oftast köper 27", därför har de väl sett till att man kan byuta ut RAM-minnet själv i 27".

Får slänga ut våra 2010 nu och köpa två nya 27"...

Men de går som veritabla spjut!tappahakan.gif Jag har fixat fram värden på de nya iMacarna att jämföra med de gamla. Den billigaste har fått en knuff på runt 40%!galetglad.gif

Ledsen att säga det men många utav de "nya" imacarna du postar från Geekbench är s.k hackintosh. Det är troligen bara den som kallas imac13,1 som är någorlunda sann. Dom andra har upplåst CPU. Upplåsta saker är inte Apples melodi.

Vad tror ni det kommer kosta att upgradera till en fusion-disk?

Den nya disken inkluderas inte äns i instegsmodellerna, utan det är tillval! 13 papp är dyrt nog för den billigaste modellen och den hara bara en vanlig 5400 rpms disk.

För Mac mini kostar 1TB fusion drive +2450:-...

Så nåt åt det hållet kanske...

Vad tror ni det kommer kosta att upgradera till en fusion-disk?

Den nya disken inkluderas inte äns i instegsmodellerna, utan det är tillval! 13 papp är dyrt nog för den billigaste modellen och den hara bara en vanlig 5400 rpms disk.

Fram tills igår var jag helt inställd på en iMac, men nu vettesjutton hur jag ska göra. Jag avvaktar ordentliga tester av de nya och hoppas att det klarnar. Ser fram emot Tomas Ytterbergs tester.

Förstod jag det rätt att man inte kan stoppa in mer minne på egen hand i de nya?

Svar på din fråga :

iMac 21,5"

8GB (two 4GB) of 1600MHz DDR3 memory

Configurable to 16GB

iMac 27"

8GB (two 4GB) of 1600MHz DDR3 memory; four user-accessible SO-DIMM slots

Configurable to 16GB or 32GB.

Verkar gälla enbart 27" att man kan uppgradera RAM men inte på 21,5".

För att göra det så tydligt som det bara går. 21,5" & 27" kan man uppgradera RAM när man köper hos Apple. Efter köp hos Apple så kan man bara uppgradera RAM på 27".

Apple.se iMac spec

Svar på din fråga :

8 GB räcker nog väl för mina behov. Vad gäller resten så avvaktar jag som sagt kommande tester. Skärmen verkar ju lovande, men sedan? Jag blev nog en smula besviken på Apples prioriteringar denna gång.

Ledsen att säga det men många utav de "nya" imacarna du postar från Geekbench är s.k hackintosh. Det är troligen bara den som kallas imac13,1 som är någorlunda sann. Dom andra har upplåst CPU. Upplåsta saker är inte Apples melodi.

Hur ser du det? Moderkorten är Apple enligt GB.

Någon som vet om det brukar löna sig att köpa ny imac på ex. Elgiganten eller mediamarkt direkt de släpps? Jag har tänkt köpa basmodellen.

Någon som vet om det brukar löna sig att köpa ny imac på ex. Elgiganten eller mediamarkt direkt de släpps? Jag har tänkt köpa basmodellen.

"Löna sig" i betydelsen "tag din kartong och gå", ja. "Löna sig" i betydelsen "handla billigare", nej.

Bara om de har lägre pris.Tummeupp.gif

• 2 weeks later...

Finns det några rykten ute som ger oss ett eventuellt releasedatum på imacarna?

Macoteket skriver iMac 21,5 tum 2012-12-31

1352050073[/url]' post='1584049']

Macoteket skriver iMac 21,5 tum 2012-12-31

Okej, men det känns väl inte så troligt med tanke på att Apple själva säger November?

Knäckfrågan här är väl om "Configurable" här syftar på - vid beställning - eller "efteråt" ? Eftersom det talas om 2 x etc så får man väl anta att minnesslottarna är 2 istället för 4 - som på föregångaren.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...