Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vattenkraftstråden


snowreeler

Rekommendera Poster

Vad finns det att säga om vattenkraften? Ska vi diskutera den?

 

Den är effektiv från energiproduktionssynpunkt och problemet med fisken som vandrar har väl eliminerats hoppas jag. Låt höra allas åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraftfull, ren men finns mest i norr och stör sådant som lever i vattenbestånden.

Hade annars kunnat vara en god kandidat till att ersätta åtminstone delar av kärnkraften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett system som är miljövänligt ja, men inte natur och ekosystemsvänligt då det i alla högsta grad påverkar sin direkta omgivning men landmassor under vatten, ändrade flöden nedströms osv ... man gör verkligen ett stort ingrepp i naturen när man anlägger vattenkraft, det är ju också därför det arbetet avstannade. Är väl inte ens möjligt att anlägga nya anläggningar än de som redan finns i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största fördelen är det som annars är det svåra med energi.

Man kan nämligen lagra energin på ett enkelt sätt.

 

Med vindkraf så är det svårt att spara vindarna på sommarn för att använda vindarna på vintern.

Vatten magasineras på hög höjd och sedan tillverkar man elektrisitet när det behövs som bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största fördelen är det som annars är det svåra med energi.

Man kan nämligen lagra energin på ett enkelt sätt.

 

Med vindkraf så är det svårt att spara vindarna på sommarn för att använda vindarna på vintern.

Vatten magasineras på hög höjd och sedan tillverkar man elektrisitet när det behövs som bäst.

En fördel jag inte tänkt på. Faktiskt riktigt bra! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl inte ens möjligt att anlägga nya anläggningar än de som redan finns i Sverige?

Minikraftverk är mer och mer på gång. Inom det området händer det rätt mycket på teknikfronten. Här är ett exempel:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vattenkraft/article3491382.ece

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minikraftverk är mer och mer på gång. Inom det området händer det rätt mycket på teknikfronten. Här är ett exempel:

http://www.nyteknik....icle3491382.ece

 

Minikraftverket har den imponerande effekten av hela 4 kW. D.v.s. Det behövs således två minikraftverk av denna typ för att värma en (!) villa vintertid. Så det är i praktiken inget som går att använda annat än för intresserade privatpersoner som har ett lämpligt vattendrag och gott om pengar, för det lär ta lååång tid innan den betalat sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel jag inte tänkt på. Faktiskt riktigt bra! :ThumbsUp:

 

Ja, man skulle nästan kunna tro att det var jag som uppfunnit vattenkraften med tanke på hur sinnrik den egentligen är cool.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som vi är för överens i den här frågan. Det är kanske inte lika roligt när alla sitter och nickar virtuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen är inte över för den vandrande fisken. Många laxtrappor fungerar överhuvudtaget inte....

...

En stor anledning varför svenska bolag är snabba på att sätta upp vindkraft är oron över att EU ska beordra svensk vattenkraft att balansera europeisk vindkraft. Vattenkraft är det enda som är snabbt och flexibelt nog att parera skiftningar i vinden så då vill man hellre balansera sin egen vindkraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största fördelen är det som annars är det svåra med energi.

Man kan nämligen lagra energin på ett enkelt sätt.

 

Med vindkraf så är det svårt att spara vindarna på sommarn för att använda vindarna på vintern.

Vatten magasineras på hög höjd och sedan tillverkar man elektrisitet när det behövs som bäst.

Kan man inte placera ballonger intill vindsnurrorna som samlar upp onödig vind och sedan blåser ut den vid behov?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite samhällsmedborgargnäll: Jag bor intill ett mindre vattenkraftverk tillhörande Vattenfall. Där finns en automatiserad rensmaskin som ska förhindra att vattenintaget sätts igen. Den har gnisslat och levt rövare länge. Jag har ringt det journummer som anges vid anläggningen två gånger och sagt att de måste smörja och se över den. Inget hände. Jag har ringt Vattenfalls företagsansvarige tre gånger. Inget hände. Men så plötsligt blev det tyst! Eftersom jag promenerar förbi där då och då tog jag mig en titt häromdagen. Den stod still eftersom den kedja som driver maskinen hade gått av. Jag blir så trött. Nu är de där och slipar och bygger om. Kanske detta var oundvikligt, men jag kan ändå inte utesluta att detta inte hade behövt hänt om de hade agerat snabbare. Vad ska jag dra för slutsats för egen del? Skit och lägga dig i saker och ting, låt det vara, gå din egen väg, bry dig inte om annat eller andra. Känns den rådande samhällsmentaliteten igen? Blä! irriteradtjej.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...