Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tillbaka från Mountain Lion till Lion - hur?

Pensa

Recommended Posts

Hur kan jag nedgradera ett OS? I detta fall Mountain Lion till Lion.

Kan jag göra det utan att behöva radera systemet först?

Tacksam för hjälp.

Hur kan jag nedgradera ett OS? I detta fall Mountain Lion till Lion.

Kan jag göra det utan att behöva radera systemet först?

Nej. Enda sättet är att radera. Men, du kan inte installera ett tidigare system än datorn levererades med, annat än i undantagsfall.

Kanske bättre om du frågar om det är det du måste göra, det kanske finns en lösning att behålla ML.

Vad är det du inte gillar hos ML som finns hos Lion då? Jag är bara nyfiken :)

• 1 month later...
HamphusKjellman

Nej. Enda sättet är att radera. Men, du kan inte installera ett tidigare system än datorn levererades med, annat än i undantagsfall.

Även jag har det här önskemålet nu, nämligen att nedgradera från Mountain Lion till Lion. Och datorn levererades med OS:et som var INNAN Lion så fungerar det då? Jag har köpt både Lion och Mountain Lion i Appstore men datorn varnar hela tiden för att jag har ett nyare OS när jag försöker installera Lion.

Datorn varnar för att du har ett nyare OS när du försöker installera Lion därför att du har ett nyare OS installerat - Mountain Lion.

Som redan har sagts i tråden - man kan inte installera ett äldre OS över ett nyare som finns installerat. Lösningen är därför att radera hårddisken och börja om från början. Då kan du installera vilket som helst av de OS som stödjer den hårdvara som datorn har.

Även jag har det här önskemålet nu, nämligen att nedgradera från Mountain Lion till Lion. Och datorn levererades med OS:et som var INNAN Lion så fungerar det då? Jag har köpt både Lion och Mountain Lion i Appstore men datorn varnar hela tiden för att jag har ett nyare OS när jag försöker installera Lion.

Är det en 2010 eller nyare?

Starta datorn från internet recovery

Håll inne alt+cmd+R när du startar datorn (kräver internetåtkomst)

Installationshanteraren som laddas ner bör vara för Lion. Ser du på bilden bredvid Installera om OS X

Om bilden visar Lion:

Formatera om hårddisken i skivverktyget och sen installerar du.

Någon som har full koll på om det går att hämta användare, dokument och program från en MountainLion TimeMachine-backup till en Lion installation?

HamphusKjellman

Datorn varnar för att du har ett nyare OS när du försöker installera Lion därför att du har ett nyare OS installerat - Mountain Lion.

Som redan har sagts i tråden - man kan inte installera ett äldre OS över ett nyare som finns installerat. Lösningen är därför att radera hårddisken och börja om från början. Då kan du installera vilket som helst av de OS som stödjer den hårdvara som datorn har.

Hur ska jag då gå till väga? Jag har ju OS:ena i Appstore, således inte i någon fil-form eller likande. Om jag raderar hårddisken, ska jag sedan starta om med Kringla+R? Och hur hittar då datorn installationen till Lion?

Jag har en annan idé som jag undrar lite över, om den skulle kunna funka;

att i Skivverktyg göra en extra partition på hårddisken, i rätt format förstås (inte radera något),

om det lyckats, hämta Lion (mha Mt Lion) i Appstore,

om det lyckats, inte låta systemet installera Lion, utan köra dess installerare "manuellt" på den nya skivan (partitionen),

om det lyckats, föra över allt man vill från ena skivan till andra mha Flyttassistenten,

om det lyckats, starta om på Lion,

om det lyckats, radera den gamla (ursprungliga) skivan, om man vill bli av med den, alltså,

om så och om man vill, i Skivverktyg ta bort den gamla partitionen, eller mao utöka den nya till att omfatta hela hårddisken.

Fattaru? ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...