Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Det finns inte tillräckligt med programminne på startskivan, rMBP 16 g


LukasPalsson

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis köpt en rMbp med 16 gb RAM och har nu på senaste tiden vid ett antal tillfällen fått upp meddelandet: Det finns inte tillräckligt med programminne på startskivan, stäng program du inte använder för att undvika problem med datorn.

Då detta inte borde vara möjligt så kollade jag aktivitetshanteraren och såg till min förvåning att en process vid namn SystemUIServer slukade hela 10.53 gb RAM. Vad är detta för en process och hur kan den ta så mycket RAM?

Ända sättet att lösa problemet tillfälligt är att stänga ner SystemUIServer-processen eller starta om datorn. Men problemet återkommer.

Sedan har jag märkt att när detta meddelande dykt upp så förlorar jag hårddiskutrymme, förmodar att detta beror på att datorn tar minne från hårddisken när RAMen inte räcker till då utrymmet är tillbaka efter omstart.

Kort och gott hur löser jag det här problemet permanent?

Tacksam för svar

LukasPalsson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken?

 

Just nu 148,2 gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med SystemUIServer kan uppkomma genom anslutna enheter. Koppla bort om du har och prova.

...

En lösning som fungerar för vissa är att radera com.apple.systemuiserver.plist Hittas Finder/Gå/Hem/Bibliotek/Preferences

En plistfil är en enkel inställningsfil som återskapas när programmet startar om. Helt ofarlig att slänga.

...

Någon har haft problem med att TimeMachine krockar av någon anledning med SystemUIServer och fått det att fungera genom att ta bort den ur Menu Bar längst upp till höger. Fråga mig inte varför................... men SystemUIServer sköter gränssnittet och kan nog krocka med vad som helst om det uppkommer en buggsituation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med SystemUIServer kan uppkomma genom anslutna enheter. Koppla bort om du har och prova.

...

En lösning som fungerar för vissa är att radera com.apple.systemuiserver.plist Hittas Finder/Gå/Hem/Bibliotek/Preferences

En plistfil är en enkel inställningsfil som återskapas när programmet startar om. Helt ofarlig att slänga.

...

Någon har haft problem med att TimeMachine krockar av någon anledning med SystemUIServer och fått det att fungera genom att ta bort den ur Menu Bar längst upp till höger. Fråga mig inte varför................... men SystemUIServer sköter gränssnittet och kan nog krocka med vad som helst om det uppkommer en buggsituation.

 

Ska testa det tack:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...