Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FELKOD 36 vid kopiering


Mrnicoo

Rekommendera Poster

Tacksam för hjälp...

Jag har helt plötsligt fått felmeddelande när jag ska kopiera över en ner laddad film från min HD på min iMac till HD'n. Aldrig hänt innan, bara kommit helt plötsligt.

Vad kan vara fel? Jag får följande felmeddelande...

 

 

Finder kan inte slutföra åtgärden eftersom en del information i ”Zambezia.2012.720p.BluRay.DTS.x264-EbP.mkv” inte kunde läsas eller skrivas.

(Felkod -36)

 

MYCKET tacksam för tips om hur man löser detta!

 

Nick

post-45177-020398600 1350641526_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det är en extern hårddisk. Hur är den formaterad?

 

Eller är det en NAS? Hur är den monterad? SMB eller AFP? Vilken version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har helt plötsligt fått felmeddelande när jag ska kopiera över en ner laddad film från min HD på min iMac till HD'n.

Såg en lösning på en liknande grejj som rörde OS X 10.6.2, men det handlar om att det blir fel med reusrsfilerna när du kopierar en folder från en HFS+disk till ett FATdisk

 

It turns out the problem stems from the “dot-underscore” companion files that Mac OS X’s HFS+ filesystem creates for files when they get moved to FAT16 or FAT32 volumes. These hidden files – which start with “._” followed by the original filename – contain extra information to go along with the main file’s data.

 

Solution to Finder “Error code -36″ in 10.6 when copying folders

 

 

Så om din filmfolder ligger på skrivbordet.

 

Gör en kopia på foldern först (backup).

 

Kör i terminal:

dot_clean ~/Desktop/Filmfoldern

 

Sen prova att kopiera den igen.

 

 

Hoppas det löser sig. :crossfingers::yeahbaby:

 

 

- - -

 

Om du har din externa disk som extrautrymme till din iMac kanske det är bättre på sikt att formatera den till ngt trevligare format än FAT16/32. Är det så att du behöver koppla in den i andra PC burkar kanske ExFAT* kan vara ett bra alternativ. Annars gör den till en MAcformaterad disk den med, så undviker du ev konflikter.

 

*ExFAT funkar bra med Vista/Win7 och även med vissa varianter av XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och många tack...

Detta är helt omöjligt att fatta! Så här är det.

 

Jag har en iMac som fungerat att kopiera i all evighet. Jag kör med ett program som heter "NTFS for Mac OS X" sedan ett par år så jag klarar större filer.

Igår köpte jag en ny iMac och min bror ska få min gamla. Jag köpte dessutom en 1TB HD så jag kan köra över en "Spegel" på så jag får över allt på min nya iMac.

 

En polare kom hem och ville ha ett par filmer på ett USB minne och det gick fint! Men när jag sedan formaterar min nya disk i NTFS och provar kopiera filmer dit så går det inte.

Jag kan heller inte starta Time Machine och få över en spegel på den - samma fel "FELKOD 36"

 

Jag kan däremot idag (vilket jag inte kunde igår) kopiera över stora filer (filmer) på ett 16GB USB minne eller till min Buffalo server via LAN kabel.

Den nya disken är en USB 3, kan det vara det som spökar... USB 2 verkar fungera?

 

Blir total förvirrad! Hur fasen löser man detta! Har aldrig haft problem med detta innan! Bara uppstod igår utan ingenting... Inga uppdateringar gjorda eller annat?

 

1 Liter Whisky till den söm löser detta!

post-45177-060045400 1350698856_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska skapa en bootbar kopia av Mac OS X så måste disken vara formaterad Mac OS X Extended, helst journalförd.

 

Om du ska byta filer med Windows så bör du använda exFAT och inte NTFS. Pyttemjuk har inte släppt specifikationerna till NTFS, så alla program av typ "NTFS for Mac OS X" måste göra (mer eller mindre) kvalificerade gissningar om hur NTFS fungerar. Som du märker fungerar det inte alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att NTFS for Mac behöver uppdateras för att klara 10.8.2 som du troligen har i den nya Macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vet inte men jag har rätt formatering på disken. NTSF för kopiering och Journaförd för time machine... men samma resultat!

Kan det vara som så att det delvis beror på disken? Jag köpte ju en USB 3 disk, och macen klara bara USB 2 ju.... (kan man köra usb 3 på usb 2 portat?

Hur som får det inte att stämma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen: Hur är diskarna formaterade? Är de NTFS så är det programmet "NTFS for Mac OS X" som inte fungerar längre. Hör med supporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hittade ni någon lösning på detta problem? För det är ju samma som jag har om jag förstår det hela rätt.....

 

Sitter själv och kan inte få över STORA filer till den andra SSD hårddisken som sitter installerad....Behöver få loss lite utrymme....

 

Är det kanske dags att slänga lite pengar på support?

 

mvh

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...