Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD gör att datorn vägrar starta


Lage

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag beskrev i en tidigare tråd att jag funderade på att köpa en ssd till min Mac Mini late 2009 ( https://forum.macworld.se/topic/152607-borde-jag-saetta-in-ssd-samtidigt-som-ram/ )

Jag valde till slut att sätta in en SSD samtidigt. (Denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/113022-ocz_intern_ssd_120gb_vertex_2_e_series_sata_ii_2.5 )

 

Nu har jag krånglat hela kvällen och efter att ha monterat ner och upp Mac Minin typ 7 gånger (jag överdriver inte, kan dessutom vara 8!) så har jag kommit under fund med att de 8 GB RAM jag installerade fungerar fin-fint men när ssd är inkopplad så vägrar datorn att starta. Det kommer upp en grå skärm men inget mer (inget äpple eller så). Jag har prövat med det gamla minnet och SSD också, fungerar inte då heller.

 

Jag funderar nu på om jag har valt fel märke, fått en dålig ssd eller helt enkelt borde hålla mig borta från ssd?

Till saken hör att jag nu är oerhört snabb på att öppna upp och byta hårddisk i en Mac Mini late 2009! :-) Det är ju ändå lite meck, men är ändå lite sugen på en SSD. Vad ska jag välja för någon för att vara säker på att det fungerar? Har läst att det måste vara en SATA II, men det hade jag ju så det var ju iaf inte där det falerade.

 

/lage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara att du inte har installeratt OSX?

Isf, sätt in SL skivan och håll ner C knappen,

så får du instruktioner på skärmen hur att fortsätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt in en installations-skiva (Snow Leopard vilket var vad jag hade på datorn innan) och just hållet inne c men det fungerade inte. Gick inte ens att hålla inne nyskapelse och få ut skivan..ingen blinkande frågetecken-mapp på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du håller inne alt-knappen när du startar datorn? Får du upp en musmarkör efter en liten stund? Visas installationsskivan som boot-alternativ?

 

Använder du trådat eller blåtands-tangentbord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alt-knappen testade jag inte - fick aldrig upp något på skärmen. Den bara stod och stod utan att det hände något. Får testa alt sedan när jag orkar gå igenom allt igen och kanske har ngt mer att testa också.

 

Jag började först med blåtandstangentbord men gick sedan över till trådat (både mus och tangentbord).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett litet hårddisk-kabinett för 2,5"-diskar idag och tänkte att det kanske var ett problem bara för att jag inte formaterat hårddisken. Kunde ju också passa på att kopiera allting från gamla hårddisken så slapp jag ta omvägen över Time Machine...

 

Det visade sig att SSD inte alls dyker upp (även om dioden på kabinettet lyser), varken i min Mac Mini Late 2009 eller min något år nyare MacBook Air... Verkar alltså som att disken är död...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick tillbaka med ssd-n till Webhallen och de fick heller inte liv i den. Då fick jag en ny likadan. Jag bad de för säkerhets skull att testa den så jag inte skulle få problem hemma. Det var en väldig tur eftersom den inte heller fungerade... Då fick jag den här istället: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161189-pny_xlr8_ssd_120gb_intern_sata_iii_2.5-500-450_mb-s-60k_iops

 

Den gick bra i butiken och jag kunde mha kabinetten kopiera över allting med CCC och sedan lätt (nu är jag sjukt van att skruva isär min Mac Mini) sätta in den i datorn och allt fungerade precis som det skulle! :-)

 

Kontentan är att: En defekt SSD (och ev likadant med vanlig hårddisk) kan få en Mac Mini att totalt vägra starta, tom vägra starta från en startskiva trots att man håller inne "c" från start..

 

Jag måste också säga att det så här i efterhand känns väldigt värt att köpa ett kabinett eftersom jag då dels lätt kunde kopiera över allting (och slapp installera om allting från grunden) och dels nu kan ha min gamla 160 GB hdd som en extern disk om jag nu skulle behöva det. Kabinettet kostade bara 100 kr: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/140740-deltaco_externt_kabinett_for_1x2.5_sata-harddisk-rod/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...